Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 24 stycznia 2019 roku.
Konspekt zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
Przedmiot: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Klasa: V
Czas trwania zajęć: 45 minut
Prowadzący: Magdalena Zaorska-Dziedzic
Temat: Magiczna choinka – wykonanie pracy technicznej.
Cel ogólny:
- wprowadzenie w świąteczną atmosferę
- usprawnianie motoryki małej
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
- rozgniatać i modelować plastelinę
- dokonać wyboru koloru
- wykonywać polecenia nauczyciela we właściwej kolejności
- odtworzyć wzór
Metody: słowne – wyjaśnienie, praktyczne – ćwiczebne
Formy: indywidualna, zbiorowa jednolita, zbiorowa zróżnicowania
Środki dydaktyczne: kolorowa plastelina, foremki w kształcie choinki, brokat, gliceryna, woda, cekiny, słoik z zakrętką
Przebieg zajęć
- Nakierowanie na temat lekcji – nauczyciel pyta uczniów, jaki teraz mamy okres (świąteczny), jakie są tego symbole, co nam się kojarzy itd. Prosi dzieci, aby otworzyły swoje książki do komunikacji i wskazały oraz nazwały świąteczne pikrogramy.
- Przedstawienie uczniom celu lekcji (magiczna choinka – świąteczny stroik dla bliskich osób); zapytanie czy uczniowie zrozumieli, co będą robić na lekcji.
- Prezentacja multimedialna – pokazanie zdjęcia gotowego słoika. Nauczyciel rozdaje uczniom materiały potrzebne do wykonania pracy. Prosi o podniesienie konkretnej rzeczy np. plasteliny i wyświetla ją na ekranie. Powtarza prośbę zmieniając materiały.
- Nauczyciel wyświetla zdjęcie foremki wypełnionej zieloną plasteliną. Prosi uczniów o wybranie zielonej plasteliny, rozgniecenie i wyłożenie nią foremki.
- Nauczyciel pomaga uczniom wyjąć plastelinę z foremki, przytwierdza ją do nakrętki od słoika. Pyta jaki to kształt. Prosi o pokazanie w zeszycie komunikacji.
- Kręcenie kuleczek z kolorowej plasteliny, przyklejanie do figury choinki według własnego pomysłu (wyświetlenie odpowiedniego zdjęcia).
- Sypanie do słoika wybranych przez siebie cekinów oraz brokatów. Dolanie wody oraz kilku kropel gliceryny. Zakręcenie słoika z pomocą nauczyciela. Sprawdzenie efektu – opisywanie go własnymi słowami.
- Podsumowanie zajęć – nauczyciel pyta uczniów czego dotyczyły zajęcia i co robiły. Sprawdzenie wiedzy – każdy z uczniów ma za zadanie wybrać obrazek przedstawiający wykonaną pracę/kształt.
- Ocena pracy – nauczyciel podkreśla osiągnięcia każdego z uczniów, zaznaczając nad czym będą musieli jeszcze popracować. Dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach.
Opracowanie: Magdalena Zaorska-Dziedzic
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli