Magiczna choinka – konspekt zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 24 stycznia 2019 roku.

Konspekt zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Przedmiot: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

Klasa: V

Czas trwania zajęć: 45 minut

Prowadzący: Magdalena Zaorska-Dziedzic

Temat: Magiczna choinka – wykonanie pracy technicznej.

Cel ogólny:

  • wprowadzenie w świąteczną atmosferę
  • usprawnianie motoryki małej

Cele szczegółowe:

Uczeń potrafi:

  • rozgniatać i modelować plastelinę
  • dokonać wyboru koloru
  • wykonywać polecenia nauczyciela we właściwej kolejności
  • odtworzyć wzór

Metody: słowne – wyjaśnienie, praktyczne – ćwiczebne

Formy: indywidualna, zbiorowa jednolita, zbiorowa zróżnicowania

Środki dydaktyczne: kolorowa plastelina, foremki w kształcie choinki, brokat, gliceryna, woda, cekiny, słoik z zakrętką

Przebieg zajęć

  1. Nakierowanie na temat lekcji – nauczyciel pyta uczniów, jaki teraz mamy okres (świąteczny), jakie są tego symbole, co nam się kojarzy itd. Prosi dzieci, aby otworzyły swoje książki do komunikacji i wskazały oraz nazwały świąteczne pikrogramy.
  2. Przedstawienie uczniom celu lekcji (magiczna choinka – świąteczny stroik dla bliskich osób); zapytanie czy uczniowie zrozumieli, co będą robić na lekcji.
  3. Prezentacja multimedialna – pokazanie zdjęcia gotowego słoika. Nauczyciel rozdaje uczniom materiały potrzebne do wykonania pracy. Prosi o podniesienie konkretnej rzeczy np. plasteliny i wyświetla ją na ekranie. Powtarza prośbę zmieniając materiały.
  4. Nauczyciel wyświetla zdjęcie foremki wypełnionej zieloną plasteliną. Prosi uczniów o wybranie zielonej plasteliny, rozgniecenie i wyłożenie nią foremki.
  5. Nauczyciel pomaga uczniom wyjąć plastelinę z foremki, przytwierdza ją do nakrętki od słoika. Pyta jaki to kształt. Prosi o pokazanie w zeszycie komunikacji.
  6. Kręcenie kuleczek z kolorowej plasteliny, przyklejanie do figury choinki według własnego pomysłu (wyświetlenie odpowiedniego zdjęcia).
  7. Sypanie do słoika wybranych przez siebie cekinów oraz brokatów. Dolanie wody oraz kilku kropel gliceryny. Zakręcenie słoika z pomocą nauczyciela. Sprawdzenie efektu – opisywanie go własnymi słowami.
  8. Podsumowanie zajęć  – nauczyciel pyta uczniów czego dotyczyły zajęcia i co robiły. Sprawdzenie wiedzy – każdy z uczniów ma za zadanie wybrać obrazek przedstawiający wykonaną pracę/kształt.
  9. Ocena pracy – nauczyciel podkreśla osiągnięcia każdego z uczniów, zaznaczając nad czym będą musieli jeszcze popracować. Dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach.

 

Opracowanie: Magdalena Zaorska-Dziedzic 

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz