Oligofrenopedagogika

Pisanki w kolorze natury – scenariusz zajęć z przysposobienia do pracy

Temat: Malowanie jajek – ,,Pisanki w kolorze natury”

Cel główny:

  • kultywowanie tradycji wielkanocnych

Cele szczegółowe:

  • podejmowanie obowiązków domowych i ich rzetelnego wypełnienia
  • właściwa organizacja stanowiska pracy
  • poznanie naturalnych sposobów malowania jaj

Forma pracy:

  • indywidualna
  • grupowa

Metody:

  • pokaz, instruktaż
  • ćwiczenia praktyczne

Środki dydaktyczne:

  • czerwona kapusta, żurawina, czerwona herbata, szpinak, kurkuma, łupiny cebuli, burak czerwony, jaja, woda, ocet, garnek, olej

Przebieg lekcji

Wstęp:

Czynności organizacyjno-porządkowe: przywitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć (nawiązanie do tradycji wielkanocnych).

Rozwinięcie:

1. Nauczyciel przedstawia uczniom sposoby barwienia jaj. Oprócz gotowych barwników zakupionych w sklepie do malowania jaj, można wykorzystać tanie i łatwo dostępne naturalne barwniki do pisanek. Uzyskamy je dzięki takim naturalnym składnikom, jak:

  • czerwona kapusta: zabarwi pisanki na kolor jasnofioletowy,
  • hibiskus, żurawina, czerwona herbata: nadadzą pisankom kolor czerwony,
  • szpinak: zabarwi pisanki na zielono,
  • kurkuma: nada pisankom kolor jasnopomarańczowy,
  • łupiny cebuli: pisanki będą w kolorze bordowym lub ciepłego brązu,
  • burak czerwony: nada pisankom barwę jasnej czerwieni.

2. Nauczyciel omawia sposoby dekorowania jaj. Jeśli chcemy, aby pisanki miały motywy roślinne, na skorupce (przed barwieniem) umieśćmy listki (płatki kwiatów, natkę pietruszki) i owińmy bardzo ściśle jajko rajstopą, aby wzorek się nie przesuwał. Gdy jajko ugotuje się już w kolorowym wywarze, ostrożnie zdejmujemy rajstopę. Zabarwioną pisankę możemy wydrapać w ażurowy wzorek. Lekko wyskrobujemy wzorek, jaki chcemy mieć na pisance, przy użyciu np. igły, nożyczek, pilniczka. Jeśli przed barwieniem jajko natrzemy olejem, zabarwi się ono niejednorodnie i będzie miało ciekawą fakturę. Ładne nierówności uzyskamy też, jeśli wcześniej ugotowane jajko ostudzimy i lekko „obijemy”, aby skorupka popękała. Tak przygotowane wkładamy na chwilę do barwienia i uzyskamy ciekawą, popękaną fakturę pisanki.

3. Następnie uczniowie ustalają jakie składniki wykorzystają do malowania pisanek.

4. Kolejnym krokiem jest podanie uczniom instrukcji do wykonania zadania.

Naturalne barwienie pisanek:

  • Z wybranego składnika przygotowujemy mocny i intensywny wywar (mało wody, dużo barwnika).
  • W tak przygotowanej wodzie gotujemy jajka przez około 10 minut, aż uzyskają pożądaną barwę.
  • Podczas gotowania warto dodać odrobinę octu, który utrwali kolor na pisance. Po ugotowaniu jajka mogą jeszcze wystygnąć w wywarze, ale nie zostawiajmy ich dłużej niż na kolejnych 10 minut.
  • Uczniowie przygotowują miejsce pracy i przystępują do malowania jaj.

Zakończenie:

1. Gdy barwienie i dekorowanie pisanek zostanie zakończone, uczniowie smarują skorupki olejem.

2. Uczniowie porządkują miejsca pracy.

3. Następnie prezentują swoje pisanki na forum klasy.

4. Nauczyciel ocenia pracę uczniów.

5. Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach i pożegnanie.

Opracowała: Monika Szewczyk – Czytelniczka Portalu

Pisanki w kolorze natury – scenariusz zajęć z przysposobienia do pracy was last modified: 1 kwietnia, 2023 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

3 dni temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

5 dni temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

1 tydzień temu

Dziesięć rzeczy o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem

Wydanie trzecie, zaktualizowane Diagnoza autyzmu sprawia niekiedy, że rodzice tracą grunt pod nogami. Zaczynają się…

1 tydzień temu

Pedagogika personalistyczna – przedmiot, metoda, cel wychowania – praca dyplomowa

Collegium IntermariumEtyka cnót i realnego dobra w dobie ponowoczesności Karolina Kawecka Pedagogika personalistyczna - przedmiot,…

1 tydzień temu

Rozwój pamięci i koncentracji uwagi poprzez muzykę u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

Wiele badań, obserwacji i doświadczeń pozwala nam dostrzec ogromne możliwości muzyki w rozwoju człowieka. W naukowym magazynie…

2 tygodnie temu