Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 3 czerwca 2019 roku.
Konspekt zajęć kształtująch kratywność w klasie 3
Zespół edukacyjno-terapeutyczny
Temat: „Moje uczucia i emocje” – kształtowanie postaw prospołecznych
Data:
Ilość uczniów: 8
Czas trwania: 45 minut
Prowadzący:
I ZAŁOŻENIA METODYCZNE
CELE:
a) ogólne:
- dostarczenie uczniom doświadczeń kształtujących właściwe postawy społeczne
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych
b) operacyjne – uczeń:
- zna i stosuje obowiązujące zasady zachowania się
- potrafi identyfikować emocje: radość, smutek, złość, strach podczas prezentacji ilustracji, zabawy – Pociąg
- potrafi samodzielnie wypowiadać się na konkretny temat – ćwiczenie „Niedokończone pytania”
METODA:
słowna, oglądowa, praktycznego działania
FORMA:
indywidualna, zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kartki, sól, kreda, słoiczki, karty z emocjami, ilustracje przedstawiające chmurę, słońce, ozdobne naklejki, wstążka, pudełko – zjadacz złych emocji, etykiety na słoiczki, kolorowe talerzyki, łyżeczki
II PRZEBIEG ZAJĘĆ
ZAJĘCIA WSTĘPNE
1. Rozmowa na temat poznanych już emocji
Nauczyciel pokazuje ilustracje przedstawiające ludzi wyrażających różne emocje – radość, smutek, złość, strach. Zadaniem uczniów jest rozpoznać i nazwać emocje.
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE
2. Karty z emocjami
Uczniowie siedzą w kręgu na dywanie. Nauczyciel pokazuje kolejnemu dziecku karty z emocjami, zadaniem ucznia jest zademonstrować emocje, pozostali uczniowie ją nazywają: radość, smutek, złość, strach, zmęczenie, znudzenie i prosi dzieci, aby nazwały każdą z emocji.
3. Zabawa ruchowa – Pociąg emocji
Uczniowie ustawiają się kolejną za sobą tworząc pociąg. Dzieci wspólnie z nauczycielem śpiewają piosenkę – Jedzie pociąg. Nauczyciel mówi dojechaliśmy do krainy – prezentuje mimiką oraz gestem emocję. Uczniowie odgadują ją, wyrażają swoją opinie czy lubią taką emocje czy nie. Nauczyciel pyta w której krainie uczniowie chcą zostać.
4. Niedokończone zdanie
Nauczyciel podaje początek zdania, a uczestnicy kończą je zgodnie z własnymi odczuciami np.:
- Najbardziej lubię, gdy…
- Czasami boję się…
- Jestem smutny kiedy…
- Wstydzę się, gdy…
- Kiedy jest mi wesoło…
- Jestem zły, kiedy…
- Denerwuję się, gdy…
Podsumowanie: Mamy prawo odczuwać różne emocje i mówić o tym.
5. Kartka złych emocji
Uczniowie dostają kartkę. Nauczyciel mówi, że jest to kartka, która przestawia złość, gniew. Mówi, że każdą złą emocje można zamienić w coś dobrego, pozytywnego. Proponuje aby złość, gniew zamienić w małą papierową kulkę, którą można wyrzucić. Uczniowie mną kartkę, następnie wyrzucają ją do pudełka nazwanego „Zjadaczem złych emocji”.
6. Słoiczek dobrych emocji
Uczniowie dostają kolorową kredę oraz sól. Białą sól zamieniają w kolorową. Następnie każde z nich wsypuje wybrane przez siebie kolory soli do słoiczka. Naklejają nakleję z podpisem np. „Słoiczek dobrych emocji….”, ozdabiają kolorowymi naklejkami według uznania.
ZAJĘCIA KOŃCOWE
7. Podsumowanie zajęć i ocena pracy uczniów na zajęciach.
„Czuję się jak:” (słoneczko, chmura) – dzieci wybierają spośród symboli uczuć i emocji ten, który odpowiada ich aktualnemu nastrojowi.
Autor: Sylwia Mrowiec – Czytelniczka Portalu