Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 czerwca 2021 roku.

Temat lekcji: Na wiejskim podwórku – utrwalenie wiadomości o zwierzętach mieszkających na wsi
Przedmiot:
funkcjonowanie osobiste i społeczne
Klasa:
VII um
Cel ogólny zajęć:
utrwalenie wiadomości o zwierzętach mieszkających na wsi
Cele szczegółowe zajęć – uczeń:
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta mieszkające na wsi
- rozpoznaje potomstwo zwierząt wiejskich
- rozróżnia odgłosy zwierząt i potrafi je dopasować do odpowiedniej ilustracji
- wie, co nam dają zwierzęta gospodarskie i co możemy zrobić z tych produktów
- potrafi odpowiednio dopasować zwierzęta do ich domu
- potrafi skupić się na wykonywanej aktywności
- rozumie i wykonuje polecenia nauczyciela
Metody i formy pracy:
Metody: słowna (rozmowa kierowana), praktyczna (zadania do wykonania), aktywizująca (TiK)
Formy: indywidualna, zbiorowa jednolita i zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
obrazki zwierząt wiejskich i ich domów, sprzęt multimedialny z dostępem do Internetu (komputer/laptop), rzutnik, nagrania odgłosów zwierząt, prezentacja multimedialna, zadania multimedialne, quiz podsumowujący
Przebieg zajęć:
I Część wstępna
1. Wyznaczenie dzieciom kryteriów sukcesu.
Maja:
- nazywa zwierzęta wskazane przez nauczyciela na ilustracjach
- dopasowuje domy do odpowiednich zwierząt, nazywa niektóre z nich
Reszta klasy:
- samodzielnie wymienia 4 zwierzęta hodowane na wsi
- wymienia po 1 produkcie, jaki pozyskujemy od danego zwierzęcia hodowanego na wsi
II Część główna
1. Wysłuchanie wiersza Stanisława Kraszewskiego „Na wiejskim podwórku”, odpowiadanie na pytania do wiersza.
https://www.youtube.com/watch?v=qdSWYcTk2as
Nazywanie zwierząt wiejskich i ich dzieci.
2. Oglądanie ilustracji zwierząt gospodarskich – utrwalanie ich nazewnictwa.
3. Zadanie interaktywne – przyporządkowanie parami małych zwierząt z ich dorosłymi odpowiednikami.
4. Kogo słyszysz? – zabawa słuchowa
https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc/presentation-kogo-slyszysz-zwierzeta-wiejskie-
5. Gdzie ja mieszkam? – oglądanie filmiku edukacyjnego na platformie YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA
6. Dopasowywanie ilustracji zwierząt do ich domów – utrwalanie nazewnictwa.
Memory
https://learningapps.org/watch?v=pnn825xcc21
7. Wierszyk E. Stadtmüller „Śniadanie”
Jedźmy na wieś – daję słowo, że tam można podjeść zdrowo.
Już od rana białą rzeką wyśmienite płynie mleko.
Płynie do nas wprost od krowy, serek z niego będzie zdrowy.
Kura chwali się od rana: – Zniosłam jajko, proszę pana!
Proszę spojrzeć – to nie bajka. Wprost od kury są te jajka!
Jeszcze tylko kromka chleba i do szczęścia nic nie trzeba.
8. Po co hodujemy zwierzęta – prezentacja.
9. Co nam dają zwierzęta – zadanie interaktywne. Dopasowywanie produktów odpowiednio do zwierząt, od których dany produkt pozyskujemy.
https://learningapps.org/view19247555
III Część końcowa
1. Quiz wiedzy
https://learningapps.org/view19249522
Autor: Aleksandra Gutowska – Czytelniczka Portalu