Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 marca 2016 roku.
Liczba uczniów: 6
Czas trwania: 60 minut
Temat: NADCHODZI WIELKANOC
CELE OPERACYJNE :
Uczeń:
- Zna symbolikę związaną ze świętami wielkanocnymi;
- Potrafi przeczytać prosty tekst;
- Potrafi przygotować koszyczek wielkanocny;
- Potrafi dopasować podpis do ilustracji;
- Potrafi wymienić i zapisać tradycyjne potrawy przygotowywane na święta wielkanocne;
- Potrafi poprawnie nakryć do stołu;
- Potrafi odczytać przepis;
- Potrafi wyszukać obrazki ze wskazanym artykułem spożywczym;
- Potrafi wskazać przedmiot potrzebny do odmierzania składników;
- Zna nazwy miesięcy i potrafi wymienić je w kolejności;
- Odszukuje wybraną datę w kalendarzu;
- Poprawnie zapisuje datę:
- Pisze lub odwzorowuje wybrane liczby;
- Potrafi zrobić zwierzątko z jajka według wzoru lub własnego pomysłu;
- Umie współdziałać w grupie.
METODY PRACY:
- Słowna;
- Oglądowa;
- Praktycznego działania.
FORMY PRACY:
- Indywidualna;
- Grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Kalendarz, wiersz, karty pracy do wypełnienia (kartka z kalendarza, potrawy wielkanocne), pisaki, długopisy, produkty i przedmioty związane ze świętami wielkanocnymi potrzebne do przygotowania koszyczka ze święconką, sztućce, serwetki, talerze, kubki, gazetki reklamowe, nożyczki, kleje, jajka, pieprz, majonez, szczypiorek, rzodkiewka, papryka sypka, etykiety z nazwami wybranych przedmiotów.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Powitanie.
- Omówienie celu spotkania.
- Wyszukiwanie w kalendarzu daty świąt wielkanocnych.
Zadaniem uczniów jest wskazanie miesiąca, w którym obchodzimy Wielkanoc a także miesiąca przed i po Wielkanocy. Następnie wypełniają kartę pracy „kartka z kalendarza”.
- Przygotowanie koszyczka ze święconką.
Uczniowie mają za zadanie dopasowanie etykiet z nazwami do przedmiotów znajdujących się na stole. Jedno z dzieci czyta głośno wiersz „Wielkanocny koszyczek”. Następnie podzieleni na dwie drużyny muszą przygotować koszyczek ze święconką.
- Omówienie potraw wielkanocnych.
Zadaniem uczniów jest wpisanie w wolne miejsca na karcie pracy potraw, które spożywa się podczas świąt wielkanocnych. Podział potraw na takie, które spożywamy na śniadanie, obiad, deser i kolację.
- Czytanie przepisu.
Uczniowie w parach odczytują przepis. Wyszukują w gazetka reklamowych produktów potrzebnych do wykonania potrawy z przepisu. Następnie dzieci wybierają z przedmiotów znajdujących się na stole te, które będą im potrzebne do odmierzania produktów.
- Nakrywanie do stołu.
Każdy uczeń dostaje zestaw potrzebny do poprawnego nakrycia stołu. Zadaniem uczniów jest poprawne rozmieszczenie talerzy, serwetek, sztućców oraz kubków.
- Zwierzątko z jajka.
Uczniowie mają za zadanie zrobić zwierzątko z jajka. Mają do dyspozycji artykuły spożywcze oraz ilustracje przedstawiające jeża, myszkę oraz zajączka wykonanego z jajka.
- Podsumowanie zajęć.
Autor: Małgorzata Brzezińska