Podtrzymywanie rodzinnych tradycji bożonarodzeniowych – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 stycznia 2022 roku.

Temat: Radość dawania – zajęcia pogłębiające więzi emocjonalne z najbliższymi poprzez podtrzymywanie rodzinnych tradycji bożonarodzeniowych

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim – II etap edukacyjny

Cele rewalidacyjne:

  • rozwijanie postaw prospołecznych, ukazywanie wartości rodzinnych tradycji i zwyczajów
  • utrwalenie wiadomości na temat Świąt Bożego Narodzenia
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat na podstawie ilustracji, treści opowiadania oraz doświadczeń ucznia
  • uwrażliwienie w zakresie odbioru bodźców sensorycznych (słuch, zapach, wzrok)
  • rozwijanie pamięci i percepcji słuchowej
  • ćwiczenia manualne usprawniające ruchy rąk
  • wyrabianie poczucia estetyki oraz doprowadzania rozpoczętej pracy do końca
  • słuchanie i wspólne śpiewanie świątecznych piosenek oraz kolęd

Czas trwania zajęć:

2×60 minut

Forma pracy:

indywidualna

Metody pracy:

burza mózgów (układanie życzeń), rozmowa, zagadki (zapachowe, słuchowe), praktycznego działania, praca z komputerem

Przebieg zajęć:

  • Rozmowa z uczniem na temat Świąt Bożego Narodzenia oraz ich pochodzenia i historii.
  • Oglądanie ilustracji przedstawiających tradycje świąteczne – zachęcanie ucznia do wypowiadania się na ich temat, porównanie przedstawionych zwyczajów z tymi, które są znane uczniowi.
  • Wskazywanie wśród obrazków przedstawiających różne potrawy tych, które znajdą się na wigilijnym stole – omówienie ich symboliki (zachęcanie ucznia do odwoływania się do własnych doświadczeń poprzez wypowiedzi na temat, która z potraw najbardziej mu smakuje, które pomaga przygotowywać itp.).
  • Zagadki zapachowe (zapachy kojarzone z Bożym Narodzeniem: cynamon, pierniki, świerk, pomarańcze, goździki).
  • Zabawa ruchowa „Gdzie jest dzwoneczek?” – lokalizowanie źródła dźwięku, wskazywanie kierunku z zamkniętymi oczami.
  • Praca z tekstem opowiadania H. Ożogowskiej „Upominki świąteczne”:
    • słuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela,
    • samodzielne czytanie tekstu przez ucznia,
    • rozmowa na temat wymowy opowiadania oraz zwyczaju obdarowywania się i robienia upominków najbliższym z okazji Świąt Bożego Narodzenia (Czy miło jest dostawać prezenty? Co wtedy czujemy? Co czujemy, gdy innym robimy niespodziankę? Czym możemy obdarowywać się wzajemnie? – zwrócenie uwagi na wartość miłych słów, gestów pomocy).
  • Wykonanie dzwoneczka z glinianej doniczki, ozdobienie go z wykorzystaniem dostępnych materiałów (wstążki, tasiemki, brokat, cekiny, sznurek, koraliki, farby itp.).
  • Zapakowanie upominku we własnoręcznie wykonane pudełko ozdobione motywami świątecznymi.
  • Wspólne słuchanie i śpiewanie kolęd oraz piosenek świątecznych.
  • Układanie życzeń świątecznych, zapisanie ich w postaci tzw. chmury wyrazowej (wordart.com). Wycięcie kształtu choinki z życzeniami, dołączenie jej do wykonanego upominku.
  • Podziękowanie za udział w zajęciach. Porządkowanie miejsca pracy.

Autor: Joanna Polaszczyk – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Kursy online dla nauczycieli:

Dodaj komentarz