Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 stycznia 2022 roku.
Temat: Radość dawania – zajęcia pogłębiające więzi emocjonalne z najbliższymi poprzez podtrzymywanie rodzinnych tradycji bożonarodzeniowych
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – II etap edukacyjny
Cele rewalidacyjne:
- rozwijanie postaw prospołecznych, ukazywanie wartości rodzinnych tradycji i zwyczajów
- utrwalenie wiadomości na temat Świąt Bożego Narodzenia
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat na podstawie ilustracji, treści opowiadania oraz doświadczeń ucznia
- uwrażliwienie w zakresie odbioru bodźców sensorycznych (słuch, zapach, wzrok)
- rozwijanie pamięci i percepcji słuchowej
- ćwiczenia manualne usprawniające ruchy rąk
- wyrabianie poczucia estetyki oraz doprowadzania rozpoczętej pracy do końca
- słuchanie i wspólne śpiewanie świątecznych piosenek oraz kolęd
Czas trwania zajęć:
2×60 minut
Forma pracy:
indywidualna
Metody pracy:
burza mózgów (układanie życzeń), rozmowa, zagadki (zapachowe, słuchowe), praktycznego działania, praca z komputerem
Przebieg zajęć:
- Rozmowa z uczniem na temat Świąt Bożego Narodzenia oraz ich pochodzenia i historii.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających tradycje świąteczne – zachęcanie ucznia do wypowiadania się na ich temat, porównanie przedstawionych zwyczajów z tymi, które są znane uczniowi.
- Wskazywanie wśród obrazków przedstawiających różne potrawy tych, które znajdą się na wigilijnym stole – omówienie ich symboliki (zachęcanie ucznia do odwoływania się do własnych doświadczeń poprzez wypowiedzi na temat, która z potraw najbardziej mu smakuje, które pomaga przygotowywać itp.).
- Zagadki zapachowe (zapachy kojarzone z Bożym Narodzeniem: cynamon, pierniki, świerk, pomarańcze, goździki).
- Zabawa ruchowa „Gdzie jest dzwoneczek?” – lokalizowanie źródła dźwięku, wskazywanie kierunku z zamkniętymi oczami.
- Praca z tekstem opowiadania H. Ożogowskiej „Upominki świąteczne”:
- słuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela,
- samodzielne czytanie tekstu przez ucznia,
- rozmowa na temat wymowy opowiadania oraz zwyczaju obdarowywania się i robienia upominków najbliższym z okazji Świąt Bożego Narodzenia (Czy miło jest dostawać prezenty? Co wtedy czujemy? Co czujemy, gdy innym robimy niespodziankę? Czym możemy obdarowywać się wzajemnie? – zwrócenie uwagi na wartość miłych słów, gestów pomocy).
- Wykonanie dzwoneczka z glinianej doniczki, ozdobienie go z wykorzystaniem dostępnych materiałów (wstążki, tasiemki, brokat, cekiny, sznurek, koraliki, farby itp.).
- Zapakowanie upominku we własnoręcznie wykonane pudełko ozdobione motywami świątecznymi.
- Wspólne słuchanie i śpiewanie kolęd oraz piosenek świątecznych.
- Układanie życzeń świątecznych, zapisanie ich w postaci tzw. chmury wyrazowej (wordart.com). Wycięcie kształtu choinki z życzeniami, dołączenie jej do wykonanego upominku.
- Podziękowanie za udział w zajęciach. Porządkowanie miejsca pracy.
Autor: Joanna Polaszczyk – Czytelniczka Portalu