Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 kwietnia 2016 roku.
„JESTEM”
Program integracyjny dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
przewidziany do realizacji w oddziałach rewalidacyjno – wychowawczych
w Publicznej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 10 w Wałbrzychu.
I. WSTĘP
Nasi uczniowie funkcjonują na różnych poziomach rozwoju, które łączy fakt bardzo poważnego zaburzenia, niejednolitej etiologii i różnych rokowań. Wydawałoby się więc, że rehabilitacja, w szerokim tego słowa znaczeniu, tak różnych osób wymaga też niejednorodnego podejścia. W swoim programie wyszłam jednak z założenia, że są dziedziny życia w których chcemy, jako ludzie, uczestniczyć wszyscy. Należy do nich przede wszystkim kontakt z innymi ludźmi, który wzbogaca dziecko, przyspiesza jego rozwój oraz ułatwia mu funkcjonowanie w środowisku. Człowiek, jako istota społeczna musi i chce żyć wśród ludzi.
Wielką krzywdą byłoby zamknięcie dziecka głęboko upośledzonego umysłowo w domu- między innymi temu zapobiegać ma wprowadzenie obowiązku szkolnego właśnie dla tych dzieci.
Wychodzę z założenia, że warto pójść krok dalej i wyjść z dziećmi poza oddział, dlatego napisałam ten program. Ujęłam w nim podstawowe założenia form i sposobów zaistnienia naszych uczniów w szkole i poza nią.
Praktyka może je zmodyfikować w szczegółach, jednak moje wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z głębszą niepełnosprawnością każe mi przewidywać, że w głównych zarysach ten program spełni swoją rolę.
Program został zaopiniowany jednogłośnie pozytywnie przez Radę Pedagogiczną i skierowany do realizacji.
II. CELE GŁÓWNE
- Kompleksowa rehabilitacja dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną poprzez udział w życiu szkoły i jej najbliższego otoczenia.
- Integracja uczniów najbardziej zaburzonych w rozwoju z pozostałymi uczniami naszej placówki.
- Nawiązywanie przyjaźni z dziećmi z innych oddziałów, zespołów terapeutyczno- wychowawczych oraz klas.
- Motywowanie wychowanków do większej samodzielności.
- Umożliwianie poznawania nowych ludzi spoza szkoły- dzieci oraz dorosłych.
- Kształtowanie pozytywnych postaw rodzicielskich- otwartych na wyjście z dzieckiem głęboko niepełnosprawnym z domu w środowisko.
- Uściślenie i wzbogacenie współpracy z rodzicami uczniów.
III. CELE SZCZEGÓŁOWE
- Akceptacja dzieci oraz nauczycieli spoza oddziału, pozostałych pracowników szkoły.
- Akceptacja gości odwiedzających oddział, gości szkolnych oraz innych osób z jakimi styka się dziecko poza szkołą.
- Wdrażanie do poszanowania innych ludzi , ich nietykalności cielesnej oraz prawa do inności.
- Czerpanie radości z przebywania z drugim człowiekiem.
- Kształtowanie umiejętności uczenia się od innych ludzi.
- Wdrażanie do poszanowania tradycji oraz umiejętności obchodzenia świąt oraz imprez okolicznościowych.
- Oswajanie wychowanków z dużą ilością znanych i nieznanych osób, naturalnym gwarem i spontanicznością.
- Wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości.
- Poszerzanie zakresu współpracy z rodzicami poprzez włączanie ich w wybrane projekty.
IV. ZADANIA
- Udział w szkolnych uroczystościach
- apele okolicznościowe
- wigilia szkolna
- Mikołaj
- Jasełka
- śniadanie wielkanocne
- Święto Misia
- spotkania z teatrem
- Dzień Dziecka, Kobiet, Chłopaka
- Dzień Drzewa, Ziemi
- Dni Wiosny
- zabawa karnawałowa
- Udział w uroczystościach pozaszkolnych
- Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
- inne według kalendarza okolicznościowego
- Spotkania z ciekawymi ludźmi
- spotkanie z lekarzem, pielęgniarką
- spotkania z górnikiem
- spotkanie z weterynarzem
- odwiedziny młodych księży
- inne według planu
- Wycieczki
- jaskinia solno- jodowa „Galos” oraz park w Szczawnie Zdroju
- park Sybiraków, sylwoterapia
- Zagórze Śląskie z pieczeniem kiełbasek
- stadnina koni, hipoterapia
- place zabaw dla dzieci, bezpieczna zabawa
- inne według potrzeb
- Udział w uroczystościach oddziałowych
- urodziny
- spotkania z rodzicami
- Udział w konkursach szkolnych
- Cyklicznych:
- Bezpieczne ferie, bezpieczne wakacje
- Klasa na Medal
- Pory roku
- Polska, nasza Ojczyzna
- Najpiękniejszy stroik świąteczny
- Portret mojego misia
- Warzywa i owoce
- Okazjonalnych:
- Bezpieczeństwo podczas jesiennych spacerów
- Górnicza praca
- Najładniejsza kartka świąteczna
- Najdłuższy łańcuch choinkowy
- Najładniejszy różaniec
- Jestem zdrowy, bo wiem, co jem
- Najciekawszy projekt pojemnika do segregacji odpadów
- Najpiękniejsza pelargonia
- Wiersze Jana Brzechwy- mój ulubiony bohater
- Jest wiele magicznych słówek
- Najpiękniejsze serduszko walentynkowe
- Najpiękniejsza dynia – Halloween
- Złoty Pociąg
- inne
- Cyklicznych:
- Udział w konkursach pozaszkolnych
- Cyklicznych:
- Moja Mama
- Anioły Hospicjum
- Okazjonalnych:
- Kopernikalia- Kartka dla Kopernika
- Tort moich marzeń
- Janina Porazińska dzieciom
- Wodny świat Wałbrzycha
- Wałbrzych ma 70 lat
- Mój przyjaciel z Brave Kids
- inne, zgodne z nadsyłanymi zaproszeniami, ogłoszeniami
- Cyklicznych:
- Spotkania z kulturą w szkole i poza nią.
- spotkania z filharmonikami
- zajęcia z edukacji czytelniczej: W krainie krasnoludków. Plastusiowy pamiętnik.
- organizowanie wystaw prac dziecięcych poza szkołą
- Kultywowanie pamięci narodowej.
- Święto Niepodległości 11 Listopada
- Uwrażliwianie społeczne
- Sadzenie żonkili na rzecz wałbrzyskiego Hospicjum- Pola Nadziei
- Na niebiesko dla autyzmu
- Gramy z WOŚP- dla chętnych
- Zapoznanie z ofertą warsztatów terapii zajęciowej
- Wyjścia do obiektów użyteczności publicznej
- W sklepie
- U fryzjera
- U weterynarza
- inne według potrzeb
- Udział w zawodach sportowych
- Dolnośląski Dzień Treningowy Programu Aktywności Motorycznej Olimpiad Specjalnych w Dobroszycach
- rywalizacja w ramach Klasy na medal
- zawody sportowe w szkole
- Udział w turnusach rehabilitacyjnych
- Udział w marszach integracyjnych Nordic Walking
- Zapoznanie z ofertą warsztatów terapii zajęciowej
- Wspomaganie indywidualne ucznia zdolnego
- Udział w próbach oraz występach zespołu muzycznego „Marzenie”.
- Udział w spotkaniach drużyny harcerskiej „Sokoły”
- Udział w zbiórkach szkolnych
- Góra Grosza
- zbieramy nakrętki
- pomagamy zwierzętom przetrwać zimę
- dokarmianie ptaków zimą
- ratowanie polskich cmentarzy niszczejących za wschodnia granicą – Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia – zbiórki zniczy
- zużyte baterie
- makulatura
V. METODY I FORMY PRACY
Metody:
Osoby z głębokim upośledzeniem umysłowym powinny mieć możliwość rozwoju swoich funkcji poznawczych, emocjonalnych, działaniowych. Wymaga to dostosowania do ich możliwości specjalnych metod i form pracy. Program Jestem jest to program integracyjny do którego dobrałam odpowiednie sposoby pracy z moimi uczniami:
Metody oglądowe
- obserwacja i pokaz
- osobisty przykład nauczyciela.
- udostępnianie sztuki- koncerty filharmoników, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie
Metody słowne
- rozmowy
- opowiadania
- sposoby społecznego porozumiewania się ( może przejawiać się w postaci dezaprobaty lub aprobaty, a także upominań, przekonywań, zakazów oraz nakazów.)
- bajkoterapia– pomaga dzieciom w efektywnym radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi, pomagają się zrelaksować oraz uspokoić- „Cała Polska czyta dzieciom”
Metody aktywizujące
- gry dydaktyczne
- terapia poprzez zabawę
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez zajęcia artystyczne /arteterapia/
– metoda malowania dziesięcioma palcami /Finger- Painting/
– papieroplastyka
- muzykoterapia, elementy metody Carla Orffa– dzięki tej metodzie dzieci obcują z muzyką w różnych formach: ruchu, tańcu, śpiewie, mowie, pantomimie i grze na instrumentach
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne – dzięki tej metodzie dzieci mają możliwość rozwijania inwencji twórczej, pomysłowości fantazji, gdzie współuczestnikami i współpartnerami zadań i zabaw są wszyscy, łącznie z nauczycielem
- Metoda Małych Form Scenicznych- teatrzyk cieni, teatrzyk kukiełkowy, teatrzyk pacynkowy, zabawy paluszkowe
Techniki relaksacyjne
- masaż relaksacyjny
- muzyka relaksacyjna
Formy:
Wycieczki z dzieckiem głębiej upośledzonym umysłowo to duże wyzwanie i zadanie logistyczne. Uczeń z niewielką sprawnością fizyczną, małym rozumieniem otoczenia i dodatkowo z zaburzeniami emocjonalnymi postrzega świat inaczej. Rolą wychowawcy i terapeuty jest przybliżenie mu tego świata- wycieczki mają tu do spełnienia wielką rolę. Dziecko wyjeżdża poza szkołę w nowe otoczenie i do nowych ludzi. To nowe otoczenie należy najpierw przygotować na przyjęcie naszych wychowanków. Przygotowanie docelowego miejsca wycieczki na przyjęcie dzieci, które przecież wyglądem i zachowaniem odbiegają zwykle od stereotypu wycieczkowicza zapewni nam komfort wycieczki w sensie społecznym. W nowych miejscach spotkamy także nowych ludzi, przygotujmy ich w miarę możliwości na nasza wizytę aby świadomie starali się dostarczać naszym dzieciom jak najwięcej pozytywnych informacji zwrotnych. Wykorzystujmy także sytuacje spontanicznie tworzące się na wycieczkach, gdyż prawie każdy kontakt z innym człowiekiem możemy wykorzystać in plus na rzecz dziecka. W ten sposób dostarczamy naszym uczniom duża ilością nowych bodźców i wrażeń pobudzających je do rozwoju.
Podstawą planowania wycieczek, podobnie jak każdej innej działalności celowej jest znajomość dzieci pod kątem głównie ich sprawności fizycznych i ograniczeń emocjonalnych. Swój zespół poznawałam i budowałam przez ponad rok, ale w tej chwili mogę z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że znam go dostatecznie dobrze. Planując długofalowo na najbliższe trzy lata zaplanowałam kilka wycieczek stałych w cyklu rocznym, wokół których będę budowała także zajęcia poprzedzające i wynikające.
- Wycieczki do groty solno- jodowej w Szczawnie Zdroju- dla wzmocnienia głównie odporności dzieci.
- Wycieczki do parku- sylwoterapia.
Poza tym w zależności od potrzeb:
- Wycieczki do palmiarni w Lubiechowie.
- Wycieczki do stadniny koni w Zamku Książ /hipoterapia/.
Uczniowie również systematycznie powinni wychodzić na szkolny plac zabaw, na którym pod opieką nauczycieli wzmacniają mięśnie na dostępnych im przyrządach gimnastycznych i korzystają ze świeżego powietrza. Plac zabaw, nowoczesny i kolorowy, znajduje się w zasobach szkoły i pozwala korzystanie prawie niezależnie od pogody. Zajęcia ruchowe z elementami ćwiczeń są lubianą przez dzieci formą pracy.
- Udział w zajęciach w oddziale.
- Udział w uroczystościach, konkursach i imprezach szkolnych.
- Udział w wydarzeniach pozaszkolnych.
- PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
- Uczeń zna bądź rozpoznaje wszystkich pracowników szkoły.
- Zna bądź rozpoznaje drogę na oddział, aulę, świetlicę szkolną, stołówkę.
- Zna i akceptuje rytm dnia w oddziale.
- Aktywizuje się zgodnie ze swoimi możliwościami.
- Wzbogaca zasób swojego słownictwa bądź alternatywnych metod porozumiewania się.
- Nawiązuje przyjazne relacje z dziećmi spoza oddziałów.
- Czerpie dobre przykłady zachowań społecznie pożądanych.
- Rozwija swoje zdolności i umiejętności.
- Ma okazje do osiągnięcia sukcesu.
- Dostarcza rodzicom powodu do radości z własnych osiągnięć.
- Ma sposobność do kontaktu z rodzicem także w czasie pobytu w szkole.
VII. EWALUACJA
- Analiza zachowania dzieci podczas realizacji poszczególnych zadań.
- Sukcesy w konkursach, przy czym sukcesem jest chęć wzięcia udziału w konkursie, wkład pracy i starań. Zajęcie miejsca, wyróżnienie to dodatkowe bonusy.
- Rozmowy z rodzicami podczas spotkań z rodzicami.
Ewaluacja będzie dokonywana raz w roku celem dostosowania programu do możliwości uczniów przy współpracy z rodzicami dzieci, pedagogiem oraz psychologiem szkolnym.
Szczególnie ważną rolę upatruję w systematycznym włączaniu rodziców w realizację programu we wszystkich jego aspektach pozaszkolnych. Rodzic jest i pozostaje partnerem nauczyciela. Razem podejmują działania dla dobra dziecka i jego możliwie wszechstronnego rozwoju.
EFEKTY:
- Dostrzeganie i rozwijanie indywidualnych możliwości i zdolności dziecka,
- Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka,
- Większa samodzielność dziecka głęboko zaburzonego,
- Budowanie i wspieranie poczucia własnej wartości u wychowanka,
- Ukazywanie różnorodnych możliwości ekspresji artystycznej dziecka (działalność muzyczna , plastyczna, taneczna),
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności psychicznej i fizycznej poprzez udział w zawodach i konkursach.
- Integracja uczniów z głęboką niepełnosprawnością w społeczności szkolnej,
- Wyjście rodzica oraz nauczyciela z dzieckiem poza dom oraz szkołę,
- Przeciwdziałanie wykluczeniu,
- Uwrażliwianie pozostałych uczniów na potrzeby innych ludzi i poszanowanie ich odrębności,
- Uściślenie i wzbogacenie współpracy z rodzicami uczniów.
Opracowała: mgr Beata Bujniewicz