Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 czerwca 2017 roku.
Imię i nazwisko ucznia – ***
Wiek – 16 lat
TREŚCI PROGRAMOWE
- Ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową:
- ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacanie słownika
- kształtowanie wrażliwości słuchowej
- różnicowanie dźwięków
- odtwarzanie rożnych rytmów
- rozpoznawanie głosów z otoczenia
- graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwiękowego
- porównywanie dźwięków, melodii
- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w sylabach i wyrazach
- rozpoznawanie i wyodrębnianie poszczególnych liter w wyrazach i zdaniach
- różnicowanie głosek
- reagowanie na wyraz zaczynający się na daną głoskę
- nazywanie głosek w nagłosie
- nazywanie głosek w wygłosie
- nazywanie głosek w śródgłosie
- wyróżnianie sylab: zabawa w kończenie słów
- układanie wyrazów z sylab
- układanie nowych wyrazów ze wskazanych sylab lub głosek podanych słów
- zagadki – dobieranie prawidłowej odpowiedzi do tekstu czytanego przez nauczyciela lub puszczanego na płycie CD
- opowiadanie treści odpowiednio z użyciem jak największej ilości słów
- podział ze słuchu wyrazów na sylaby
- tworzenie sylab z określoną samogłoską
- różnicowanie sylab podobnych
- podkreślanie podanych liter ze słuchu w wyrazie
- budowanie i wypisywanie zdań z podanym wyrazem
- pisanie ze słuchu samogłosek, spółgłosek, sylab
- nauka na pamięć krótkich rymowanek lub wierszyków
- powtarzanie wyrazów i zdań o zróżnicowanym stopniu trudności odczytywanych przez nauczyciela
- ćwiczenia słuchu fonetycznego (różnicowanie słów, sylab i głosek o podobnym brzmieniu).
2. Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową:
- dobieranie obrazków o określonej czynności
- wyszukiwanie określonych obrazków przedstawiających czynności/zdarzenia
- składanie rożnych obrazków z części
- demonstrowanie ruchem czynności przedstawionych na obrazkach
- wyszukiwanie obrazków opisanych słownie
- porządkowanie historyjek obrazkowych
- dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do podanego opisu
- praca z układankami typu mozaika
- wypełnianie mandali terapeutycznych
- wyszukiwanie różnic i sprzeczności pomiędzy obrazkami
- wyszukiwanie ukrytych szczegółów na obrazku
- uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, niekompletnych obrazkach, w mozaikach geometrycznych według wzoru i bez wzoru
- rysowanie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności
- wypełnianie konturów obrysowanych przedmiotów
- dobieranie parami kart ze znakami literopodobnymi według zasady identyczności
- układanie w pary takich samych znaków w zbiorze liter
- odtwarzanie w pamięci uprzednio widziane litery
- różnicowanie samogłosek w szeregach liter poprzez ich wykreślanie
- uzupełnianie brakujących samogłosek w wyrazach lub zdaniach
- wyszukiwanie w zbiorze takich samych sylab i ich segregowanie
- identyfikowanie takich samych wyrazów jednosylabowych w szeregach wyrazów podobnych
- wykreślanie w ciągach wyrazów dwóch takich samych lub powtarzających się słów
- poszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną sylabą danego słowa
- układanie wg zasady podobieństwa
- dobieranie obrazków po uprzednim rozcięciu: na wzorze, wg wzoru, bez wzoru.
3. Ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokowo- ruchową:
- uzupełnianie zdań prostych i złożonych brakującymi literami lub wyrazami
- wskazywanie prawej i lewej strony ciała
- wykonywanie ćwiczeń utrwalających schemat ciała w rytm muzyki
- rysunek na podany temat
- zamalowanie dużych i małych powierzchni z zachowaniem wskazanego kierunku
- kreskowanie w określonym kierunku
- wypełnianie wnętrza figur
- rozplanowanie przestrzeni przy pisaniu, rysowaniu
- układanie pociętych obrazków, widokówek
- łączenie punktów
- odwzorowanie graficzne szlaczków, ornamentów odwzorowanie figur, znaków literopodobnych, liter z gotowych elementów.
4. Ćwiczenia doskonalące orientacje przestrzenną:
- wyrabianie i utrwalanie orientacji na schemacie własnego ciała
- wyrabianie i utrwalanie orientacji na schemacie drugiej osoby stojącej naprzeciw
- różnicowanie i określanie kierunków w przestrzeni
- rysowanie postaci człowieka i poszczególnych części ciała
- nazywanie rożnych części ciała człowieka
- wskazywanie i nazywanie położenia przedmiotów:
– względem siebie
-w stosunku do drugiej osoby
-w stosunku do własnego ciała
- porównywanie, grupowanie, wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów
- rysowanie konkretnego wzoru na polecenie nauczyciela
- odrysowywanie szablonów o zróżnicowanych kształtach.
5. Ćwiczenia doskonalące sprawność manualną oraz grafomotoryczną:
- układanie kompozycji według wzoru
- przeplatanie sznurków przez różne rzeczy
- nawlekanie koralików według określonego wzoru
- lepienie i wałkowanie plasteliny
- ćwiczenia sprawności ruchów palców rozluźniające napięcie mięśniowe
- układanki płaskie i przestrzenne
- kreślenie liter w powietrzu, na tablicy, na dużych arkuszach
- pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych
- malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania liter płynnym, ciągłym ruchem
- pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, literowych
- rysowanie wzorów po śladzie kropkowanym lub kreskowym
- rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów ugniatanie kul z bibuły i papieru.
6. Ćwiczenia doskonalące umiejętność pisania:
- pisanie z pamięci liter
- pisanie z pamięci sylab
- pisanie z pamięci wyrazów wielosylabowych
- uzupełnianie wyrazów brakującymi literami uzupełnianie zdań brakującymi literami.
7. Ćwiczenia doskonalące naukę czytania:
- odczytywanie trudnych wyrazów i bardziej złożonych zdań zdań
- dzielenie wyrazów na sylaby
- utrwalanie samogłosek i spółgłosek
- wyszukiwanie samogłosek i spółgłosek w zdaniach i rozsypankach wyrazowych
- czytanie trudnych i złożonych zdań w zakresie możliwym do osiągnięcia przez ucznia.
8. Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie oraz wzbogacające słownik:
- kształcenie prawidłowej wymowy samogłosek i spółgłosek
- ćwiczenia wzbogacające słownik
- ćwiczenia dotyczące analogii i różnic (np. określanie właściwości przedmiotów duży- mały, ciężki- lekki, gorący- zimny, twardy- miękki itp.)
- sortowanie i klasyfikacja wg koloru, wielkości, zastosowania ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych zadań, czynności.
9. Ćwiczenia w zakresie operacji i rozumienia pojęć matematycznych:
- utrwalanie w schemacie własnego ciała
- utrwalanie stosunków przestrzennych przy pomocy przyimków
- wyodrębnianie przedmiotów pod względem cech wielkościowych, jakościowych i ilościowych
- utrwalanie znajomości w stosunkach czasowych : pory dnia, następstwa czasowe, nazwy miesięcy, pory roku, dni tygodnia
- sortowanie elementów zbioru wg kształtujące uzupełnianie luk na rysunkach
- utrwalanie znajomości kształtu i nazw figur geometrycznych. Różnicowania ich wg cech: duży- mały, cienki- gruby, krótki- długi
- porównywanie zbiorów
- rozumienie znaków matematycznych : „=”, „+”, „-”, „<”, „>”
- dodawanie i odejmowanie w zakresie możliwym do osiągnięcia przez ucznia
- rozumienie zadań tekstowych
- wykonywanie obliczeń do zadań tekstowych (w zakresie możliwym do osiągnięcia przez ucznia) dodawanie i odejmowanie w systemie słupkowym (1-1000).
Autor: Joanna Jankowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli