Program pracy korekcyjno-kompensacyjnej dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2017 roku.

Imię i nazwisko ucznia – *******

Uczeń z niepełnosprawnością  intelektualną w stopniu umiarkowanym, 12 lat

 

TREŚCI PROGRAMOWE
  1. Ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową:
  • zagadki- dobieranie odpowiedzi
  • rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w sylabach
  • rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wyrazach
  • różnicowanie głosek
  • reagowanie na wyraz zaczynający się na daną głoskę
  • nazywanie głosek w nagłosie
  • nazywanie głosek w wygłosie
  • nazywanie głosek w śródgłosie
  • synteza głosek ze słuchu
  • opowiadanie treści odpowiednio z użyciem jak największej ilości słów
  • podział ze słuchu wyrazów na sylaby
  • tworzenie sylab z określoną samogłoską
  • różnicowanie sylab podobnych
  • podkreślanie podanych liter ze słuchu w wyrazie
  • budowanie krótkich zdań z podanym wyrazem
  • łączenie sylab w wyrazy
  • loteryjki wyrazowe
  • pisanie ze słuchu samogłosek, spółgłosek, sylab
  • uzupełnianie wyrazów literami

2. Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową:

  • dobieranie par jednakowych obrazków, figur geometrycznych
  • wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami
  • wyszukiwanie ukrytych szczegółów na obrazku
  • wykrywanie niedorzeczności w treści obrazków
  • historyjki obrazkowe- uporządkowanie według kolejności zdarzeń
  • uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, niekompletnych obrazkach, w mozaikach geometrycznych -według wzoru  -bez wzoru
  • rysowanie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności
  • wypełnianie konturów obrysowanych przedmiotów
  • dobieranie parami kart ze znakami literopodobnymi według zasady identyczności
  • układanie w pary takich samych znaków w zbiorze liter
  • odtwarzanie w pamięci uprzednio widziane litery
  • różnicowanie samogłosek w szeregach liter poprzez ich wykreślanie
  • uzupełnianie brakujących samogłosek
  • wyszukiwanie w zbiorze takich samych sylab i ich segregowanie
  • identyfikowanie takich samych wyrazów jednosylabowych w szeregach wyrazów podobnych
  • wykreślanie w ciągach wyrazów dwóch takich samych lub powtarzających się słów
  • gry typu memory

3. Ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokowo- ruchową:

  • rysunek na podany temat
  • zamalowanie dużych i małych powierzchni z zachowaniem wskazanego kierunku
  • kreskowanie w określonym kierunku
  • wypełnianie wnętrza figur
  • rozplanowanie przestrzeni przy pisaniu, rysowaniu
  • układanie pociętych obrazków, widokówek
  • łączenie punktów
  • odwzorowanie graficzne szlaczków, ornamentów
  • odwzorowanie figur, znaków literopodobnych, liter z gotowych elementów

4. Ćwiczenia doskonalące orientacje przestrzenną:

  • poznawanie własnego ciała ( strona prawa, lewa)
  • rysowanie postaci człowieka
  • rysowanie pod dyktando
  • wskazywanie i nazywanie położenia przedmiotów względem siebie, porównywanie, grupowanie, wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów
  • rysowanie oburącz

5. Ćwiczenia doskonalące sprawność manualną oraz grafomotoryczną:

  • ćwiczenia sprawności ruchów palców rozluźniające napięcie mięśniowe
  • oburęczne malowanie
  • kreślenie liter w powietrzu, na tablicy, na dużych arkuszach
  • pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych
  • malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania liter płynnym, ciągłym ruchem
  • pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, literowych
  • rysowanie wzorów po śladzie kropkowanym lub kreskowym
  • rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów
  • zamalowanie kredkami małych przestrzeni
  • rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze w zmniejszającym się stopniowo wymiarze, aż do liniatury zeszytu

6. Ćwiczenia doskonalące umiejętność pisania:

  • pisanie liter i sylab w powiększonej liniaturze
  • odwzorowanie drukowanymi literami swojego imienia
  • pisanie z pamięci liter
  • pisanie z pamięci sylab
  • pisanie z pamięci wyrazów jednosylabowych
  • uzupełnianie wyrazów jednakowych brakującymi literami

7. Ćwiczenia doskonalące naukę czytania:

  • rozpoznawanie liter
  • próba odczytywania sylab
  • próba odczytywania wyrazów
  • odczytywanie całych zdań (prostych i złożonych), w zależności od możliwości ucznia

8. Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie oraz wzbogacające słownik:

  • kształcenie prawidłowej wymowy samogłosek i spółgłosek
  • ćwiczenia wzbogacające słownik
  • ćwiczenia dotyczące analogii i różnic (np. określanie właściwości przedmiotów duży- mały, ciężki- lekki, gorący- zimny, twardy- miękki itp.)
  • sortowanie i klasyfikacja wg koloru, wielkości, zastosowania
  • ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych zadań, czynności

9. Ćwiczenia w zakresie operacji i rozumienia pojęć matematycznych:

  • utrwalanie w schemacie własnego ciała
  • utrwalanie stosunków przestrzennych przy pomocy przyimków
  • wyodrębnianie przedmiotów pod względem cech wielkościowych, jakościowych i ilościowych
  • utrwalanie znajomości w stosunkach czasowych : pory dnia, następstwa czasowe, nazwy miesięcy, pory roku, dni tygodnia
  • sortowanie elementów zbioru wg kształtujące uzupełnianie luk na rysunkach
  • utrwalanie znajomości kształtu i nazw figur geometrycznych. Różnicowania ich wg cech: duży- mały, cienki- gruby, krótki- długi
  • poznanie cyfr w zakresie 20
  • przeliczanie w zakresie 20
  • porównywanie zbiorów
  • rozumienie znaków matematycznych : „=”, „+”, „-”, „<”, „>”
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 20
  • odczytywanie pełnych godzin na zegarze

 

Autor: Joanna Jankowska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz