Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2017 roku.
Imię i nazwisko ucznia – *******
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, 12 lat
TREŚCI PROGRAMOWE
- Ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową:
- zagadki- dobieranie odpowiedzi
- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w sylabach
- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wyrazach
- różnicowanie głosek
- reagowanie na wyraz zaczynający się na daną głoskę
- nazywanie głosek w nagłosie
- nazywanie głosek w wygłosie
- nazywanie głosek w śródgłosie
- synteza głosek ze słuchu
- opowiadanie treści odpowiednio z użyciem jak największej ilości słów
- podział ze słuchu wyrazów na sylaby
- tworzenie sylab z określoną samogłoską
- różnicowanie sylab podobnych
- podkreślanie podanych liter ze słuchu w wyrazie
- budowanie krótkich zdań z podanym wyrazem
- łączenie sylab w wyrazy
- loteryjki wyrazowe
- pisanie ze słuchu samogłosek, spółgłosek, sylab
- uzupełnianie wyrazów literami
2. Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową:
- dobieranie par jednakowych obrazków, figur geometrycznych
- wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami
- wyszukiwanie ukrytych szczegółów na obrazku
- wykrywanie niedorzeczności w treści obrazków
- historyjki obrazkowe- uporządkowanie według kolejności zdarzeń
- uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, niekompletnych obrazkach, w mozaikach geometrycznych -według wzoru -bez wzoru
- rysowanie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności
- wypełnianie konturów obrysowanych przedmiotów
- dobieranie parami kart ze znakami literopodobnymi według zasady identyczności
- układanie w pary takich samych znaków w zbiorze liter
- odtwarzanie w pamięci uprzednio widziane litery
- różnicowanie samogłosek w szeregach liter poprzez ich wykreślanie
- uzupełnianie brakujących samogłosek
- wyszukiwanie w zbiorze takich samych sylab i ich segregowanie
- identyfikowanie takich samych wyrazów jednosylabowych w szeregach wyrazów podobnych
- wykreślanie w ciągach wyrazów dwóch takich samych lub powtarzających się słów
- gry typu memory
3. Ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokowo- ruchową:
- rysunek na podany temat
- zamalowanie dużych i małych powierzchni z zachowaniem wskazanego kierunku
- kreskowanie w określonym kierunku
- wypełnianie wnętrza figur
- rozplanowanie przestrzeni przy pisaniu, rysowaniu
- układanie pociętych obrazków, widokówek
- łączenie punktów
- odwzorowanie graficzne szlaczków, ornamentów
- odwzorowanie figur, znaków literopodobnych, liter z gotowych elementów
4. Ćwiczenia doskonalące orientacje przestrzenną:
- poznawanie własnego ciała ( strona prawa, lewa)
- rysowanie postaci człowieka
- rysowanie pod dyktando
- wskazywanie i nazywanie położenia przedmiotów względem siebie, porównywanie, grupowanie, wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów
- rysowanie oburącz
5. Ćwiczenia doskonalące sprawność manualną oraz grafomotoryczną:
- ćwiczenia sprawności ruchów palców rozluźniające napięcie mięśniowe
- oburęczne malowanie
- kreślenie liter w powietrzu, na tablicy, na dużych arkuszach
- pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych
- malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania liter płynnym, ciągłym ruchem
- pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, literowych
- rysowanie wzorów po śladzie kropkowanym lub kreskowym
- rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów
- zamalowanie kredkami małych przestrzeni
- rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze w zmniejszającym się stopniowo wymiarze, aż do liniatury zeszytu
6. Ćwiczenia doskonalące umiejętność pisania:
- pisanie liter i sylab w powiększonej liniaturze
- odwzorowanie drukowanymi literami swojego imienia
- pisanie z pamięci liter
- pisanie z pamięci sylab
- pisanie z pamięci wyrazów jednosylabowych
- uzupełnianie wyrazów jednakowych brakującymi literami
7. Ćwiczenia doskonalące naukę czytania:
- rozpoznawanie liter
- próba odczytywania sylab
- próba odczytywania wyrazów
- odczytywanie całych zdań (prostych i złożonych), w zależności od możliwości ucznia
8. Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie oraz wzbogacające słownik:
- kształcenie prawidłowej wymowy samogłosek i spółgłosek
- ćwiczenia wzbogacające słownik
- ćwiczenia dotyczące analogii i różnic (np. określanie właściwości przedmiotów duży- mały, ciężki- lekki, gorący- zimny, twardy- miękki itp.)
- sortowanie i klasyfikacja wg koloru, wielkości, zastosowania
- ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych zadań, czynności
9. Ćwiczenia w zakresie operacji i rozumienia pojęć matematycznych:
- utrwalanie w schemacie własnego ciała
- utrwalanie stosunków przestrzennych przy pomocy przyimków
- wyodrębnianie przedmiotów pod względem cech wielkościowych, jakościowych i ilościowych
- utrwalanie znajomości w stosunkach czasowych : pory dnia, następstwa czasowe, nazwy miesięcy, pory roku, dni tygodnia
- sortowanie elementów zbioru wg kształtujące uzupełnianie luk na rysunkach
- utrwalanie znajomości kształtu i nazw figur geometrycznych. Różnicowania ich wg cech: duży- mały, cienki- gruby, krótki- długi
- poznanie cyfr w zakresie 20
- przeliczanie w zakresie 20
- porównywanie zbiorów
- rozumienie znaków matematycznych : „=”, „+”, „-”, „<”, „>”
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 20
- odczytywanie pełnych godzin na zegarze
Autor: Joanna Jankowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli