Opublikowano: 13 września 2015 roku
Program rewalidacji indywidualnej dla ucznia klasy pierwszej Damiana K.
Czas realizacji programu: pierwszy etap edukacyjny
Diagnoza ucznia: niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym
Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
- stymulowanie rozwoju poznawczego
- usprawnianie motoryki małej i sprawności grafomotorycznej
- doskonalenie kompetencji społecznych
- kształtowanie umiejętności szkolnych
- rozwijanie umiejętności przydatnych życiu codziennym
Cele główne:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia na miarę jego możliwości
- wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji
Ewaluacja:
- bieżąca obserwacja (karty obserwacji)
- rozmowy z nauczycielami i specjalistami
- rozmowy z rodzicami
- podsumowanie końcoworoczne ze wskazówkami do dalszej pracy
Obszary oddziaływań rewalidacyjnych
Percepcja słuchowa
Cele szczegółowe
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej
- Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej
- Ćwiczenie słuchu fonemowego
Sposoby realizacji: zabawy dźwiękowe, muzyczno-ruchowe, ćwiczenia na materiale słuchowym, obrazkowym, głoskowym, sylabowym, wyrazowym, wierszyki, słuchowiska, rebusy, zabawy z rymami.
Percepcja wzrokowa
Cele szczegółowe
- Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej
- Ćwiczenie spostrzegawczości
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej
Sposoby realizacji: ćwiczenia na materiale obrazkowym, graficznym, geometrycznym, literowym, sylabowym, wyrazowym, układanki, gry planszowe, domina, memory, programy komputerowe, zabawy ruchowe, ćwiczenia w schemacie ciała i przestrzeni
Uwaga
Cele szczegółowe
- Rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi
Sposoby realizacji: ćwiczenia na materiale obrazkowym, graficznym, geometrycznym, słuchowym, słownym, układanki, sekwencje, zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, programy komputerowe
Myślenie
Cele szczegółowe
- Rozwijane myślenia przyczynowo – skutkowego
- Kształtowanie myślenia pojęciowego
Sposoby realizacji: ćwiczenia na materiale obrazkowym, słuchowym, historyjki, układanki, gry planszowe, sekwencje, skojarzenia, zagadki, krzyżówki, zabawy ruchowe, tematyczne i dydaktyczne.
Pamięć
Cele szczegółowe
- Usprawnienie pamięci wzrokowej i słuchowej
Sposoby realizacji: ćwiczenia na materiale obrazkowym, rysunkowym, graficznym, słuchowym, rymowanki, wierszyki, gry i zabawy ruchowe, memory, programy komputerowe
Motoryka
Cele szczegółowe
- Usprawnianie motoryki małej
- Ćwiczenie grafomotoryki
Sposoby realizacji: działania plastyczne i techniczne (np. malowanie, lepienie, wycinanie, stemplowanie), zabawy paluszkowe, manipulacyjne i ruchowe, konstrukcyjne, ćwiczenia rysunkowe, graficzne i kaligraficzne
Samoobsługa
Cele szczegółowe
- Kształtowanie większej samodzielności w czynnościach samoobsługowych
- Rozwijanie nawyków higienicznych
Sposoby realizacji: praktyczne ćwiczenia w estetycznym spożywaniu posiłków, myciu rąk, higienie nosa, organizacji stanowiska pracy
Kompetencje społeczne
Cele szczegółowe
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
- Rozwijanie zdolności rozumienia siebie, ludzi, sytuacji i norm społecznych
Sposoby realizacji: ćwiczenia w komunikowaniu się z otoczeniem, w rozpoznawaniu i wyrażaniu uczuć, modelowanie zachowania w różnych sytuacjach społecznych, trening umiejętności związanych z bardziej samodzielnym funkcjonowaniem, np. w szkole, na ulicy, na poczcie, u lekarza
Umiejętności szkolne
Cele szczegółowe
– Kształtowanie i doskonalenie podstawowych technik szkolnych:
czytania, pisania, elementarnych umiejętności matematycznych
Sposoby realizacji: ćwiczenia na materiale literowym, sylabowym, wyrazowym, zdaniowym, liczenie na konkretach, ćwiczenia kalendarzowe, zegarowe oraz w posługiwaniu się pieniędzmi
Program opracowano na podstawie:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nr ………………………z dnia………………. wydanego przez ………………………………………………………………………………..
- wielospecjalistycznej diagnozy ucznia
Data opracowania ………………………………………………………..
Opracowała …………………………………………………………………..
Autor: Edyta Maroszek