Program własny „Krok w natury świat”

Opublikowano: 4 grudnia 2019 roku

Wprowadzenie

Natura jest bliska każdemu. Idea programu zrodziła się jako pomysł na wykorzystanie nieskończenie wielu zasobów naturalnych do tworzenia różnych kompozycji. Dzieci tworząc prace dostrzegają swoje mocne strony i umiejętności, a tym samym podnoszą swoją samoocenę, przezwyciężają przeszkody oraz rozwijają zdolności intelektualne.

Ważnym celem współczesnej edukacji jest rozwijanie kreatywności jednostki, a także doświadczanie i przeżywanie przez nią rzeczywistości. Zadaniem wychowawcy jest wprowadzanie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do zadań, a także wdrażanie do samorozwoju. Dzieci poprzez działanie oraz emocjonalne zaangażowanie uczą się dokonywać wyborów oraz rozwijają swoje możliwości twórcze. Program związany jest z florystyką, która korzystnie wpływa na wszechstronny rozwój uczniów. Dziecko tworząc doznaje różnych wrażeń, pozytywne przeżycia motywują do działania, wzbogacają doświadczenia oraz zachęcają do poszukiwania twórczych rozwiązań.

Florystyka to sposób tworzenia kompozycji, przeobrażania otoczenia, bowiem w tworzonych pracach można przekazać własne postrzeganie świata, a tym samym zachwyt nad przyrodą. Osoba uczy się wrażliwości na piękno natury oraz potrzeby dbania o naturalne środowisko.

Prowadzone zajęcia staną się dodatkową formą rozwijania zainteresowań wychowanków Ośrodka. Prezentowany program jest efektem zdobytych umiejętności w rocznym przygotowaniu na kierunku Florystyka, hobby oraz wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi.

Opracowany program jest przeznaczony do realizacji w grupie wychowawczej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Mławie. Zajęcia realizowane będą dla wychowanków szkoły podstawowej, niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym.

Realizacja programu jest przewidziana na rok szkolny 2018/2019. Zajęcia realizowane będą w formie zajęć pozalekcyjnych, w zakresie dwóch godzin tygodniowo.

Założenia teoretyczne programu

Tematyka zajęć programu została dostosowana do możliwości psychofizycznych wychowanków. Zajęcia będą rozwijać, stymulować oraz wspierać zdolności twórcze, a przede wszystkim będą polegały na aktywności dzieci.

Poprzez samodzielne wykonywanie prac dzieci pobudzają wyobraźnię, wyrabiają poczucie estetyki, a także pogłębiają wiedzę. Taki rodzaj zajęć to przede wszystkim przyjemność oraz zabawa. Natura sprzyja rozwojowi dzieci. Dzieci potrafią zorganizować sobie wspaniałą zabawę wykorzystując patyki, kamyki, muszelki, itp., więc program umożliwi swobodne odkrywanie siebie oraz świata w kontakcie z naturą.

Zajęcia w ramach realizowanego programu będą służyć rozwijaniu motywacji do działania, aktywności twórczej, a także wyrażaniu emocji. Dzieci przez udział w zajęciach będą poszukiwać własnych rozwiązań. Twórczość jest ważna dla procesów umysłowych, percepcyjnych, społecznych i emocjonalnych.

Program ma zachęcać dzieci do działalności twórczej poprzez możliwości wyrażania się w różnych technikach. Pozwoli na wzbudzanie i rozwój zainteresowań florystycznych, plastycznych oraz technicznych. Zajęcia rozwijające kreatywność to także atrakcyjna forma spędzania czasu wolnego.

Program może być dowolnie modyfikowany, dostosowany do samopoczucia dzieci i uzupełniany w ciągu roku szkolnego.   

Treści podstawy programowej

W kształceniu wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym zakres treści nauczania i wychowania jest dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz możliwości psychofizycznych uczniów. Ważne jest również wzmacnianie aktywności ucznia oraz wyposażenie go w takie umiejętności, które pozwolą mu samodzielnie funkcjonować w otoczeniu oraz podejmować różne role społeczne.

6. Ja i przyroda:

1) rozpoznawanie pór roku i zjawisk im towarzyszących;

2) poznawanie świata roślin, ich znaczenia, prowadzenie upraw i prac ogrodniczych;

10. Ja w świecie techniki:

4) uczenie się posługiwania się prostymi narzędziami (nożyczki, młotek, śrubokręt, obcążki, miarka itp.);

5) uczenie się korzystania z zaawansowanych urządzeń technicznych;

13. Ja w świecie kultury i rozrywki:

4) uczenie się tworzenia własnych prac artystycznych (obrazy, kompozycje, projekty fotograficzne i filmowe, odgrywanie ról itp.);

14. Mój czas wolny:

2) uczenie się, co można robić w swoim czasie wolnym;

3) uczenie się dokonywania wyboru sposobu spędzania czasu wolnego;

15. Będę dorosły:

5) doskonalenie umiejętności określania własnych wiadomości i umiejętności;

7) wdrażanie do rozumienia, co to znaczy, że jest się odpowiedzialnym;

9) uczenie się dbania o siebie i pomagania innym.

III To, co mi pomaga.

2. Działania nauczycieli i specjalistów wspierające ucznia w zakresie:

1) rozwijania komunikacji;

3) doskonalenia motoryki małej;

4) doskonalenia motoryki dużej;

5) doskonalenia przetwarzania zmysłowego;

6) rozwijania samodzielności;

7) usprawniania procesów poznawczych (uwaga, spostrzeganie, pamięć, myślenie);

8) rozbudzania i podtrzymywania motywacji do różnych działań;

9) rozwijania i podtrzymywania zainteresowań;

Treści zawarte w programie nawiązują do pór roku, świąt, różnych uroczystości. Realizacja programu obejmować będzie zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Wychowankowie poznają materiały wykorzystywane przez florystykę, zasady bezpieczeństwa oraz będą wykonywali kompozycje wykorzystując dary natury.

Treści nauczania poszerza się, powtarza oraz utrwala w miarę nabywania przez dzieci wiedzy, umiejętności. Program umożliwia nauczycielowi wybór treści programowych, dobór tematyki, wybór różnych metod, technik i form pracy, w zależności od potrzeb uczniów oraz ich zainteresowań.

Przykłady tematyki zajęć

WRZESIEŃ
Prezentacja książek i albumów wprowadzających w zagadnienie realizowanych treści. Narzędzia stosowane we florystyce oraz zasady bezpieczeństwa w pracy.
Kalkografia darami natury.
Kwiaty z liści klonu i kukurydzy.
Dekoracja z kłosów zbóż.
Recyklingowe kwiaty z gazety.
Drzewa z szarego papieru.
Bukiet z liści i zbóż.
Kompozycja w dyni – wykorzystanie mokrej gąbki.
Szyszaki, kasztaniaki i żołędziaki – postacie z materiału przyrodniczego.
Kwiaty z warzyw i owoców.
Las – Land Art.
Kwiaty ze zbóż i suchatków.
Serca z lawendą.
Świecznik z dyni.
Frotaż liści.
Jesienne stworki.
Hortiterapia – założenie hodowli kwiatów.
Świeczki z lawendą.
Girlanda jesienna.
Ziemniak w roli głównej.
PAŹDZIERNIK
Międzynarodowy Dzień Ptaków.
Wykonanie kompozycji na stół w naczyniu z roślin ciętych w związku zDniem Edukacji Narodowej.
Jesienny portret.
Kolorowanki – jesienna natura.
Jesienny bukiet.
Liść w roli głównej.
Jesienna dekoracja z szarego papieru i rur na hol.
Kwiaty w naszym ogrodzie – dobór roślin cebulowych kwitnących wiosną.
Wesołe ludziki.
Drugie życie słoików.
Kompozycja w koszu.
Kompozycja w korze.
Ślimak z liści i plasteliny.
Oszronione szyszki i gałązki.
Kompozycja na grób.
Wieniec z winorośli.
LISTOPAD
Koszyk z sosnowych szyszek.
Projektowanie dekoracji na Kiermasz Bożonarodzeniowy z roślin żywych i z suszu.
Wykonywanie dekoracji okolicznościowych bożonarodzeniowych.
Eko stroik.
Doniczka oklejana kawałkami płyt, kamyczkami.
Świecznik z szyszek.
Świąteczne kule.
Wianki świąteczne.
Bielona choinka z patyków.
Kompozycja w kielichu.
Stroik z oszronionych szyszek.
GRUDZIEŃ
Wieniec Adwentowy.
Naturalne bombki.
Ozdabianie prezentów.
Efekt oszronionych owoców.
Choinka na talerzu.
Zimowa dekoracja z szarego papieru i rur na hol.
Dekoracje florystyczne stołu bożonarodzeniowego, kompozycje w naczyniu na gąbce.
Choinka z papierowej wikliny.
Gwiazdki z masy solnej.
Prezenty (pudełko i stemple z ziemniaków).
Gwiazdki z masy solnej.
Quilling – śnieżynka.
Drutowanie szyszek.
Śnieżny wianek.
Zabawa stożkami.
Kompozycja przestrzenno-konstrukcyjna „Choinka”.
Choinka stożek z róż.
Lampion z cytryny.
Dekoracje świąteczne.
Szyszki modrzewiowe w roli głównej.
STYCZEŃ
Teoria barw – łączenie kolorów.
Ikebana.
Dekoracje karnawałowe.
Symbolika kolorów, dobór barw kompozycji do wnętrza i okoliczności.
Śnieżne gwiazdki z podstawy plastikowej butelki.
Stroik na butelkę.
Pestki dyni i dżins.
Florystyczny łapacz snów.
Zimowe kompozycje.
Podstawka pod kubek z malutkich kanków brzozy i sosny.
Wiszące dekoracje z żarówkami.
Zimowy krajobraz.
Ptaszki za oknem – praca z kaszą.
Obraz z ziaren.
Zimowa gałązka.
Karmik dla ptaków.
LUTY
Zimowe drzewko 3D.
Kompozycje walentynkowe.
Zabawa teksturą.
Drzewa zimą – malowanie pastą.
Cuda w papierowym ogrodzie.
Pasiaki – kompozycja bukiet.
Kolorowe owoce – wydzieranka, witraż.
Kwiat wykonany za pomocą spirografu.
Obrazek z ołówka i gumki.
Kompozycja w szkle.
Wazon z kartonu.
Wazony diy.
Wydmuszkowe kwiaty.
MARZEC
Rośliny w naszym ogrodzie – dobór nasion kwiatów kwitnących latem i jesienią.
Worek pełen pomysłów.
Konkurs plastyczny – „Leśna moda”.
Wiosenna dekoracja z szarego papieru i rur na hol.
Tulipan wykonany techniką origami.
Krokusy z bibuły.
Konkurs plastyczny – dekoracje, wystawa florystyczna.
Wiosenne porządki w ogrodzie.
Kompozycja w gipsowej ręce.
Klamerkowe tulipany.
Żonkil z wytłaczanki od jaj.
Brzozowe gniazdka.
Wazony z kory.
Wiosenny mini ogródek ze skorupkami jaj w wytłaczance.
Przestrzenny kwiat.
Hiacynt w borówkowym wazonie.
KWIECIEŃ
Silwoterapia – wycieczka do lasu.
Wykonywanie kompozycji wielkanocnych w naczyniu.
Tworzenie kompozycji dekoracyjnych na balkony i rabaty – nasadzenia.
Wiklinowe wianki wierzbowe.
„Uciekające” pisanki.
Kompozycja z wytłaczanki do jaj.
Wiosenny stroik na kanku z elementami wełnianymi.
Natura w mozaice.
Wiosenne inspiracje.
Wiklinowe kule.
Wiosenne pieńki.
MAJ
Kwiatoterapia – wycieczka do kwiaciarni.
Iris Folding.
Dekalkomania – kwiaty w ogrodzie.
Paluszkowe malowanie łąki.
Kwiaty malowane nitką.
Kompozycja w naczyniu.
Kompozycja z kaktusów.
Upcycling – pelargonie w butelkach.
Kwitnący sad wykonany farbami.
Prezent dla Mamy.
Dekoracje miejsc sakralnych – prezentacja.
Bukiet dla Mamy.
Wiosenna łąka – wycieczka.
Barwne motyle.
Bukiety okolicznościowe – Dzień Matki.
Motyle z ręczników papierowych i spinaczy.
Biżuteria florystyczna.
Mini ogród w donicy.
Mini ogród w skrzynce.
Nasadzenia dekoracyjne na balkon.
CZERWIEC
Decoupage – motywy kwiatowe.
Zabawy kolorami.
Natura oczami dziecka.
Kompozycja w donicy.
Zabawy z kamykami.
Girlanda z kwiatów.
Figuraki w plenerze.
Malowanie kamieni – kaktusy.
Kolorowe lato.
Koła kwiatowe – dekoracje na drzwi.
Kompozycja w mokrej gąbce.
Tworzenie pejzaży.
Kwiaty z owoców i warzyw.
Wykonanie kompozycji przestrzennej.
Wykonanie makiety lasu z różnych materiałów.
W TOKU CAŁEGO ROKU SZKOLNEGO
Wykonywanie dekoracji imprez i kompozycji florystycznych.

Cele edukacyjne

Cel główny:
  • Stymulowanie wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez rozbudzanie ich kreatywności twórczej,
  • Rozwijanie zainteresowań, umiejętności i uzdolnień artystycznych uczniów.
Cele szczegółowe:
  • Rozbudzanie motywacji do działania, doświadczania i tworzenia,
  • Podnoszenie zdolności manualnych,
  • Uczenie się spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
  • Rozwijanie sprawności małej motoryki,
  • Poznawanie różnorodności form artystycznych,
  • Pobudzanie aktywności poznawczej,
  • Rozwijanie umiejętności planowania działań,
  • Zdobywanie umiejętności w zakresie wykonywania różnych czynności związanych z tworzeniem kompozycji,
  • Pobudzanie do samodzielności,
  • Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody,
  • Kształtowanie postawy kierowania się estetyką w życiu codziennym,
  • Kształtowanie twórczego podejścia do zadań i umiejętności radzenia sobie z trudnościami,
  • Rozwijanie własnej wrażliwości estetycznej,
  • Wdrażanie do pracy zespołowej,
  • Kształtowanie umiejętności samooceny,
  • Podwyższanie własnego poziomu samooceny i samoakceptacji.

Procedury osiągania celów

Realizacja programu powinna przyczynić się do:

  • poznania różnych technik, materiałów i narzędzi florystycznych,
  • poznania podstawowych reguł oraz zasad obowiązujących podczas pracy,
  • doskonalenia umiejętności manualnych,
  • przenoszenia zdobytej wiedzy na inne dziedziny życia codziennego,
  • rozwijania umiejętności organizowania własnego warsztatu pracy oraz ekonomicznego wykorzystywania materiałów,
  • rozwijania zainteresowań wychowanków,
  • wyrobienia nawyku dbałości o estetykę wykonanych prac,
  • dostrzegania piękna przyrody, 
  • wszechstronnego rozwoju,
  • urozmaicenia zajęć,
  • aktywizacji uczniów,
  • rozwijania umiejętności współpracy w zespole.

Osiągnięcie wszystkich zamierzonych zadań i celów jest możliwe poprzez realizację działań zgodnych z zainteresowaniami, życzeniami i propozycjami wychowanków, ale także adekwatnych do indywidualnych możliwości i predyspozycji. Motywacja do działania, systematyczne prowadzenie zajęć oraz odpowiedni dobór metod i form pracy pozwoli na realizacje założonych celów.

Metody, formy i środki pracy

Metody pracy:
  • oparte na pokazie i obserwacji: zajęcia praktyczne, prezentacje,
  • oparte na słowie: pogadanki, dyskusje, rozmowy,
  • oparte na praktycznym działaniu: naśladownictwo, ćwiczenia utrwalające,
  • oparte na wzmocnieniach pozytywnych: konkursy, wystawy.
Formy pracy:
  • indywidualna zróżnicowana,
  • grupowa.
Środki dydaktyczne:
  1. Narzędzia florystyczne, doniczki, wazony, pojemniki, świece, wstążki i inne materiały tekstylne i techniczne.
  2. Albumy, książki, katalogi, filmy o tematyce związanej z pielęgnacją roślin.
  3. Kwiaty, rośliny doniczkowe, zieleń cięta, zestawy podłoży kwiatowych, suszki, kwiaty sztuczne, dary natury, naturalne środowisko przyrodnicze – las, park.

Ewaluacja programu

Zadaniem ewaluacji jest gromadzenie oraz analizowanie danych w celu oceny skuteczności podjętych działań dydaktycznych. Ewaluacja umożliwi dokonanie oceny programu pod względem atrakcyjności, poznania osiągnięć oraz umiejętności i postaw wychowanków. Monitorowanie efektów pozwoli na podniesienie efektów pracy. Ewaluacji podlegać będą:

  • umiejętności wychowanków,
  • stosowane metody – czy stosowane metody są skuteczne,
  • ciekawość czy realizowany program wyzwala spontaniczną aktywność dzieci,
  • użyteczność – czy zdobyte wiadomości i umiejętności są przydatne w życiu.

Narzędziami badawczymi będą:

  • rozmowy z wychowankami na temat zajęć,
  • własna obserwacja pracy oraz aktywność na zajęciach wychowanków,
  • organizowanie pokazów prac oraz wystaw jako forma promocji Ośrodka,
  • ankiety dla wychowanków,
  • wytwory prac dzieci,
  • zdjęcia wykonywane przez prowadzące,
  • ankiety dla rodziców,
  • ocena opisowa programu z wnioskami do dalszej pracy.

Termin ewaluacji – koniec roku szkolnego 2018/2019 w formie sprawozdania dla Rady Pedagogicznej.

Bibliografia

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

ABC florystyki – Anna Nizińska – Wyd. Hortpress

Świat florystyki – Agnieszka Zakrzewska – Wyd. Helion

Stroiki na cztery pory roku – Joanna Tołłoczko, Piotr Syndoman – KDC

Ikebana – Rumiko Shiaishi Manako, Odile Carton, Lila Dias – Wyd.RM

Gazetki Florexpol

Dekoracje z pomysłem – Wyd. Phoenix Press

Poradnik Ogród moich marzeń

Księga pomysłów – Wyd. Buchman

Księga orgiami – Wyd. Buchman

Autor: Anna Grudziecka – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz