Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 27 kwietnia 2020 roku.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne adresowane są do uczniów, którzy z przyczyn rozwojowych, osobowościowych, a także środowiskowych mają problemy w zakresie nawiązywania relacji z rówieśnikami i funkcjonowania w rożnych sytuacjach społecznych, co przekłada się na obraz samego siebie i prawdopodobieństwo występowania zachowań nieakceptowanych społecznie.
Program przeznaczony jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV – VI szkoły podstawowej.
Cele programu
Cele terapeutyczne:
- tworzenie możliwości odreagowania emocji i napięć
- wyrażanie emocji poprzez mimikę, gesty, a także z wykorzystaniem muzyki i środków plastycznych
- budowanie pozytywnego obrazu siebie – zwiększenie poczucia własnej wartości
- uzyskanie naprawczych doświadczeń emocjonalnych, które umożliwią wystąpienie zmian w zachowaniu
Cele edukacyjne:
- dostarczanie dzieciom wiedzy na temat uczuć
- rozpoznawanie i nazywanie uczuć u siebie i u innych
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem
- wypracowanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
- umiejętność zachowania się i reagowania w nagłych, niebezpiecznych sytuacjach
- rozróżnianie zachowań akceptowanych i nieakceptowanych społecznie, korygowanie zachowań niepożądanych
Cele rozwojowe:
- poznanie swoich mocnych i słabych stron
- zgodna praca w zespole, współdziałanie z innymi
- rozróżnianie zachowań adekwatnych i nieadekwatnych do sytuacji
- dostarczanie i kształtowanie pozytywnych wzorców zachowań
Metody pracy:
- rozmowa kierowana, tematyczne rozmowy grupowe
- obrazkowe historyjki społeczne
- gry i zabawy grupowe
- elementy muzykoterapii
- elementy pantomimy
- elementy dramy
- prace plastyczne
Forma pracy:
grupowa
Tematyka zajęć:
- Co to są uczucia. Podział uczuć.
- Radość, szczęście, duma. Co to znaczy być szczęśliwym.
- Smutek, żałoba, tęsknota.
- Złość – jak sobie z nią radzić.
- Strach – czego się boimy i co z tym zrobić.
- Czym jest wstyd. Co znaczy czuć wstręt.
- Stres w moim życiu. Co to znaczy się stresować. Jak sobie radzić ze stresem.
- Co to jest nuda. Sposoby na nudę.
- Co to znaczy: lubić – nie lubić.
- Co to jest nienawiść.
- Co to jest przyjaźń. Prawdziwy przyjaciel.
- Czym jest zakochanie, flirt.
- Czym jest miłość. Co znaczy kochać.
- Podsumowanie zajęć.
W trakcie zajęć wykorzystam m.in. pakiet Poznać i zrozumieć uczucia „Uczucia w nas i w relacjach ze światem” Izabeli Fornalik, Katarzyny Pachniewskiej, Joanny Płuska.
Kryteria oceny i metody sprawdzania osiągnięć ucznia
Ze względu na specyficzny charakter pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, realizacja programu wymaga szczególnie starannego doboru metod pracy, form i środków dydaktycznych. Biorąc pod uwagę indywidualne tempo nauki i możliwości opanowania nowych wiadomości i umiejętności, a także dotychczasowe, często bardzo trudne doświadczenia życiowe, metody sprawdzania poziomu osiągnięć ucznia dobierane są indywidualnie.
Ocena postępów będzie dokonana poprzez bezpośrednią obserwację ucznia oraz analizę jego prac plastycznych i kart pracy. Ponadto, zostaną przeprowadzone rozmowy z wychowawcą i z wybranymi nauczycielami uczącymi dzieci. Analizie zostaną poddane również zeszyty obserwacji zachowania uczniów.
Bibliografia:
Fornalik I., Pachniewska K,. Płuska J. Pakiet edukacyjny Poznać i zrozumieć uczucia „Uczucia w nas i w relacjach ze światem”, PWN Warszawa 2018
Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne opracowała: Katarzyna Majewska – Czytelniczka Portalu