Program zajęć korekcyjno-wyrównawczych języka polskiego

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 22 czerwca 2016 roku.

DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM

III ETAP NAUCZANIA

Skoro dziecko z niepełnosprawnością nie uczy się w taki sposób, w jaki ty je uczysz, to czy nie możesz uczyć go w taki sposób, w jaki ono się uczy?”

Dr Harry T. Chasty

 

CELE ZAJĘĆ:

  • Korygowanie, kompensowanie i usprawnianie uczniów mających braki.
    w wiadomościach   i umiejętnościach z języka polskiego przewidzianych programem.
  • Rozwijanie umiejętności umożliwiających uczniom podjęcie dalszej nauki w szkołach zawodowych.
  • Stymulowanie rozwoju wszystkich procesów poznawczych (spostrzegania, myślenia, pamięci, uwagi).
  • Kształtowanie procesów: analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej, koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej oraz orientacji przestrzennej.
  • Wzbogacenie zasobu wiadomości ogólnych oraz biernego i czynnego słownictwa ucznia.
  • Kształtowanie umiejętności poprawnego, jasnego i ścisłego wypowiadania się
    w mowie i piśmie, słuchania i opracowania tematów.
  • Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji Internetu, instrukcji, encyklopedii, słowników.
  • Kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce
    podczas pisania pism użytkowych.
  • Rozbudzanie wiary we własne siły oraz motywowanie do podejmowania wysiłku intelektualnego.

PLANOWANIE I REALIZACJA ZAJĘĆ:

  • Podstawą planowania jest diagnoza wstępna, która określa przejawy i przyczyny trudności szkolnych dziecka.
  • Stosowanie ćwiczeń korekcyjnych zaburzonych funkcji w koordynacji z bardziej sprawnymi.
  • Dobieranie metod, form pracy i środków do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
  • Wyrównywanie określonej trudności powinno trwać do momentu całkowitego jej opanowania.

ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ:

  • Indywidualizacja środków i metod oddziaływania korekcyjnego.
  • Powolne stopniowanie trudności uwzględniające złożoność czynności i możliwości percepcyjne dzieci.
  • Korekcja zaburzeń, ćwiczenia przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych
    i najsłabiej opanowanych umiejętności.
  • Zasada kompensacji zaburzeń- działać na tę sferę ucznia, która funkcjonuje najlepiej jednocześnie ćwiczyć pozo­stałe, które wymagają wzmocnienia
  • Wielopoziomowe kształcenie w zależności od możliwości intelektualnych dziecka.
  • Różnicowanie treści programowych i wymaganych umiejętności.
  • Dopasowanie ćwiczeń do zainteresowań dzieci, rodzaju i zakresu ich doświadczeń życiowych.
  • Wzmacnianie w uczniu wiary we własne siły i możliwości poprzez ujawnianie
    i podkreślanie pozytywnych stron działalności ucznia
  • Motywowanie dzieci do wykonywania ćwiczeń poprzez stosowanie wzmocnień/pochwały i różnorodnych form ćwiczeń
  • Zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego (współpraca z innymi nauczycielami)

METODY I FORMY PRACY:

  • Słowne
  • Aktywizujące
  • Problemowe
  • Praktycznego działania
  • Gry i zabawy dydaktyczne.
  • Poglądowe
  • Mnemotechniki np. Łańcuchowa Metoda Skojarzeniowa
  • Programy komputerowe
  • Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE ZAJĘĆ:

 

I Ćwiczenia korekcyjne – kompensacyjne.

  1. Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową koordynacje wzrokowo – ruchową i orientację przestrzenną:
  • Porządkowanie zadań.
  • Rozsypanki wyrazowe.
  • Uzupełnianie luk w tekście literami, sylabami, wyrazami.
  • Uzupełnianie w tekście znaków interpunkcyjnych.
  • Wyszukiwanie w ciągach słownych określonych nazw.
  • Rozwiązywanie rebusów, krzyżówek i zagadek.
  • Gry edukacyjne np. Bingo ortograficzne.
  1. Ćwiczenia percepcji słuchowej oraz koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej.
  • Analiza ciągów wyrazowych- oddzielanie wyrazów, pisanie wyrażeń.
  • Segregowanie wyrazów wg. liczb, sylab.
  • Słuchowa analiza i synteza wyrazów.
  • Analiza zdań na wyrazy, sylaby.
  • Układanie zadań z podanymi wyrazami.
  • Układanie zdań o określonej ilości wyrazów.
  • Rozwijanie zadań i porównywanie liczby wyrazów w zadaniach.
  • Pisanie ze słuchu.
  • Tworzenie rymów
  1. Rozwijanie pamięci,  koncentracji uwagi oraz myślenia przyczynowo – skutkowego
  • Pokazanie dziecku strategii mnemotechnicznych ułatwiających zapamiętywanie.
  • Powtarzanie ciągów zdań np. w formie wierszy
  • Szukanie w tekstach rymów, części mowy itp.
  • Rozwiązywanie zagadek, wymyślanie zakończenia dla konkretnej historyjki.
  • Omawianie tekstów.
  • Ocena zachowań bohaterów oraz ich skutków.
  • Formułowanie własnych sądów, opinii.
  • Uzupełnianie wypowiedzi innych…
  • Scenki dramatyczne na zadany temat.

II   Kształcenie językowe.

  1. Mówienie i słuchanie:
  • Rozmowy swobodne i kierowane, samodzielne wypowiedzi uczniów, porządkowanie ich i uzupełnianie.
  • Bogacenie czynnego słownictwa ucznia w związku z tematyką i potrzebami językowymi ucznia.
  • Nazywanie rzeczy, czynności, cech, przedmiotów i osób.
  • Grupowanie wyrazów pokrewnych i bliskoznacznych.
  • Gromadzenie wyrazów wokół określonego tematu, wyrażeń opisujących stan emocjonalny, stosunki czasowe i przestrzenne.
  • Słuchanie ze zrozumieniem.
  • Doskonalenie opowiadania ustnego i innych form wypowiedzi.
  • Używanie form grzecznościowych.
  • Doskonalenie umiejętności układania planów, opisów, dialogów, sprawozdań.
  • Wyjaśnianie nieznanych terminów m.in. przy użyciu słownika języka polskiego.
  1. Czytanie i opracowywanie tekstów:
  • Poprawne, wyraziste i płynne czytanie z uwzględnieniem znaków przestankowych.
  • Ciche i głośne czytanie ze zrozumieniem
  • Czytanie z podziałem na role.
  •  Wspólne opracowywanie tekstów: Omawianie problematyki przeczytanych utworów (opis postaci, czas i miejsce wydarzeń, plan wydarzeń odtwarzanie fabuły, sensu przyczynowo skutkowego w tek­ście, analiza i interpretacja wyszukiwanie informacji, określanie cech charakterystycznych  gatunku literackiego, faktu i opinii, środki stylistyczne itp.).
  • Formułowanie pytań i odpowiedzi.
  • Korzystanie z różnych źródeł informacji
  • Odczytywanie instrukcji,  rozkładów jazdy, przepisów…
  1. Pisanie.
  • Pisanie ze słuchu i pamięci
  • Przepisywanie ciekawych, krótkich tekstów dyktand, poprawianie błędów.
  • Wspólne i samodzielne redagowanie różnych dłuższych form wypowiedzi pisemnych np. opowiadanie, opis, charakterystyka, rozprawka, plan opowiadania (uczyć ucznia pisania według kompozycji trójdzielnej- stosowanie wzorów)
  • Pisanie z pamięci i ze słuchu zdań pojedynczych i złożonych.
  • Pisma użytkowe: zawiadomienie, zaproszenie,  życzenia, list motywacyjny
    i prywatny, życiorys, podanie itp.
  • Adresowanie.
  • Pisanie skrótów i skrótowców.
  • Rozwijanie zdań.
  • Pisownia wyrazów związanych z terminologią różnych zawodów.

III Nauka o języku.

  1. Składnia. Fleksja
  • Budowa zdania.
  • Rodzaje zdań ze względu na rodzaj wypowiedzi.
  • Zdania pojedyncze i złożone.
  • Podmiot i orzeczenie.
  • Wyróżnienie w zdaniach części mowy: rzeczowników, czasowników, przymiotników, przyimków, spójników i zaimków osobowych.
  • Odmiana przez przypadki praktyczne zastosowanie
  • Wyrazy podstawowe i pochodne.
  • Rodzina wyrazów.
  • Wyrazy wieloznaczeniowe.
  • Związki frazeologiczne.
  1. Ortografia i interpunkcja.
  • Pisownia wyrazów z ó, rz, ż, ch, h wymiennymi i niewymiennymi.
  • Pisownia ó w zakończeniach -ów, -ówka, -ówna.
  • Pisownia u w zakończeniach -un, -unek, -utka, -usia, -uje.
  • Pisownia -ę, -em, -ą, -om w końcówkach fleksyjnych wyrazów.
  • Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.
  • Stosowanie wielkich liter.
  • Pisownia skrótów i skrótowców.
  • Pisownia różnych form liczebników.
  • Pisownia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym.

PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW I ICH EWALUACJA. 

Największym sukcesem uczniów po zakończeniu zajęć korekcyjno – wyrównawczych powinno być usprawnienie funkcji psychomotorycznych oraz opanowanie umiejętności
z języka polskiego w stopniu umożliwiającym dalsze kształcenie zawodowe.

Dokumentacja służąca obserwowaniu i diagnozowaniu postępów ucznia:

  •  Diagnoza wstępna, diagnoza bieżąca.
  • Dokumentacja prac ucznia.
  •  Sprawdzian, który jest informacją o postępach ucznia lub ich braku.

Ocena ucznia odbywa się dwa razy w roku i jest wskazówką do dalszej pracy z dzieckiem.

Opracowała: mgr Małgorzata Szwalec

Nauczyciel j. polskiego w ZZS w Stargardzie

Pobierz cały materiał (razem z grami i zabawami na zajęcia)

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Comments are closed