Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 22 czerwca 2016 roku.
DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM
III ETAP NAUCZANIA
„Skoro dziecko z niepełnosprawnością nie uczy się w taki sposób, w jaki ty je uczysz, to czy nie możesz uczyć go w taki sposób, w jaki ono się uczy?”
Dr Harry T. Chasty
CELE ZAJĘĆ:
- Korygowanie, kompensowanie i usprawnianie uczniów mających braki.
w wiadomościach i umiejętnościach z języka polskiego przewidzianych programem. - Rozwijanie umiejętności umożliwiających uczniom podjęcie dalszej nauki w szkołach zawodowych.
- Stymulowanie rozwoju wszystkich procesów poznawczych (spostrzegania, myślenia, pamięci, uwagi).
- Kształtowanie procesów: analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej, koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej oraz orientacji przestrzennej.
- Wzbogacenie zasobu wiadomości ogólnych oraz biernego i czynnego słownictwa ucznia.
- Kształtowanie umiejętności poprawnego, jasnego i ścisłego wypowiadania się
w mowie i piśmie, słuchania i opracowania tematów. - Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji Internetu, instrukcji, encyklopedii, słowników.
- Kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce
podczas pisania pism użytkowych. - Rozbudzanie wiary we własne siły oraz motywowanie do podejmowania wysiłku intelektualnego.
PLANOWANIE I REALIZACJA ZAJĘĆ:
- Podstawą planowania jest diagnoza wstępna, która określa przejawy i przyczyny trudności szkolnych dziecka.
- Stosowanie ćwiczeń korekcyjnych zaburzonych funkcji w koordynacji z bardziej sprawnymi.
- Dobieranie metod, form pracy i środków do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
- Wyrównywanie określonej trudności powinno trwać do momentu całkowitego jej opanowania.
ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ:
- Indywidualizacja środków i metod oddziaływania korekcyjnego.
- Powolne stopniowanie trudności uwzględniające złożoność czynności i możliwości percepcyjne dzieci.
- Korekcja zaburzeń, ćwiczenia przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych
i najsłabiej opanowanych umiejętności. - Zasada kompensacji zaburzeń- działać na tę sferę ucznia, która funkcjonuje najlepiej jednocześnie ćwiczyć pozostałe, które wymagają wzmocnienia
- Wielopoziomowe kształcenie w zależności od możliwości intelektualnych dziecka.
- Różnicowanie treści programowych i wymaganych umiejętności.
- Dopasowanie ćwiczeń do zainteresowań dzieci, rodzaju i zakresu ich doświadczeń życiowych.
- Wzmacnianie w uczniu wiary we własne siły i możliwości poprzez ujawnianie
i podkreślanie pozytywnych stron działalności ucznia - Motywowanie dzieci do wykonywania ćwiczeń poprzez stosowanie wzmocnień/pochwały i różnorodnych form ćwiczeń
- Zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego (współpraca z innymi nauczycielami)
METODY I FORMY PRACY:
- Słowne
- Aktywizujące
- Problemowe
- Praktycznego działania
- Gry i zabawy dydaktyczne.
- Poglądowe
- Mnemotechniki np. Łańcuchowa Metoda Skojarzeniowa
- Programy komputerowe
- Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE ZAJĘĆ:
I Ćwiczenia korekcyjne – kompensacyjne.
- Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową koordynacje wzrokowo – ruchową i orientację przestrzenną:
- Porządkowanie zadań.
- Rozsypanki wyrazowe.
- Uzupełnianie luk w tekście literami, sylabami, wyrazami.
- Uzupełnianie w tekście znaków interpunkcyjnych.
- Wyszukiwanie w ciągach słownych określonych nazw.
- Rozwiązywanie rebusów, krzyżówek i zagadek.
- Gry edukacyjne np. Bingo ortograficzne.
- Ćwiczenia percepcji słuchowej oraz koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej.
- Analiza ciągów wyrazowych- oddzielanie wyrazów, pisanie wyrażeń.
- Segregowanie wyrazów wg. liczb, sylab.
- Słuchowa analiza i synteza wyrazów.
- Analiza zdań na wyrazy, sylaby.
- Układanie zadań z podanymi wyrazami.
- Układanie zdań o określonej ilości wyrazów.
- Rozwijanie zadań i porównywanie liczby wyrazów w zadaniach.
- Pisanie ze słuchu.
- Tworzenie rymów
- Rozwijanie pamięci, koncentracji uwagi oraz myślenia przyczynowo – skutkowego
- Pokazanie dziecku strategii mnemotechnicznych ułatwiających zapamiętywanie.
- Powtarzanie ciągów zdań np. w formie wierszy
- Szukanie w tekstach rymów, części mowy itp.
- Rozwiązywanie zagadek, wymyślanie zakończenia dla konkretnej historyjki.
- Omawianie tekstów.
- Ocena zachowań bohaterów oraz ich skutków.
- Formułowanie własnych sądów, opinii.
- Uzupełnianie wypowiedzi innych…
- Scenki dramatyczne na zadany temat.
II Kształcenie językowe.
- Mówienie i słuchanie:
- Rozmowy swobodne i kierowane, samodzielne wypowiedzi uczniów, porządkowanie ich i uzupełnianie.
- Bogacenie czynnego słownictwa ucznia w związku z tematyką i potrzebami językowymi ucznia.
- Nazywanie rzeczy, czynności, cech, przedmiotów i osób.
- Grupowanie wyrazów pokrewnych i bliskoznacznych.
- Gromadzenie wyrazów wokół określonego tematu, wyrażeń opisujących stan emocjonalny, stosunki czasowe i przestrzenne.
- Słuchanie ze zrozumieniem.
- Doskonalenie opowiadania ustnego i innych form wypowiedzi.
- Używanie form grzecznościowych.
- Doskonalenie umiejętności układania planów, opisów, dialogów, sprawozdań.
- Wyjaśnianie nieznanych terminów m.in. przy użyciu słownika języka polskiego.
- Czytanie i opracowywanie tekstów:
- Poprawne, wyraziste i płynne czytanie z uwzględnieniem znaków przestankowych.
- Ciche i głośne czytanie ze zrozumieniem
- Czytanie z podziałem na role.
- Wspólne opracowywanie tekstów: Omawianie problematyki przeczytanych utworów (opis postaci, czas i miejsce wydarzeń, plan wydarzeń odtwarzanie fabuły, sensu przyczynowo skutkowego w tekście, analiza i interpretacja wyszukiwanie informacji, określanie cech charakterystycznych gatunku literackiego, faktu i opinii, środki stylistyczne itp.).
- Formułowanie pytań i odpowiedzi.
- Korzystanie z różnych źródeł informacji
- Odczytywanie instrukcji, rozkładów jazdy, przepisów…
- Pisanie.
- Pisanie ze słuchu i pamięci
- Przepisywanie ciekawych, krótkich tekstów dyktand, poprawianie błędów.
- Wspólne i samodzielne redagowanie różnych dłuższych form wypowiedzi pisemnych np. opowiadanie, opis, charakterystyka, rozprawka, plan opowiadania (uczyć ucznia pisania według kompozycji trójdzielnej- stosowanie wzorów)
- Pisanie z pamięci i ze słuchu zdań pojedynczych i złożonych.
- Pisma użytkowe: zawiadomienie, zaproszenie, życzenia, list motywacyjny
i prywatny, życiorys, podanie itp. - Adresowanie.
- Pisanie skrótów i skrótowców.
- Rozwijanie zdań.
- Pisownia wyrazów związanych z terminologią różnych zawodów.
III Nauka o języku.
- Składnia. Fleksja
- Budowa zdania.
- Rodzaje zdań ze względu na rodzaj wypowiedzi.
- Zdania pojedyncze i złożone.
- Podmiot i orzeczenie.
- Wyróżnienie w zdaniach części mowy: rzeczowników, czasowników, przymiotników, przyimków, spójników i zaimków osobowych.
- Odmiana przez przypadki praktyczne zastosowanie
- Wyrazy podstawowe i pochodne.
- Rodzina wyrazów.
- Wyrazy wieloznaczeniowe.
- Związki frazeologiczne.
- Ortografia i interpunkcja.
- Pisownia wyrazów z ó, rz, ż, ch, h wymiennymi i niewymiennymi.
- Pisownia ó w zakończeniach -ów, -ówka, -ówna.
- Pisownia u w zakończeniach -un, -unek, -utka, -usia, -uje.
- Pisownia -ę, -em, -ą, -om w końcówkach fleksyjnych wyrazów.
- Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.
- Stosowanie wielkich liter.
- Pisownia skrótów i skrótowców.
- Pisownia różnych form liczebników.
- Pisownia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym.
PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW I ICH EWALUACJA.
Największym sukcesem uczniów po zakończeniu zajęć korekcyjno – wyrównawczych powinno być usprawnienie funkcji psychomotorycznych oraz opanowanie umiejętności
z języka polskiego w stopniu umożliwiającym dalsze kształcenie zawodowe.
Dokumentacja służąca obserwowaniu i diagnozowaniu postępów ucznia:
- Diagnoza wstępna, diagnoza bieżąca.
- Dokumentacja prac ucznia.
- Sprawdzian, który jest informacją o postępach ucznia lub ich braku.
Ocena ucznia odbywa się dwa razy w roku i jest wskazówką do dalszej pracy z dzieckiem.
Opracowała: mgr Małgorzata Szwalec
Nauczyciel j. polskiego w ZZS w Stargardzie
Pobierz cały materiał (razem z grami i zabawami na zajęcia)