Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 listopada 2020 roku.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Radomsku
Program przeznaczony jest dla wszystkich grup wiekowych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną: lekką, umiarkowaną, znaczną. Treści są dostosowane do możliwości rozwojowych uczniów w świetlicy szkolnej szkoły specjalnej.
Program jest zgodny z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego (rozporządzenie MEN z dnia 17 czerwca 2016 r. Dziennik Ustaw z dnia 23 czerwca 2016 r., poz. 895). Zgodnie z podstawą, celem wychowania przedszkolnego jest między innymi wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowaniu czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji oraz wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne. Zawarte w nim treści mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez nauczyciela, który chce wnieść do niego własne pomysły. Program ma charakter otwarty i w miarę potrzeb może być wzbogacony o nowe treści edukacyjne, formy i metody pracy.
Program jest realizowany w czterech działach tematycznych:
- plastyka
- muzyka
- technika
- rozwijanie zainteresowań
- organizacja czasu wolnego
Cel główny programu
- Rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i kreatywności dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różnorodną aktywność
Cele szczegółowe programu
- Kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności, w szczególności zdolności plastycznych, technicznych i muzycznych
- Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata
- Rozwijanie motywacji do działania
- Odkrywanie własnych możliwości twórczych
- Rozwijanie w uczniach postawy ciekawości i otwartości
- Osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości uczniów
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu wolnego
- Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
- Wyrażanie swoich uczuć
- Kształtowanie pożądanych cech społecznych
- Pobudzanie umiejętności, ekspresji i wrażliwości plastycznej u dzieci
- Rozwijanie twórczej postawy, kreatywności oraz poczucia estetyki
- Umożliwienie poznawania różnych technik plastycznych
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnym materiałem plastycznym
- Aktywizowanie przekonania wiary we własne zdolności, możliwości oraz umiejętności
- Wyrażanie przeżyć i emocji za pomocą dostępnych dla uczniów środków wyrazu (artystycznych, praktycznych, technicznych i muzycznych)
- Usprawnianie manualne
- Kształtowanie słuchu i umiejętności słuchania muzyki
- Rozwijanie aktywności muzycznej i ruchowej
Treści ogólne
- Praktyczne zajęcia plastyczne, zwracanie uwagi dziecka w trakcie prac plastycznych na estetykę i oszczędność materiału
- Ćwiczenia w stosowaniu różnych technik plastycznych
- Dobieranie odpowiednich przyborów i materiałów
- Modelowanie w glinie, z mas plastycznych, z masy solnej
- Ćwiczenia w łączeniu różnych materiałów, technik
- Zabawy rytmizujące, wysłuchiwanie nagrań muzyki
- Nauka tekstu i melodii prostych piosenek, słuchanie muzyki, aktywności muzyczno-ruchowe
- Wartości muzyki ludowej, artystycznej i popularnej
- Lepienie z materiałów plastycznych, kolorowanie i malowanie prac, pakowanie
- Posługiwanie się wyszukiwarką internetową
- Łączenie ruchu z muzyką
Treści szczegółowe – tematyka zajęć
1. Jesienne zmiany w przyrodzie i pogodzie:
- malowanie pogody (prace abstrakcyjne)
- dekorowanie dostępnymi materiałami.
2. „Jesienny flakon” – zamalowywanie konturu butelki plastikowej kredkami.
3. Pocztówka z wakacji – naklejanie pocztówek na karton, ozdabianie kredkami.
4. „Wakacyjny krajobraz” – praca plastyczna: malowanie farbami – praca abstrakcyjna.
5. Układanie bukietu w naczyniu: z liści, kwiatów, gałązek, suchych traw i innych dostępnych materiałów naturalnych.
6. Zabawy naśladowcze przy wybranych piosenkach dziecięcych i młodzieżowych.
7. Plastelinowe kształty – modelowanie z plasteliny:
- wałkowanie plasteliny całą dłonią, zgniatanie palcami
- tworzenie kulek, wałków, placuszków, brył abstrakcyjnych
- ozdabianie i dekorowanie.
8. Bezpieczeństwo w drodze:
- znak drogowy „przejście dla pieszych” – malowanie farbami plakatowymi
- samochód – wydzieranie z kolorowego papieru
- sygnalizacja świetlna – próby wycinania, naklejanie.
9. Opowieści ruchowe wg Gimnastyki Labana: „zrywamy jabłko”, „chowamy się przed deszczem”, „zbieramy liście”, „szukamy grzybów”.
10. Zabawy konstrukcyjne materiałem przyrodniczym – naklejanie kulek jarzębinowych, tworzenie jarzębinowych korali.
11. „Owoce” – wydzieranka z papieru kolorowego, wypełnianie wyciętych sylwet owoców wydzieranką z papieru kolorowego.
12. Quiz słuchowy – odgadywanie tytułów i bohaterów bajek na podstawie wysłuchanych melodii bajkowych:
- kolorowanie konturów postaci bajkowych
- wydzieranka
- samodzielne próby wycinania, ozdabiania i naklejania.
13. Wykonanie laurek dla nauczycieli – wybór dowolnej techniki (dostarczenie dzieciom różnorodnych materiałów).
14. „Kolorowe liście” – tworzenie bukietów kwiatów – wydzieranka z papieru kolorowego.
15. Odbijanki – kompozycje z liści, ozdabianie dostępnymi materiałami.
16. Nauka piosenki „Ogórek”, „Jarzynowa gimnastyka” – swobodne ruchy taneczne do piosenki, samodzielne próby wycinania szablonu ogórka, owoców i warzyw, naklejanie na karton, ozdabianie.
17. Muzyczna improwizacja ruchem: klaskanie w rytm żywej, wesołej muzyki, powtarzanie słów za prowadzącym i naśladowanie ruchem bez melodii, następnie z melodią.
18. Jesienne kolory i kształty:
- jesienne drzewa, wydzieranka z kolorowego papieru
- kosz grzybów jadalnych – kompozycja z gotowych wyciętych materiałów i wklejanie do szablonu kosza
- owocowo-warzywne witaminy – plastelinowe kształty.
19. Zabawy dźwiękonaśladowcze: naśladowanie odgłosów natury z płyty CD.
20. Dzień Edukacji Narodowej „Karta dla mojego nauczyciela” – wykonanie dowolnymi technikami kartki dla nauczyciela (wyklejanie, wydzieranie, wycinanie, rysowanie). Wklejanie gotowych kartoników z życzeniami.
21. Swobodny taniec w rytmie muzyki. Aktywizacja (muzyka w wolnym tempie marszowym) np. prowadzący mówi o chłodnym wietrze, słońcu i dzieci przeciągają się, ruszają ramionami, siadają wygodnie i bez muzyki klaszczą wg swojego uznania, a potem poruszają rękoma, raz delikatnie, raz szybko, tupanie i klaskanie w rytm instrumentu, wdechy i wydechy.
22. „Drzewko” – tworzenie różnych układów rąk na kartonie:
- dorysowywanie pnia i zamalowywanie go palcami
- ozdabianie listkami z papieru kolorowego, doklejanie do korony drzewa
- ozdabianie leśnymi, zasuszonymi materiałami wg własnych pomysłów.
23. „Kiść jarzębiny” – robienie małych kółeczek dziurkaczem, naklejanie szablonu na czerwony papier. Naklejanie liści, ozdabianie.
24. „Budujemy szkołę” – samodzielne budowanie szkoły z pudełek tekturowych różnej wielkości i kształtów:
- dekorowanie pudełek różnych wielkości i kształtów
- naklejanie na karton
- wklejanie gotowych, wyciętych elementów: okna, drzwi itp.
- komponowanie otoczenia szkoły z dostępnych materiałów.
25. Kolorowa abstrakcja – malowanie „mokre na mokrym”.
26. „Do czego służy taniec?” – zabawa taneczna, przekazywanie emocji za pomocą tańca.
27. Słuchanie muzyki relaksacyjnej. Naśladowanie głosów przyrody i naśladowanie ruchem: świergot i lot ptaków, bzyczenie owadów, wietrzyk, deszczyk itp.
28. Relaks (muzyka spokojna, relaksacyjna). Prowadzący ściszonym głosem opowiada o drodze do lasu z podkładem spokojnej, łagodnej muzyki i pokazuje obrazki, a dzieci naśladują niektóre ruchy natury.
29. Owocowa kompozycja – komponowanie kartonów z wyciętymi szablonami owoców według wybranego kryterium:
- kolor, kształt, smak itd.
- ozdabianie – wydzieranka z kolorowego papieru.
30. Jesień w ogrodzie – talerz z warzywami:
- modelowanie kształtów jesiennych warzyw z plasteliny
- tworzenie kompozycji przestrzennej
- ozdabianie dostępnymi materiałami.
31. Projektujemy wzór tapety z użyciem dostępnych materiałów dekoracyjnych.
32. „Medal za dobre zachowanie” – naklejanie uśmiechniętej buzi na mały, papierowy talerz, ozdabianie, dziurkowanie, przeplatanie tasiemki.
33. Odtwarzanie na instrumentach prostych rytmów i komponowanie własnych.
34. „Kolorowy sznur korali” – nawlekanie dużych korali na plastikowe żyłki.
35. „Zima w naszej klasie” – projektowanie dekoracji klasowej przy użyciu dostępnych materiałów.
36. Zimowa pogoda: rysowanie białą kredą na czarnym kartonie i węglem kreślarskim na białym kartonie (prace abstrakcyjne).
37. Worek pełen prezentów – komponowanie i naklejanie na szablon worka Św. Mikołaja gotowych elementów.
38. Choinkowe radości – malowanie i ozdabianie szablonu choinki, próby samodzielnego wycinania ozdób i naklejanie. Wykonywanie prostych ozdób świątecznych.
39. „Ubieramy dziewczynkę i chłopca” – wybieranie gotowych elementów przedstawiających ubrania:
- przyklejanie do sylwetki dziewczynki i chłopca
- dorysowywanie kredkami symboli aktualnej pogody lub doklejanie symboli pogody.
40. Muzykowanie na prostych instrumentach perkusyjnych/kołatki, grzechotki…
41. „Portret Św. Mikołaja” – wydzieranka z kolorowego papieru.
42. „Domek dla ptaszków” – ozdabianie kulkami z bibuły kolorowej.
43. Bałwanek ze sznurka, włóczki, waty i innych materiałów.
44. „Kartka z kalendarza” – projektowanie kartki z kalendarza na wybrany dzień i miesiąc, porę roku z gotowych elementów.
45. Karnawałowe stroje i maski – ubieranie szablonu dziecka, malowanie kredkami.
46. Niespodzianki dla babci i dziadka – ozdabianie laurek.
47. „Mój ulubiony sport” – szablony symbolów sportów, szablony znanych sportowców wycięte z kolorowych gazet, naklejanie na duży karton. Ozdabianie kredkami.
48. Kwiaty dla pań – wydzieranka:
- wypełnianie szablonu wybranego kwiatu wiosennego
- tworzenie bukietu kwiatowego ze sztucznych kwiatów i ozdabianie
- wykonywanie laurek z gotowych elementów.
49. Tworzymy ruch sceniczny – próby koordynacji ruchu z muzyką wg własnych pomysłów i inwencji twórczej.
50. Wazon na kwiaty – ozdabianie plastikowej butelki elementami z bibuły i papieru kolorowego.
51. „Gobelin” – wykonanie płaskiej formy „gobelinu” z różnych materiałów – różnokolorowe włóczki, tworzywa sztuczne, plastelina, suche trawy i liście itp.
52. „Kosz pełen witamin” – podanie uczniom gotowego szkicu kosza pełnego owoców i warzyw. Wypełnianie różnymi rodzajami środków artystycznych poszczególnych elementów szkicu: plastelina, kulki z bibuły i inne.
53. Naśladowanie drzew, szumu wiatru, burzy, ptaków za prowadzącym, a następnie naśladowanie innych odgłosów natury.
54. Kolorowa łąka – malowanie farbami plakatowymi, różnej grubości pędzlami i palcami.
55. Kwiaty dla mamy: tworzenie płaskorzeźby z gotowych elementów kwiatowych.
56. Pisanki – kraszanki – samodzielnie przygotowujemy świąteczny koszyk.
57. „Recepta na zdrowie” – opracowanie w formie graficznej przepisu na zdrowie: szablony owoców, warzyw, symbole pogodowe.
58. „Planuję ogród kwiatowy” – dobór tekturek w kształcie wiosennych kwiatów:
- malowanie tła lub wydzieranie papierem kolorowym
- komponowanie – naklejanie tekturek na karton, ozdabianie.
59. Improwizacje ruchowe przy wybranych instrumentach muzycznych i tworzenie własnych kompozycji muzycznych.
60. „Fantastyczne stwory” – rysowanie kolorową kredą wymyślonych kształtów na dużym kartonie, ozdabianie – praca grupowa.
61. Krajobraz wiosenny – malowanie farbami:
- nakładanie kleju i wysypywanie piaskiem, kaszą, ryżem itp.
- ozdabianie materiałami dekoracyjnymi.
62. Wakacje tuż, tuż… – naklejanie pocztówek na karton, tworzenie ramki z gotowych pociętych pasków papieru kolorowego, ozdabianie.
63. Muzyka we mnie – improwizacja ruchowa do muzyki.
64. „Kolorowa chatka” – ozdabianie trójwymiarowego szablonu domu kulkami z bibuły.
Procedury osiągania celów
Ujęte w programie cele zostaną zrealizowane poprzez różnorodną działalność muzyczną, plastyczną, techniczną i ruchową. Każda z nich kształtuje inne dyspozycje i umiejętności, a dopiero stosowanie ich wszystkich przyczynia się do ogólnej wrażliwości, rozwijania twórczej aktywności uczniów, ich zainteresowań i uzdolnień.
Zajęcia mają stanowić formę zabawy połączoną z poznaniem nowych treści, z nabywaniem umiejętności i sprawności, z poznawaniem nowych sytuacji. Mają dostarczać wielu pozytywnych przeżyć, przyjemnych doznań i pokazywać piękno otaczającego nas świata. Z jednej strony mają sprawić dziecku przyjemność i dawać zadowolenie, a z drugiej wspierać jego rozwój emocjonalny, fizyczny i psychiczny.
Realizacja treści kształcenia zamieszczonych w poszczególnych działach programu nauczania pozwoli osiągnąć zamierzone cele, jeżeli przyjmie się następujące założenia:
- systematyczność w przeprowadzaniu zajęć
- stworzenie przyjemnej atmosfery w czasie pracy
- stosowanie rozwiązań ułatwiających dziecku z dysfunkcją narządów ruchu posługiwanie się odpowiednimi dla niego przyborami plastycznymi, technicznymi czy instrumentami muzycznymi
- zgromadzenie ciekawych i różnorodnych materiałów i przyborów
- zgromadzenie atrakcyjnych albumów, zdjęć, reprodukcji
- stosowanie efektownych, różnorodnych i lubianych przez dzieci technik
- formułowanie prostych i zrozumiałych dla dziecka poleceń
- proponowanie prac możliwych do ukończenia przez dziecko
- stworzenie swoistego systemu nagradzania
- prezentowanie twórczości dziecka w szkole, dla rodziców, w środowisku szkolnym
Metody pracy
- praktycznego działania
- doświadczeń i eksperymentowania
- odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie i działanie
- pokaz, obserwacja, wzór, przykład
- rozmowa, opowiadanie, objaśnienie, instrukcja słowna, zagadka
- ośrodków pracy
- pracy twórczej
- swobodnej ekspresji
- zadań inspirujących
- praca według wzoru
- doświadczeń i ekspresji
- konkursy
- działań praktycznych
Formy pracy
- praca indywidualna
- praca w grupach
- praca zespołowa
Proponowane działania w ramach realizacji programu
- Udział w konkursach
- Przygotowywanie dekoracji, gazetek tematycznych
- Organizacja wystaw, przeglądów prac
Ocena przewidywanych osiągnięć uczniów
Ocena to problem wartościowania uzyskanych rezultatów. Zadanie to wymaga zachowania pewnego dystansu i obiektywizmu ze strony nauczyciela. Specyfika procesu nauczania-uczenia się uczniów z niepełnosprawnością intelektualną lekką, umiarkowaną lub znaczną, uczestniczących w zajęciach rozwijających kreatywność, wymaga działań bezstresowych. Stosowane przez nauczyciela metody powinny pomóc w odkrywaniu radości tworzenia i mobilizowaniu uczniów do poznawania świata. Regulatorem oceny uczniów powinny być:
- Aktywność ucznia i jego ekspresja
- Widoczne zainteresowania ucznia
- Rzetelność wykonania zadania
- Estetyka prac.
Ewaluacja programu
Ewaluacja programu będzie przeprowadzona pod koniec realizacji programu na podstawie obserwacji dokonywanych przez nauczyciela i osiągnięć uczniów.
Autor: Renata Czorny – nauczyciel świetlicy – Czytelniczka Portalu