Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 kwietnia 2022 roku.

Założenia projektu
Głównymi założeniami projektu jest rozwijanie u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz u uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do samodzielnego (na miarę możliwości) radzenia sobie w sytuacjach trudnych, by wzmocnić odporność na stres, kształtować optymistyczne, pozytywne nastawienie do życia.
Najważniejszym celem programu „Bliżej siebie” jest promocja zdrowia i dobrego samopoczucia młodzieży poprzez rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych, kształtowanie postaw optymizmu, wiary w siebie oraz pozytywnego nastawienia.
W ramach projektu „Bliżej siebie” kształtowane będą umiejętności budowania własnej wartości, prawidłowej samooceny poprzez rozwój świadomości własnych uczuć, potrzeb i schematów reagowania na problemy. Ponadto w trakcie realizacji projektu kształtowane będą umiejętności współżycia, współpracy, budowania dobrych relacji z innymi oraz komunikowania się na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności.
Cele główne projektu:
- rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do samodzielnego (na miarę możliwości) radzenia sobie w sytuacjach trudnych, by wzmocnić odporność na stres, kształtować optymistyczne, pozytywne nastawienie do życia
- doskonalenie kompetencji społecznych, pozwalających zbudować pozytywny obraz samego siebie i pokonać lęk przed otoczeniem
- rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych
- rozwijanie umiejętności dbałości o własne zdrowie i innych osób oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje (przewidywanie skutków własnych decyzji, wyciąganie wniosków i przewidywanie konsekwencji swoich działań)
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i budowania relacji z innymi osobami odpowiednio do pełnionych ról społecznych
- kształtowanie umiejętności współżycia i współpracy oraz komunikowania się na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności
Realizowane treści nauczania z podstawy programowej:
- odkrywanie siebie jako osoby dorosłej
- kształtowanie świadomości własnej tożsamości
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i wyrażania uczuć
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych
- doskonalenie umiejętności nawiązywania relacji z innymi ludźmi
- uczenie się nawiązywania właściwych relacji z płcią przeciwną: koleżeństwo, przyjaźń, zakochanie, związek
- poznawanie znaczenia słów: odpowiedzialność, obowiązkowość
- doskonalenie umiejętności poprawnego zachowania się w miejscach publicznych
- doskonalenie umiejętności dokonywania wyborów w różnych sytuacjach życiowych
- uczenie się radzenia sobie ze stresem
Odbiorcy programu
Program „Bliżej siebie” przeznaczony jest dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną oraz autyzmem, uczęszczających do Szkoły Przysposabiającej do Pracy.
Harmonogram projektu
Realizacja projektu obejmuje zajęcia w roku szkolnym. W roku szkolnym przewidziano warsztaty mające na celu kształtowanie kompetencji emocjonalnych i społecznych. Spotkania z młodzieżą w formie warsztatów obywać się będą co dwa miesiące.
Harmonogram w roku szkolnym:
- Wrzesień – poznajmy się – zajęcia z uwzględnieniem gier i zabaw integracyjnych
- Październik – jesteś ważny – poczucie własnej wartości
- Listopad – rozpoznawanie emocji – radość, smutek, złość, strach
- Grudzień – komunikacja
- Styczeń – złość – sposoby radzenia sobie ze złością
- Luty – relaksacja – sposoby radzenia sobie ze stresem
- Marzec – przyjaźń
- Kwiecień – pozytywne myślenie
- Maj – zdrowie – dbam o siebie
- Czerwiec – współpraca – podsumowanie
Zadania dla uczniów, sposób realizacji
Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy. Każda z nich podczas warsztatów realizuje przydzielone zadanie według scenariusza warsztatów np. Warsztaty – emocje:
Grupa I – określa i wizualizuje wpływ STRACHU na organizm człowieka
Grupa II – określa i wizualizuje wpływ ZŁOŚCI na organizm człowieka
Grupa III – określa i wizualizuje wpływ RADOŚCI na organizm człowieka
Wszyscy uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia w formie plakatu. Plakaty zostają wyeksponowane na terenie szkoły.
Formy i metody realizacji projektu
Metody pracy:
- praktyczne: pokaz, instruktaż
- podające: pogadanka, opis, objaśnienie
- praktycznego działania
- metoda problemowa
- metoda upoglądowionej instrukcji
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
Kryteria oceny projektu:
- Uczniowie dokonują prezentacji oraz samooceny własnej pracy i oceny skuteczności współpracy w zespole według wcześniej ustalonych zasad.
- Nauczyciel ocenia pracę indywidualną i całej grupy na bieżąco, dając jej w ten sposób informację zwrotną pomagającą w dalszej pracy.
Ewaluacja
Wszystkie grupy dokonują samooceny. Ewaluacja programu odbywać się będzie na podstawie rozmowy z uczestnikami, nauczycielami, wywiadu oraz obserwacji.
Bibliografia:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Autor: Agata Sędziak – Czytelniczka Portalu