Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 29 stycznia 2023 roku.
Projekt ekologiczny realizowany był w Szkole Przysposabiającej do Pracy, na zajęciach w ramach przysposobienia do pracy z gospodarstwa domowego oraz ogrodnictwa. Cykl zajęć ekologicznych realizowany był po to, by uzmysłowić uczniom, z jakimi problemami ekologicznymi boryka się współcześnie nasz świat. Aktualnie problemem jest nie tylko nadmierne wytwarzanie odpadów, ale również ich nieodpowiednie składowanie. Zjawiska te można zauważyć już w środowisku lokalnym. Szczególnie daje o sobie znać niska świadomość ekologiczna ludzi. Właśnie dlatego, w celu rozwinięcia świadomości ekologicznej naszych podopiecznych, na zajęciach poruszone zostały następujące zagadnienia:
- nadużywanie opakowań jednorazowego użytku (reklamówki, plastikowe butelki itp.)
- nadmierne wytwarzanie odpadów w gospodarstwach domowych
- nadmierne zużycie prądu, gazu oraz wody w gospodarstwach domowych
- brak segregowania odpadów, co powoduje, że często w naszych domach, najczęściej nieświadomie, mieszamy odpady organiczne, podlegające biodegradacji (np. resztki pokarmowe) z odpadami specjalnymi (np. plastik) czy też niebezpiecznymi (np. baterie)
- stosowanie zasady „zero waste”
Cele projektu:
- podejmowanie różnych działań na rzecz ochrony środowiska we własnym otoczeniu, zwłaszcza we własnym domu
- zdobycie i poszerzenie wiedzy przez uczniów z zakresu edukacji ekologicznej
- nauka ekologicznego życia w szkole i we własnym domu
- uświadomienie przyczyn zanieczyszczeń środowiska oraz zagrożeń dla zdrowia wynikających z degradacji środowiska naturalnego
- poszerzenie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej, a szczególnie dotyczącej segregacji odpadów komunalnych i ich recyklingu
- uświadomienie przyczyn zanieczyszczeń środowiska oraz zagrożeń dla zdrowia wynikających z degradacji środowiska naturalnego
Tematyka zajęć:
- Pojęcie ekologii i główne problemy ekologiczne współczesnego świata
- Segregacja śmieci – to nie takie trudne
- Recykling – sposób na ochronę środowiska; Podarujmy rzeczom drugie życie; Wykonanie doniczek z plastikowych butelek
- Ekologiczny w domu – sposoby na oszczędzanie prądu, gazu i wody
- Ekologiczne środki czystości
- Eko-zadania – wspólnie dbamy o nasze środowisko. Plakat informacyjny
- „Zero waste” – w służbie ochrony środowiska
- Naturalne środki czystości w domu
- Naturalne nawozy do roślin
- Jak zrobić domowy kompostownik
Metody realizacji:
Słowne:
- wykład (nazwanie czynności oraz jej objaśnianie)
- dyskusja
- oglądowe – pokaz, obserwacja, prezentacje multimedialne
Aktywizujące:
- wykonywanie ćwiczeń (segregowanie odpadów, wykonanie doniczek, sporządzenie ekologicznych środków czystości oraz nawozów do roślin, umiejętność oszczędzania wody i energii elektrycznej)
- tworzenie plansz poglądowych, układanie rymowanek, haseł
- wykonywanie plakatów
Formy realizacji:
- indywidualna
- grupowa
Osiągnięcia uczniów:
Projekt ma przede wszystkim na celu kształtowanie praktycznych umiejętności ucznia i rozwijanie jego odpowiedzialnych działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Uczeń:
- dostrzega szczególny wpływ człowieka na środowisko oraz przewiduje skutki jego pozytywnych i negatywnych działań
- rozumie wpływ człowieka na środowisko i przewiduje skutki jego działalności
- dostrzega potrzebę segregowania śmieci oraz ograniczenia ich produkcji
- zna i rozumie pojęcie recyklingu
- postępuje w sposób przyjazny dla środowiska
- docenia wartość środowiska przyrodniczego
- dostrzega potrzebę działania w kierunku poprawy stanu środowiska i podejmuje odpowiednie działania
- korzysta z różnych źródeł informacji
- uważnie słucha cudzej wypowiedzi
Ewaluacja:
- obserwacja prowadzona na bieżąco (zaangażowanie uczniów na zajęciach: samodzielności i umiejętności współpracy)
- praktyczne sprawdzenie umiejętności
- wystawa klasowa wytworzonych przedmiotów i prac plastycznych
Bibliografia:
- https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/scenariusze-lekcyjne
- https://zero-waste.pl/wp-content/uploads/2022/12/S%CC%81WIE%CC%A8TA-ZERO-WASTE_poradnik-2.pdf
- D. Ligęza. Moja Ziemia, mój dom. Projekt Ekologiczny realizowany w ramach V edycji Dolnośląskiej Sieci Szkół Promujących Ekorozwój „Ziemia dla wszystkich”
Autor: Michalina Dulińska-Gryc – Czytelniczka Portalu