Projekt Special exploding box. Eksperymenty, doświadczenia, zadania

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 sierpnia 2024 roku.

Witajcie koleżanki i koledzy po fachu!

Jesteśmy pedagogami specjalnymi z wieloletnim stażem pracy. Od wielu lat poszukujemy metod, środków, programów i projektów, które pomogą naszym uczniom o zwiększonych potrzebach edukacyjnych, poprawić ogólną zaradność życiową i spowodują lepsze ich funkcjonowanie. Staramy się, aby nasze lekcje były mądre, kreatywne i fajne. Chciałybyśmy się podzielić z Wami projektem, który stworzyłyśmy dla naszych uczniów.

Projekt nazwałyśmy „Special exploding box. Eksperymenty, doświadczenia, zadania” i przeprowadziłyśmy w ramach eTwinningu.

Cele projektu osiągnęłyśmy poprzez prowadzenie w sposób innowacyjny zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących, doświadczeń, eksperymentów, indywidualnego dochodzenia do wiedzy. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, na których mogli się wykazać inwencją, rozwinąć swoje umiejętności, odkryć własne możliwości, nauczyć się wiary w siebie. Z zaangażowaniem i pasją wykonywali różnorodne zadania. Dzięki odpowiedniemu doborowi ćwiczeń szybciej integrowali się, poznali swoje mocne i słabe strony, odnaleźli w grupie osoby o podobnych zainteresowaniach. Praca prowadzona była również w małych grupach, co pozwalało na indywidualizację i dostosowanie zadań do możliwości percepcyjnych uczniów. Przełożyło się to na samodzielne dochodzenie do efektów i rezultatów projektowych.

Zagadnienia zawarte w projekcie były zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w szkołach podstawowych. Treści programowe skorelowane były z zajęciami: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęciami rozwijającymi kreatywność oraz zajęciami rozwijającymi komunikowanie się. Doskonalenie kompetencji społecznych, pozwalających zbudować pozytywny obraz samego siebie i pokonać lęk przed otoczeniem, rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i tworzenia relacji z innymi osobami, stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego przez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, kształtowanie umiejętności autoprezentacji, rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań. Kluczowe kompetencje i umiejętności uczniów: kreatywność – poprzez prowadzenie doświadczeń uczniowie motywowani byli do niestandardowych działań, praca w grupach rozwinęła umiejętność współpracy i kompromisów, umiejętności komunikacyjne poprzez prezentowanie swoich osiągnięć, występowanie na forum, nabyli umiejętność bezpiecznego korzystania z Internetu, podnieśli kompetencje emocjonalno-społeczne w zakresie współpracy i współdziałania, podnieśli poczucie własnej wartości, sprawstwa oraz zintegrowali się z uczniami z innym szkół.

W zrealizowanym projekcie do wzbogacenia działań projektowych wykorzystano następujące aplikacje i programy graficzne tj., Canva, Gennialy, Padlet, Tricider, formularze i dokumenty Google, StoryJumper, JigsawPlanet, WordArt, Video Ulead Studio, PhotoScape, Wordwall, Actionbound, Ms Teams, Emaze, generatory kodów QR, Sztuczna inteligencja Al. Program D-ID – awatary 3D, Actionbund, oprogramowanie MÓWIK.

Realizowany projekt dał uczniom możliwość korzystania w szerszym zakresie z TIK, co w pozytywny sposób wpłynęło na rozwój umiejętności i samodzielności. Wywarł też ogromne znaczenie na kreowanie przez uczestników pozytywnego wizerunku własnej osoby, pokonanie nieśmiałości i budowanie wiary we własne siły. Komunikacja ze światem zewnętrznym poprzez Internet przybliżyła uczniów z niepełnosprawnością do społeczeństwa informacyjnego. Przyswojone techniki komputerowe dają szanse młodym ludziom z niepełnosprawnością intelektualną na uniknięcie wykluczenia społecznego, stają się bardziej samodzielni w życiu, mają obniżony poziom lęku przed nieznanym, czują się bardziej wartościowi i pewni swoich umiejętności. 

Kilka przydatnych linków do aplikacji i programów, które wzbogaciły proces twórczy projektu:

  • www.tricider.com
  • www.jigsawplanet.com
  • www.emaze.com
  • www.midmeister.com
  • https://linoit.com
  • https://sway.could.microsoft/my
  • https://www.d-id.com
  • https://beta.elevenlabs.io
  • https://en.actionbound.com

Autorki: Hanna Szulc, Marta Nowak – Czytelniczki Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz