Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – lektura „Charlie i fabryka czekolady”

Opublikowano: 16 kwietnia 2018 roku

Temat: Co wiemy o bohaterach lektury „Charlie i fabryka czekolady”. Określanie cech charakteru, rozpoznawanie emocji.

Cele:

  • Rozwijanie koncentracji uwagi oraz uważności.
  • Wyodrębnienie ważnych informacji z dłuższych fragmentów tekstu.
  • Kształtowanie umiejętności wcielania się w zachowania oraz emocje innych.
  • Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
  • Rozwijanie wyobraźni.

Metody pracy:

  • słowne,
  • praca z książką,
  • oparte na działalności praktycznej dzieci,
  • elementy dramy.

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • grupowa.

Środki dydaktyczne: Książka „Charlie i fabryka czekolady”, zeszyt, długopis, ołówek, kredki, kartony.

Uczniowie:

Dwóch chłopców klasy V posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (lekka niepełnosprawność intelektualna).

Przebieg zajęć

I Część wstępna:

  • Przygotowanie do zajęć – wyjęcie lektury i potrzebnych przyborów.
  • Rozmowa na temat lektury, dlaczego warto czytać książki, jakie korzyści daje czytanie ze zrozumieniem. Jak czytanie rozwija wyobraźnię, myślenie.

II Część druga:

  • Wyszukiwanie fragmentów tekstu w lekturze opisujące wygląd, cechy charakteru bohaterów lektury. Zakreślanie ołówkiem/kolorowymi karteczkami odpowiednich fragmentów.
  • Głośne czytanie, rozmowa na temat zachowań dzieci i ich rodziców.
  • Stworzenie mapy myśli opisującej wybrane dziecko. Narysowanie na środku kartki wybranej postaci. W chmurkach wokół postaci wypisanie jej cech charakteru, wyglądu.
  • Rozmowa na temat emocji jakimi kierowały się dzieci, co spowodowało, że ich zachowania były niewłaściwe (oprócz Charliego).
  • Rozmowa na temat Charliego. Co spowodowało, że chłopiec był dobrze wychowany, pomocy, wiedział jak się zachować.
  • Wcielenie się w wybrane postaci dzieci z lektury. Próby wyrażenia emocji, odtwarzania zachowań.

III Część trzecia:

  • Podsumowanie zajęć.
  • Ocena pracy uczniów.
  • Pochwalenie za dobrą pracę oraz zwrócenie uwagi nad czym jeszcze należy popracować.

 

Opracowała: Agata Bochnacka

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz