Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 kwietnia 2018 roku.
Temat: Co wiemy o bohaterach lektury „Charlie i fabryka czekolady”. Określanie cech charakteru, rozpoznawanie emocji.
Cele:
- Rozwijanie koncentracji uwagi oraz uważności.
- Wyodrębnienie ważnych informacji z dłuższych fragmentów tekstu.
- Kształtowanie umiejętności wcielania się w zachowania oraz emocje innych.
- Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
- Rozwijanie wyobraźni.
Metody pracy:
- słowne,
- praca z książką,
- oparte na działalności praktycznej dzieci,
- elementy dramy.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Środki dydaktyczne: Książka „Charlie i fabryka czekolady”, zeszyt, długopis, ołówek, kredki, kartony.
Uczniowie:
Dwóch chłopców klasy V posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (lekka niepełnosprawność intelektualna).
Przebieg zajęć
I Część wstępna:
- Przygotowanie do zajęć – wyjęcie lektury i potrzebnych przyborów.
- Rozmowa na temat lektury, dlaczego warto czytać książki, jakie korzyści daje czytanie ze zrozumieniem. Jak czytanie rozwija wyobraźnię, myślenie.
II Część druga:
- Wyszukiwanie fragmentów tekstu w lekturze opisujące wygląd, cechy charakteru bohaterów lektury. Zakreślanie ołówkiem/kolorowymi karteczkami odpowiednich fragmentów.
- Głośne czytanie, rozmowa na temat zachowań dzieci i ich rodziców.
- Stworzenie mapy myśli opisującej wybrane dziecko. Narysowanie na środku kartki wybranej postaci. W chmurkach wokół postaci wypisanie jej cech charakteru, wyglądu.
- Rozmowa na temat emocji jakimi kierowały się dzieci, co spowodowało, że ich zachowania były niewłaściwe (oprócz Charliego).
- Rozmowa na temat Charliego. Co spowodowało, że chłopiec był dobrze wychowany, pomocy, wiedział jak się zachować.
- Wcielenie się w wybrane postaci dzieci z lektury. Próby wyrażenia emocji, odtwarzania zachowań.
III Część trzecia:
- Podsumowanie zajęć.
- Ocena pracy uczniów.
- Pochwalenie za dobrą pracę oraz zwrócenie uwagi nad czym jeszcze należy popracować.
Opracowała: Agata Bochnacka
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli