Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 kwietnia 2019 roku.
Temat zajęć: Owocowy zawrót głowy – stymulacja polisensoryczna
Cele ogólne:
- polisensoryczne oddziaływanie na zmysły,
- poznawanie owoców sezonowych i cytrusowych oraz ich właściwości,
- nabywanie i rozwijanie umiejętności manipulacyjnych,
- inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego oraz emocjonalnego z podopiecznymi,
- obniżanie napięcia psychofizycznego.
Cele operacyjne – dziecko:
- poznaje owoce, ich smak i zapach,
- rozwija umiejętność koncentracji uwagi na prezentowanych bodźcach,
- rozwija zdolność do wykonywania ruchów celowych,
- współpracuje biernie/czynnie z nauczycielem,
- odczuwa radość z tworzenia oraz z pochwał dorosłych,
- odczuwa przyjemne doznania w ciele,
- doskonali umiejętność czekania na swoją kolej.
Metody pracy:
- elementy stymulacji polisensorycznej według pór roku – lato
- metoda komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- metoda F. Affolter
- działanie praktyczne
- elementy arteterapii
- elementy muzykoterapii
- elementy aromaterapii
Forma zajęć:
- zajęcia grupowe lub indywidualne
Czas zajęć:
60 minut
Pomoce:
- grzechotki
- kostki lodu z soku owocowego na patyczkach, kostki galaretki wiśniowej, czereśnie, maseczka o zapachu owocowym
- olejek cytrynowy i pomarańczowy, kominek zapachowy, owoce sezonowe i cytrusy, sałatka wieloowocowa, sok owocowy, miseczki, łyżeczki, kubeczki, rękawiczki gumowe
- płatki kosmetyczne, chusteczki papierowe i nawilżające, miski
- odtwarzacz CD, płyta „Przeboje pana Tik Taka”
- szablony owoców, farby plakatowe, tampony: wata kosmetyczna, kawałki gąbki, pędzle, kolorowy blok techniczny, brystol, klej
Tok zajęć
I Rozpoczęcie zajęć
Nauczyciel potrząsa grzechotką i pyta: Gdzie jest …? (wymienia imię), podchodzi do dziecka, wita uściskiem dłoni i pomaga dziecku wydobyć dźwięki z instrumentu.
II Zajęcia właściwe
1. Oddziaływanie na zmysł dotyku:
- masaż temperaturowy jamy ustnej owocową kostką lodu (30 sekund),
- masaż stóp galaretką,
- masaż dłoni czereśniami,
- nałożenie na twarze dzieci maseczki odżywczej.
2. Oddziaływanie na zmysł węchu, dotyku i wzroku:
- wąchanie cytrusowych olejków eterycznych,
- zapoznawanie się z owocami o różnym kształcie, kolorze, fakturze i wielkości.
3. Oddziaływanie na zmysł smaku:
- podanie dzieciom sałatki wieloowocowej oraz soku owocowego.
4. Oddziaływanie na zmysł słuchu i dotyku
Włączenie piosenki: „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”, wykonanie wspólnego plakatu techniką:
- pieczątki z jabłka i gruszki: odbijanie na kartce połówek owoców pomalowanych farbkami,
- malowanie tamponami: nabieranie tamponem farby i lekkie uderzanie w papier widoczny w wyciętych okienkach szablonów owoców.
III Zakończenie zajęć
Pożegnanie się z dziećmi słownie oraz przez podanie ręki.
Zajęcia dla dzieci ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną – scenariusz opracowała: Emilia Ryszkiewicz
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli