Zajęcia dla dzieci ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną – Owocowy zawrót głowy

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 kwietnia 2019 roku.

Temat zajęć: Owocowy zawrót głowy – stymulacja polisensoryczna

Owoce: ananas, kiwi, winogrona, mandarynki, nektarynki i rzadkie owoce egzotyczne

Cele ogólne:
  • polisensoryczne oddziaływanie na zmysły,
  • poznawanie owoców sezonowych i cytrusowych oraz ich właściwości,
  • nabywanie i rozwijanie umiejętności manipulacyjnych,
  • inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego oraz emocjonalnego z podopiecznymi,
  • obniżanie napięcia psychofizycznego.
Cele operacyjne – dziecko:
  • poznaje owoce, ich smak i zapach,
  • rozwija umiejętność koncentracji uwagi na prezentowanych bodźcach,
  • rozwija zdolność do wykonywania ruchów celowych,
  • współpracuje biernie/czynnie z nauczycielem,
  • odczuwa radość z tworzenia oraz z pochwał dorosłych,
  • odczuwa przyjemne doznania w ciele,
  • doskonali umiejętność czekania na swoją kolej.
Metody pracy:
  • elementy stymulacji polisensorycznej według pór roku – lato
  • metoda komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • metoda F. Affolter
  • działanie praktyczne
  • elementy arteterapii
  • elementy muzykoterapii
  • elementy aromaterapii
Forma zajęć:
  • zajęcia grupowe lub indywidualne
Czas zajęć:

60 minut

Pomoce:
  • grzechotki
  • kostki lodu z soku owocowego na patyczkach, kostki galaretki wiśniowej, czereśnie, maseczka o zapachu owocowym
  • olejek cytrynowy i pomarańczowy, kominek zapachowy, owoce sezonowe i cytrusy, sałatka wieloowocowa, sok owocowy, miseczki, łyżeczki, kubeczki, rękawiczki gumowe
  • płatki kosmetyczne, chusteczki papierowe i nawilżające, miski
  • odtwarzacz CD, płyta „Przeboje pana Tik Taka”
  • szablony owoców, farby plakatowe, tampony: wata kosmetyczna, kawałki gąbki, pędzle, kolorowy blok techniczny, brystol, klej

Tok zajęć

I Rozpoczęcie zajęć

Nauczyciel potrząsa grzechotką i pyta: Gdzie jest …? (wymienia imię), podchodzi do dziecka, wita uściskiem dłoni i pomaga dziecku wydobyć dźwięki z instrumentu.

II Zajęcia właściwe

1. Oddziaływanie na zmysł dotyku:

  • masaż temperaturowy jamy ustnej owocową kostką lodu (30 sekund),
  • masaż stóp galaretką,
  • masaż dłoni czereśniami,
  • nałożenie na twarze dzieci maseczki odżywczej.

2. Oddziaływanie na zmysł węchu, dotyku i wzroku:

  • wąchanie cytrusowych olejków eterycznych,
  • zapoznawanie się z owocami o różnym kształcie, kolorze, fakturze i wielkości.

3. Oddziaływanie na zmysł smaku:

  • podanie dzieciom sałatki wieloowocowej oraz soku owocowego.

4. Oddziaływanie na zmysł słuchu i dotyku

Włączenie piosenki: „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”, wykonanie wspólnego plakatu techniką:

  • pieczątki z jabłka i gruszki: odbijanie na kartce połówek owoców pomalowanych farbkami,
  • malowanie tamponami: nabieranie tamponem farby i lekkie uderzanie w papier widoczny w wyciętych okienkach szablonów owoców.
III Zakończenie zajęć

Pożegnanie się z dziećmi słownie oraz przez podanie ręki.

 

Zajęcia dla dzieci ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną – scenariusz opracowała: Emilia Ryszkiewicz

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz