Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 czerwca 2017 roku.
Temat zajęć: Stymulowanie percepcji słuchowej.
Data: 01.06.2017r.
Czas trwania: 1 godzina zegarowa
Miejsce zajęć: sala lekcyjna
Osoba prowadząca: Renata Oszust
Cele główne:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz procesów słuchowych;
- zaspokajanie potrzeby ekspresji, emocji i zabawy.
Cele szczegółowe:
Uczestnik
- poznaje proste instrumenty muzyczne i wydawane przez nie dźwięki;
- doskonali umiejętność lokalizowania źródła dźwięku;
- naśladuje ruchy wykonywane przez nauczyciela;
- rozwija motorykę małą poprzez manipulacje instrumentami i przedmiotami wydającymi dźwięk;
- skupia uwagę na odbiorze bodźców słuchowych odtwarzanych z telefonu.
Formy pracy: praca indywidualna, praca z całą grupą.
Metody pracy: zabawowo-naśladowcza, stymulacji zmysłów, oglądowa, elementy muzykoterapii.
Pomoce do zajęć: instrumenty muzyczne (cymbałki, trójkąt, bębenek, marakasy, dzwonki), kij deszczowy, celofan, balon z ziarnami, grzechotki, pojemniki wypełnione ryżem i kaszą, ręcznie wykonane instrumenty, telefon z dźwiękami.
Rola nauczyciela: aktywizuje, pomaga, zachęca i motywuje do działania.
Rola uczestnika: na miarę swoich możliwości aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Przebieg zajęć
- Powitanie – podanie ręki uczestnikom zajęć.
- Obserwacja instrumentów muzycznych – uczestnicy obserwują pokazywane przez nauczyciela instrumenty muzyczne (cymbałki, trójkąt, bębenek, marakasy, dzwonki).
- Poznawanie dźwięków instrumentów muzycznych – nauczyciel demonstruje uczestnikom zajęć dźwięki wszystkich instrumentów muzycznych (cymbałki, trójkąt, bębenek, marakasy, dzwonki).
- Manipulowanie instrumentami i próby wydobywania dźwięków – uczestnicy samodzielnie wybierają rozłożone na dywanie instrumenty muzyczne; samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wydobywają dźwięki z instrumentów muzycznych, manipulują nimi.
- Poznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty – nauczyciel demonstruje uczestnikom zajęć jakie dźwięki wydają rozłożone na dywanie przedmioty (balon z ziarnami, kij deszczowy, celafon, grzechotki, pojemniki z ziarnami, ręcznie wykonane instrumenty).
- Lokalizowanie źródła dźwięku – uczestnicy zajęć odwracają się w kierunku źródła dźwięku wydawanego przez nauczyciela za pomocą instrumentów muzycznych lub innych przedmiotów wydających dźwięk.
- Dźwięki odtwarzane z telefonu – uczestnicy zajęć słuchają dźwięków wydawanych przez wybrane instrumenty muzyczne odtwarzane za pomocą telefonu.
- Pożegnanie – pożegnanie się z uczestnikami zajęć, podanie ręki.
Autor: Renata Oszust
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli