Scenariusz zajęć dla uczennicy z głęboką niepełnosprawnością – rozwijanie percepcji wzrokowej

Opublikowano: 24 lutego 2020 roku

Temat: Zabawy z pudełkiem – co ukryte jest w środku? Rozwijanie percepcji wzrokowej.

Scenariusz był realizowany na zajęciach z uczennicą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, z mózgowym porażeniem dziecięcym czterokończynowym.

Data:

Rodzaj zajęć:

Zajęcia rozwijające kreatywność

Cel główny:

Rozwijanie percepcji wzrokowej

Cele szczegółowe:

  1. Kształcenie koordynacji ręka-oko.
  2. Pobudzanie aktywności.
  3. Lepsze rozumienie otoczenia.
  4. Stymulacja w zakresie percepcji wzrokowej.
  5. Wydłużanie czasu skupienia uwagi.
  6. Wyczuwanie i poznawanie poszczególnych części ciała.
  7. Rozwijanie umiejętności współdziałania.
  8. Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej (za pomocą mowy ciała, języka emocji i różnego rodzaju bodźców).
  9. Rozwijanie ciekawości i zainteresowania.
  10. Rozwijanie komunikacji alternatywnej Makaton.
  11. Poznanie podstawowych czynności higienicznych.
  12. Nauka właściwego korzystania z przyborów toaletowych.

Metody:

  • elementy masażu i muzykoterapii
  • elementy wielozmysłowego poznania świata „Poranny Krąg”
  • praktycznego działania
  • słowna
  • poglądowa

Formy pracy:

  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

płyta CD z muzyką na powitanie, pożegnanie i piosenką „Głowa, ramiona,…”, oliwka, kolorowa bibuła, symbole Makatonu, kolorowe pudełka, przybory toaletowe (mydło, gąbka, szczoteczka do zębów, pasta do zębów, szczotka, suszarka, ręcznik, szampon), miska

Część wstępna

1. Uczennica leży na materacu. Powitanie piosenką „Witamy Cię” Makaton. Wskazywanie symboli Makaton na planszy z uczennicą (kierowanie ruchem ręki przez nauczyciela).

2. Powitanie się piosenką:

Witaj, (imię dziecka) 2x

Jak się masz? 2x

Wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię kochamy, bądź wśród nas!

3. Witanie się z częściami ciała m.in.:

„Witaj ręko…” (na melodię „Panie Janie”) rozluźnianie i masowanie oliwką wymienionych części ciała. Obwiązywanie kolorową bibułą omawianych części ciała, wprawianie w ruch bibuły.

4. Utrwalenie części ciała w piosence „Głowa, ramiona,…”; wskazywanie ich na uczennicy.

5. Zabawy paluszkowe rozluźniające mięśnie dłoni, np.:

„Dwie rączki się spotkały – więc się rączki przywitały

Najpierw zaklaskały, później się pogłaskały

Mocno się ściskały, bo się nie widziały

Jak się przywitały, no to pogadały

Gdy się pogłaskały, to się żegnać zaczynały – znowu zaklaskały

Znów się pogłaskały

Mocno się ściskały – a na koniec pomachały…”

Zajęcia właściwe

1. Ćwiczenia przed lustrem: nauczyciel trzyma uczennicę na kolanach przed lustrem. Podejmuje próby, aby uczennica skupiła wzrok na odbiciu w lustrze. Nauczyciel nazywa i wskazuje części ciała np.: To jest oko – oko służy do patrzenia.

2. Otwieranie kolorowych pudełek z pomocą nauczyciela (kierowanie ruchem ręki uczennicy). Wypowiadanie podczas otwierania tekstu: Pudełeczko kolorowe, pokaż nam dziś skarby nowe”. W pudełkach znajdują się symbole Makatonu z czynnościami wykonywanymi podczas higieny osobistej np.: kąpać się, myć zęby, myć włosy, myć ręce, czesać się.

3. Rozwijanie percepcji wzrokowej: próby wskazywania przez uczennicę wzrokiem wybranego przez nauczyciela symbolu spośród dwóch.

4. Otwieranie kolorowych pudełek z pomocą nauczyciela (kierowanie ruchem ręki uczennicy). Wypowiadanie podczas otwierania tekstu: Pudełeczko kolorowe, pokaż nam dziś skarby nowe”. W pudełkach znajdują się przybory wykorzystywane podczas zabiegów higienicznych m.in.: pasta do zębów, szczoteczka do zębów, szczotka do włosów, ręcznik, mydło, suszarka. Uczennica z pomocą nauczyciela próbuje wyciągnąć dany przedmiot. Nauczyciel czyta zagadki.

Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni,
a brudne ręce w czyste zamieni.                                (mydło)

Do suchej nitki moknie nieraz,
gdy po kąpieli nim się wycierasz.                              (ręcznik)

Dziurki w niej, jak w serze. Żyła w morzu na dnie.
Do wanny ją bierzesz,
bo umie myć ładnie.                                                   (gąbka)

Używasz go często, wieczorem i rano.
Przypomina przedmiot, którym grabią siano.         (grzebień)

Pieni się płyn z butelki.
Zamienia się w bąbelki.
Nieraz głowę ci zmywa.
Czy wiesz, jak się nazywa?                                    (szampon)

Schowała się w tubie −
używać jej lubię,
a i mała szczotka
chętnie się z nią spotka.                               (pasta do zębów)

Co to jest − na pewno wiesz.

Najeżona jest jak jeż.
Lecz nikogo nie ukłuje,
tylko zęby wyszoruje.                              (szczotka do zębów)

5. Rozwijanie percepcji wzrokowej: próby wskazywania przez uczennicę wzrokiem wybranego przez nauczyciela przedmiotu spośród dwóch.

6. Zabawa z żywiołem: woda. Wyjaśnienie znaczenia wody podczas zabiegów higienicznych. Przypomnienie symbolu Makatonu: woda.

Służy do picia, służy do mycia,
bez niej na ziemi nie byłoby życia.                                (woda)

7. Zajęcia praktyczne: wykonywanie czynności higienicznych z użyciem przyborów toaletowych: mycie rąk (woda + mydło + ręcznik), mycie nóg (woda + mydło + ręcznik), mycie twarzy (woda + mydło + ręcznik), czesanie włosów (szczotka), suszenie włosów (suszarka).

Zajęcia końcowe

1. Pożegnanie piosenką Makaton: wskazywanie gestów z uczennicą (prowadzenie ruchem ręki uczennicy).

Uwagi: Przebieg zajęć może ulec zmianie w zależności od bieżących potrzeb wychowanki, samopoczucia czy zachowań trudnych.

Literatura:
  1. Książka + płyta CD MAKATON „Słoneczne nutki”
  2. M. Barańska „Paluszkami tak i siak”
  3. M. Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi” + płyta CD
  4. B. B. Kaczmarek: materiały szkoleniowe – Kurs podstawowy MAKATON

Scenariusz zajęć dla uczennicy z głęboką niepełnosprawnością opracowała: Klaudia Byczkowska – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz