Scenariusz zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – Nowalijki

Opublikowano: 23 stycznia 2021 roku

Scenariusz zajęć edukacyjnych przeznaczony dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym II etap edukacyjny

Ośrodek tygodniowy: Pierwsze warzywa.

Ośrodek dzienny: Nowalijki.

Czas trwania zajęć:

4 godz. lekcyjne

Cele główne:

  • poznanie pojęcia nowalijki
  • poznanie wybranych warzyw (szczypior, sałata, rzodkiewka, ogórek, burak)

Cele operacyjne – uczeń:

  • rozpoznaje wybrane warzywa i nazywa je
  • nabywa umiejętność różnicowania warzyw pod względem wielkości, kształtu i koloru
  • posiada umiejętność prawidłowego układania odpowiedzi na zadane pytanie dotyczące omawianego tematu
  • prawidłowo kojarzy zapoznany materiał
  • zna zasady zachowania obowiązujące podczas używania noża

Metody pracy:

  • Metoda Ośrodków Pracy
  • słowna: pogadanka, dyskusja
  • ćwiczenia praktyczne: magiczny kosz
  • poglądowa: obserwacja, prezentacja ilustracji

Formy pracy:

  • indywidualna
  • grupowa

Środki dydaktyczne:

  • tablica obecności
  • kalendarz
  • termometr
  • zegar
  • hasło dnia – tabliczki
  • czytanka
  • ilustracje warzyw
  • etykiety z nazwami warzyw
  • świeże warzywa
  • nożyk
  • kosz na owoce

1. Zajęcia wstępne

  • Wspólne powitanie

Nauczyciel wita się z uczniami, swobodna rozmowa dotycząca wspomnień dnia poprzedniego.

  • Sprawdzanie obecności

Nauczyciel odczytuje imiona i nazwiska uczniów. Uczniowie zaznaczają obecność.

  • Rozmowa

Wspólne ustalenie panującej pogody, pory roku (obserwowanie pogody za oknem) oraz charakterystycznych dla niej warunków pogodowych, temperatury, daty.

  • Wprowadzenie do tematu zajęć

Uczniowie układają hasło wg kolejności liczb, odczytują powstały temat dnia.

2. Obserwacja

  • Tekst, uczniowie czytają tekst Nowalijki

Próba określenia znaczenia pojęcia nowalijki. Krótka notatka.

  • Nauczyciel prezentuje uczniom warzywa i omawia je
  • Poznawanie owoców „Magiczny kosz”

Każdy z uczniów wybiera dane warzywo (z zawiązanymi oczami), po czym na polecenia nauczyciela wącha go, dotyka, smakuje, manipuluje, próbuje odgadnąć, jakie to warzywo.

  • Co kryją owoce?

Nauczyciel/uczeń przecina nożykiem warzywo, pokazuje dzieciom skórkę, nasiona. Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat różnic i podobieństw warzyw. Określenie cech warzyw.

3. Kojarzenie

  • Pomieszane warzywa

Nauczyciel prezentuje uczniom kosz z zebranymi wcześniej warzywami. Dzieci rozpoznają i nazywają warzywa, które się w nim znajdują. Segregują je według rodzaju, wielkości, kształtu, kolorystyki. Liczą je i umieszczają w kąciku przyrody.

  • Czytanie całościowe nazw warzyw, dopasowywanie do ilustracji
  • Zabawa „Prawda czy Fałsz”
  • Ogórki są czerwone
  • Nowalijki to pierwsze wiosenne warzywa
  • Rzodkiewka jest zielona
  • Można jeść liście rzodkiewki
  • Sałata jest zielona
  • Warzywa są zdrowe
  • Warzywa mają dużo witamin
  • Nie trzeba jeść warzyw
  • Przed jedzeniem myjemy warzywa

4. Ekspresja

  • Ekspresja słowna „Jakie może być warzywo?”

Dzieci wybierają warzywo i kończą zdanie: Sałata jest……………. Rzodkiewka jest…………………

  • Zabawa ruchowa „Sałatka warzywna”

Dzieci siedzą w kole na krzesłach. Losują kartoniki z obrazkami warzyw. Nauczyciel mówi z jakich warzyw robi sałatkę. Wybrane dzieci wstają.

5. Zajęcia końcowe

  • Rozmowa nauczyciela z uczniami dotycząca zdobytych wiadomości i odczuć dzieci związanych z zajęciami
  • Podsumowanie

Nauczyciel krótko (słownie) podsumowuje przebieg zajęć i wyznacza zadanie domowe – Ułożenie 3 prawdziwych i fałszywych zdań dotyczących warzyw.

  • Pożegnanie

Nauczyciel żegna uczniów wręczając każdemu z nich wybrane warzywo.

Autor: Agnieszka Zielińska – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz