Scenariusz zajęć dla wychowanków grupy rewalidacyjno-wychowawczej i ich rodziców

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 stycznia 2019 roku.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W RAMACH PROGRAMU WŁASNEGO

„SPOTKANIA PRZY KSIĄŻCE”

Rodzice i dzieci trzymają się za ręce.

  1. Temat główny: Spotkania przy książce.
  2. Temat szczegółowy: „Jaś i Małgosia” – czytanie z podziałem na role.
  3. Czas pracy: ok. 2 godz. (od 9.00 do 11.00)
  4. Dla kogo: rodzice
  5. Cel główny: integracja z rodzicami
  6. Cele szczegółowe:
  • Podopieczny umie słuchać czytanego tekstu przez różne osoby.
  • Motywowanie podopiecznego do słuchania.
  • Rodzic czyta w sposób swobodny i naturalny.
  • Zachęcanie rodzica do uczestnictwa w zajęciach.
  • Ukazanie rodzicom sposobu spędzania wolnego czasu z dzieckiem.
  • Rodzic zaspokaja potrzebę relaksacyjno-towarzyską.
  • Rodzic potrafi współdziałać w grupie.
  • Rodzic umie tworzyć dialog.
  • Rodzic potrafi ułożyć zdanie, zwracając uwagę na zdanie poprzednie.
  1. Formy – grupowa, zespołowa
  2. Metody:
  • słowne, poglądowe, praktyczne
  • pracy we współpracy
  • aktywizujące
  • integracyjne
  • pedagogika zabawy
  1. Techniki:
  • odtwarzania ról
  • drama
  1. Środki dydaktyczne:
  • karty z tekstem zał. 1
  • kartki z wyrazami zał. 2
  • rekwizyty postaci

Przebieg zajęć

ZAJĘCIA WSTĘPNE
  • Przedstawienie rodzicom planu na najbliższe spotkania.
  • Zaproponowanie miejsc siedzących w półokręgu pomiędzy podopiecznymi.
  • Kalambury – tytuł tekstu.
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE

I etap – czytanie tekstu („Jaś i Małgosia”)

  • Rozdanie kart z tekstem (załącznik nr 1).
  • Podział ról i wspólne czytanie.

II etap – tworzenie opowiadania

  • Każdy uczestnik spotkania pisze na kartce dowolne słowo, wyrażenie. Wkłada kartkę do naczynia z kartkami, gdzie znajdują się już wyrazy/wyrażenia z załącznika nr 2.
  • Po pomieszaniu kartek w naczyniu, każdy rodzic po kolei wyciąga dwie kartki i układa według nich zdanie. Zdanie następnej osoby musi łączyć się ze zdaniem poprzednika.
ZAJĘCIA KOŃCOWE
  • Przeczytanie utworzonego opowiadania.
  • Wspólne ustalenie ilustracji do niego i techniki wykonania (ilustracja ta będzie wykonywana razem z dziećmi na kolejnym spotkaniu).
  • Podziękowanie za wspólną pracę.
  • Wspólna rozmowa na temat przebiegu zajęć, samopoczucia oraz oczekiwań, co do następnych spotkań.
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2

Autor: Joanna Kolenda

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz