Scenariusz zajęć integracyjnych dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 lutego 2022 roku.

Temat zajęć: Z jajkiem i zającem – muzyczno-ruchowe zabawy wiosenno-wielkanocne

Scenariusz jest przeznaczony dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Zajęcia mają charakter integracyjny dla wszystkich grup rewalidacyjno-wychowawczych Ośrodka (łącznie 18 podopiecznych w wieku od 9 do 23 lat).

Cele:

  • Doskonalenie komunikacji i porozumiewania się
  • Budowanie zaufania w stosunku do innych osób
  • Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa
  • Wyzwalanie aktywności ruchowej uczestników
  • Rozwijanie zainteresowania otoczeniem i wyzwalanie aktywności zmysłowo-ruchowej
  • Wyzwalanie aktywności poznawczej na miarę możliwości percepcyjno-motorycznych uczestników
  • Wdrażanie do współpracy z nauczycielem i innymi uczestnikami zajęć
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania, integracja
  • Usprawnienie funkcji poznawczych i ogólno motorycznych
  • Stymulacja wielozmysłowa
  • Wyzwalanie pozytywnych emocji

Metody:

metoda realizacji zadań ruchowych: zabawowa klasyczna, ekspresji ruchowej, zabawy muzyczno-ruchowe i stymulacyjne, elementy pedagogiki zabawy, inscenizacje treści piosenek, metody oparte o kontakt z ciałem, zabawy integracyjne, instruktaż słowny, kierowanie ruchem – aktywności wspomagane, metody relaksacyjne

Środki dydaktyczne:

odtwarzacz CD, wybrane piosenki dla dzieci, kartki z tekstami piosenek, „wiosenno-wielkanocna” dekoracja sali, strój pani Wiosny, emblematy żabek, wiosenny trójkąt, strój misia + „słoik miodu”, pacynka muchy, opaska mucha + skrzydła, emblematy kwiatów na sznurkach, tarki, kołatki, trójkąty, bębenki, dzwonki, zielone chusty, „wielkanocny koszyk” + emblematy do przyczepiania, emblematy: zajączek, baranek, kurczątko, duża pisanka, pisanka z tektury na patyku, uszy zajączka, koszyk z pisankami we wzory ludowe, z pisankami z masy drzewnej, opaska kurka, maskotka kury, złote jajko, piórko kurki, białe arkusze papieru, farby, pędzle, gąbki, nożyczki, kolorowy papier samoprzylepny, strój kurczaczka, jajka grzechotki, balony, chusta animacyjna, czekoladowe jajka, marchewki z papieru, materace

Forma:

praca grupowa i indywidualna

Przebieg zajęć

I. Część wstępna:

  • Piosenka powitalna: „Pani Wiosna wita”. Prowadząca, jako pani Wiosna, wita kolejno każdego uczestnika zajęć, podając mu rękę:

Kwiatki rosną, śpiewa ptak,

Pani Wiosna mówi tak:

„Witaj,…! Jak się masz?

Czy mi uśmiech dasz?”

  • Zabawa ruchowa na powitanie: „Powitanka z gimnastyką” – zabawa na przywitanie według słów piosenki: klaszczemy, tupiemy i tańczymy w parach, podskakujemy, maszerujemy itd.

II. Zabawy muzyczno-ruchowe i stymulacyjne:*

* Uczestnicy biorą udział w zabawach ze wspomaganiem ze strony nauczyciela – ruch wykonywany jest za nich przez nauczyciela, ale także im pozwala choć na chwilę podjąć samodzielną próbę w miarę swoich możliwości. Pracujemy tutaj nad kontaktem wzrokowym, świadomością ciała oraz współdziałaniem.

  • Prowadząca wprowadza w tematykę zabawy – wspólne odśpiewanie piosenki „Wiosno, tęsknimy”.
  • „Marcowe żaby” – w marcu jak w garncu – swobodny taniec w parach z przyczepionymi emblematami żabek.
  • „Wiosenna przebudzanka” – pora obudzić śpiącą przyrodę, podczas piosenki „budzimy” śpiące słońce, pszczoły, drzewa – zabawa z trójkątem wiosennym.
  • „Niedźwiedź śpi” – budzimy niedźwiedzia z zimowego snu – inscenizacja treści piosenki z podziałem na role (Wiosna, miś, pacynka mucha).
  • „Muszka” – mucha jest nieodzowną oznaką wiosny – przebieramy ochotnika za muchę (opaska + skrzydła) – zabawa z wybieraniem.
  • „Pobudka z ogródka” – rosną także pierwsze kwiaty – taniec w kole z emblematami kwiatków na sznurkach.
  • „Kum, kum, kle, kle” – żaby i bocian to symbole wiosny, zabawa z instrumentami, gramy na „re, re, kum, kum” (tarki), „kle, kle” (kołatki).
  • „Oberek wywijasek” – wreszcie przyszła wiosna – pani Wiosna zaprasza do wspólnego tańca.
  • „Świat się zieleni” – wokoło przyroda ożywa, robi się zielono – prezentacja zielonych chust, apaszek itd.
  • „Święta wielkanocne z jajkiem i zającem” – idą święta wielkanocne – odśpiewanie piosenki.
  • „Co mam w koszyczku” – wkładanie do koszyczka emblematów produktów spożywczych: pisanki, szynka, kiełbasa, chleb i sól, ciasto.
  • „Dla kogo koszyk” – zabawa z wybieraniem: uczestnik z koszykiem jajek, jako „kura”, chodzi w środku koła, następnie przekazuje koszyk innej osobie, która go zastępuje (opaska kurki + pisanki z masy drzewnej).
  • „Święta wielkanocne” – zabawa z podziałem na role: zajączek, baranek, kurczątko.
  • „Pisanki” – zabawa z dużą pisanką (turlanie, podrzucanie itp.)
  • „Szło jajeczko drogą” – zabawa z wybieraniem: uczestnik z pisanką na patyku chodzi w środku koła, następnie wybiera kogoś, kto go zastępuje.
  • „Piosenka wielkanocna” – muzyczny przerywnik – wspólne odśpiewanie piosenki.
  • „Polskie pisanki” – wybrana osoba, jako zajączek, zbiera do koszyka „polskie” pisanki w motywach ludowych tj. pisanki krakowianki – w wianki, wstążki, korale, mazowszanki – w kwiatki, łowiczanki – w paski.
  • „Wydmuszki i brzuszki” – pisanki bywają kolorowe i mają różne wzory – wspólne malowanie farbami pisanki na dużym arkuszu papieru.
  • „Złotopióra kura” – nasza zapominalska kurka zgubiła swoje jajeczko – robimy mniejsze kółko na środku, wybrany uczestnik, czyli „kura”, szuka jajka wśród siedzących uczestników zabawy (opaska kurki + złote jajo).
  • „Piórko kurki” – zabawa dla dzieci na wózkach – kurka tym razem szuka swojego piórka – wybrana osoba „gubi” piórko, ten kto znajdzie piórko, zostaje nową kurką.
  • „Żółty kurczaczek” – z jajka wykluwa się mały kurczaczek… prezentacja kurczaczka według słów piosenki.
  • „Na Wielkanoc” – muzyczny przerywnik – wspólne odśpiewanie piosenki.
  • „Wielkanocny poranek” – zabawa z instrumentami: gramy na dzwonkach na „dzyń”, „dzyń” i na bębenkach na „hop”, „hop”.
  • „Wielkanocne jajka” – czemu jajko nie jest białe? Bo jest pisanką – zabawa dla chłopców na wózkach – stemplowanie wzorów na białej pisance za pomocą gąbki maczanej w farbie.
  • „Wielkanocne jajko” – polowanie na pisanki – wybrany uczestnik szuka wielkanocnych kolorowych jajek ukrytych wśród siedzących w rzędzie osób, po czym następuje zmiana.
  • „Zabawa na wybitki” – zabawa z nietypowym instrumentem – wystukiwanie rytmu piosenki za pomocą grzechotek z jajek.
  • „Śmigus Dyngus” – nasz tradycyjny wielkanocny deszcz – zabawa z wodą…
  • „Wielkanoc” – muzyczny przerywnik – wspólne odśpiewanie piosenki.
  • „Zając” – zając szuka marchewek – zbieranie porozrzucanych na podłodze „marchewek” do koszyczka (opaska z uszkami, koszyk z marchewkami).
  • „Wielkanocne zajączki” – do wszystkich dzieci przychodzi zajączek i przynosi słodkości – częstowanie czekoladowymi jajkami.
  • „Wielkanocny koszyczek” – zabawa z instrumentem, gramy na „lalalalila…” na trójkątach.
  • „Wielkanocne cuda” – robimy pisanki z baloników, przyklejając ozdoby z papieru samoprzylepnego i następnie podrzucamy baloniki na dużej animacyjnej chuście.
  • „Zajączkowy taniec” – taniec zajączków w parach: wskazujemy uszy, nosy, kolana, stopy.
  • Prowadząca podsumowuje zabawy muzyczno-ruchowe – wspólne odśpiewanie piosenki na zakończenie Easter Song.

III. Spotkanie przy stole:

  • Poczęstunek – sok owocowy. Doskonalenie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole, trening picia; czynności samoobsługowe. Spotkaniu towarzyszy muzyka z płyty pt. „Nutka wielkanocna”.

IV. Część końcowa:

  • Krótka relaksacja. Część uczestników kładziemy na materacach. Pozostali tworzą wokół materacy małe kółko. Odpoczywamy przy piosenkach kształcących orientację w schemacie ciała:
    • „Buzia” – wskazywanie części twarzy poprzez prowadzenie ręki uczestnika.
    • „Mapa ciała” – wskazywanie części twarzy i całego ciała poprzez prowadzenie ręki uczestnika.
    • „Szurupuru” – masowanie brzucha lub innej części ciała dłonią, palcami, piąstką.
    • „Gdzie są paluszki” – wskazywanie po kolei wszystkich palców w dłoni uczestnika.
  • Piosenka na pożegnanie: „Pożegnanka – klaskanka” – klaszczemy w rytm piosenki.
  • Podziękowanie za udział i wspólną zabawę, posprzątanie sali i odprowadzenie uczestników do grup wychowawczych.

Autor: Anita Herok – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz