Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 lutego 2022 roku.
Temat zajęć: Z jajkiem i zającem – muzyczno-ruchowe zabawy wiosenno-wielkanocne
Scenariusz jest przeznaczony dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Zajęcia mają charakter integracyjny dla wszystkich grup rewalidacyjno-wychowawczych Ośrodka (łącznie 18 podopiecznych w wieku od 9 do 23 lat).
Cele:
- Doskonalenie komunikacji i porozumiewania się
- Budowanie zaufania w stosunku do innych osób
- Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa
- Wyzwalanie aktywności ruchowej uczestników
- Rozwijanie zainteresowania otoczeniem i wyzwalanie aktywności zmysłowo-ruchowej
- Wyzwalanie aktywności poznawczej na miarę możliwości percepcyjno-motorycznych uczestników
- Wdrażanie do współpracy z nauczycielem i innymi uczestnikami zajęć
- Rozwijanie umiejętności współdziałania, integracja
- Usprawnienie funkcji poznawczych i ogólno motorycznych
- Stymulacja wielozmysłowa
- Wyzwalanie pozytywnych emocji
Metody:
metoda realizacji zadań ruchowych: zabawowa klasyczna, ekspresji ruchowej, zabawy muzyczno-ruchowe i stymulacyjne, elementy pedagogiki zabawy, inscenizacje treści piosenek, metody oparte o kontakt z ciałem, zabawy integracyjne, instruktaż słowny, kierowanie ruchem – aktywności wspomagane, metody relaksacyjne
Środki dydaktyczne:
odtwarzacz CD, wybrane piosenki dla dzieci, kartki z tekstami piosenek, „wiosenno-wielkanocna” dekoracja sali, strój pani Wiosny, emblematy żabek, wiosenny trójkąt, strój misia + „słoik miodu”, pacynka muchy, opaska mucha + skrzydła, emblematy kwiatów na sznurkach, tarki, kołatki, trójkąty, bębenki, dzwonki, zielone chusty, „wielkanocny koszyk” + emblematy do przyczepiania, emblematy: zajączek, baranek, kurczątko, duża pisanka, pisanka z tektury na patyku, uszy zajączka, koszyk z pisankami we wzory ludowe, z pisankami z masy drzewnej, opaska kurka, maskotka kury, złote jajko, piórko kurki, białe arkusze papieru, farby, pędzle, gąbki, nożyczki, kolorowy papier samoprzylepny, strój kurczaczka, jajka grzechotki, balony, chusta animacyjna, czekoladowe jajka, marchewki z papieru, materace
Forma:
praca grupowa i indywidualna
Przebieg zajęć
I. Część wstępna:
- Piosenka powitalna: „Pani Wiosna wita”. Prowadząca, jako pani Wiosna, wita kolejno każdego uczestnika zajęć, podając mu rękę:
Kwiatki rosną, śpiewa ptak,
Pani Wiosna mówi tak:
„Witaj,…! Jak się masz?
Czy mi uśmiech dasz?”
- Zabawa ruchowa na powitanie: „Powitanka z gimnastyką” – zabawa na przywitanie według słów piosenki: klaszczemy, tupiemy i tańczymy w parach, podskakujemy, maszerujemy itd.
II. Zabawy muzyczno-ruchowe i stymulacyjne:*
* Uczestnicy biorą udział w zabawach ze wspomaganiem ze strony nauczyciela – ruch wykonywany jest za nich przez nauczyciela, ale także im pozwala choć na chwilę podjąć samodzielną próbę w miarę swoich możliwości. Pracujemy tutaj nad kontaktem wzrokowym, świadomością ciała oraz współdziałaniem.
- Prowadząca wprowadza w tematykę zabawy – wspólne odśpiewanie piosenki „Wiosno, tęsknimy”.
- „Marcowe żaby” – w marcu jak w garncu – swobodny taniec w parach z przyczepionymi emblematami żabek.
- „Wiosenna przebudzanka” – pora obudzić śpiącą przyrodę, podczas piosenki „budzimy” śpiące słońce, pszczoły, drzewa – zabawa z trójkątem wiosennym.
- „Niedźwiedź śpi” – budzimy niedźwiedzia z zimowego snu – inscenizacja treści piosenki z podziałem na role (Wiosna, miś, pacynka mucha).
- „Muszka” – mucha jest nieodzowną oznaką wiosny – przebieramy ochotnika za muchę (opaska + skrzydła) – zabawa z wybieraniem.
- „Pobudka z ogródka” – rosną także pierwsze kwiaty – taniec w kole z emblematami kwiatków na sznurkach.
- „Kum, kum, kle, kle” – żaby i bocian to symbole wiosny, zabawa z instrumentami, gramy na „re, re, kum, kum” (tarki), „kle, kle” (kołatki).
- „Oberek wywijasek” – wreszcie przyszła wiosna – pani Wiosna zaprasza do wspólnego tańca.
- „Świat się zieleni” – wokoło przyroda ożywa, robi się zielono – prezentacja zielonych chust, apaszek itd.
- „Święta wielkanocne z jajkiem i zającem” – idą święta wielkanocne – odśpiewanie piosenki.
- „Co mam w koszyczku” – wkładanie do koszyczka emblematów produktów spożywczych: pisanki, szynka, kiełbasa, chleb i sól, ciasto.
- „Dla kogo koszyk” – zabawa z wybieraniem: uczestnik z koszykiem jajek, jako „kura”, chodzi w środku koła, następnie przekazuje koszyk innej osobie, która go zastępuje (opaska kurki + pisanki z masy drzewnej).
- „Święta wielkanocne” – zabawa z podziałem na role: zajączek, baranek, kurczątko.
- „Pisanki” – zabawa z dużą pisanką (turlanie, podrzucanie itp.)
- „Szło jajeczko drogą” – zabawa z wybieraniem: uczestnik z pisanką na patyku chodzi w środku koła, następnie wybiera kogoś, kto go zastępuje.
- „Piosenka wielkanocna” – muzyczny przerywnik – wspólne odśpiewanie piosenki.
- „Polskie pisanki” – wybrana osoba, jako zajączek, zbiera do koszyka „polskie” pisanki w motywach ludowych tj. pisanki krakowianki – w wianki, wstążki, korale, mazowszanki – w kwiatki, łowiczanki – w paski.
- „Wydmuszki i brzuszki” – pisanki bywają kolorowe i mają różne wzory – wspólne malowanie farbami pisanki na dużym arkuszu papieru.
- „Złotopióra kura” – nasza zapominalska kurka zgubiła swoje jajeczko – robimy mniejsze kółko na środku, wybrany uczestnik, czyli „kura”, szuka jajka wśród siedzących uczestników zabawy (opaska kurki + złote jajo).
- „Piórko kurki” – zabawa dla dzieci na wózkach – kurka tym razem szuka swojego piórka – wybrana osoba „gubi” piórko, ten kto znajdzie piórko, zostaje nową kurką.
- „Żółty kurczaczek” – z jajka wykluwa się mały kurczaczek… prezentacja kurczaczka według słów piosenki.
- „Na Wielkanoc” – muzyczny przerywnik – wspólne odśpiewanie piosenki.
- „Wielkanocny poranek” – zabawa z instrumentami: gramy na dzwonkach na „dzyń”, „dzyń” i na bębenkach na „hop”, „hop”.
- „Wielkanocne jajka” – czemu jajko nie jest białe? Bo jest pisanką – zabawa dla chłopców na wózkach – stemplowanie wzorów na białej pisance za pomocą gąbki maczanej w farbie.
- „Wielkanocne jajko” – polowanie na pisanki – wybrany uczestnik szuka wielkanocnych kolorowych jajek ukrytych wśród siedzących w rzędzie osób, po czym następuje zmiana.
- „Zabawa na wybitki” – zabawa z nietypowym instrumentem – wystukiwanie rytmu piosenki za pomocą grzechotek z jajek.
- „Śmigus Dyngus” – nasz tradycyjny wielkanocny deszcz – zabawa z wodą…
- „Wielkanoc” – muzyczny przerywnik – wspólne odśpiewanie piosenki.
- „Zając” – zając szuka marchewek – zbieranie porozrzucanych na podłodze „marchewek” do koszyczka (opaska z uszkami, koszyk z marchewkami).
- „Wielkanocne zajączki” – do wszystkich dzieci przychodzi zajączek i przynosi słodkości – częstowanie czekoladowymi jajkami.
- „Wielkanocny koszyczek” – zabawa z instrumentem, gramy na „lalalalila…” na trójkątach.
- „Wielkanocne cuda” – robimy pisanki z baloników, przyklejając ozdoby z papieru samoprzylepnego i następnie podrzucamy baloniki na dużej animacyjnej chuście.
- „Zajączkowy taniec” – taniec zajączków w parach: wskazujemy uszy, nosy, kolana, stopy.
- Prowadząca podsumowuje zabawy muzyczno-ruchowe – wspólne odśpiewanie piosenki na zakończenie Easter Song.
III. Spotkanie przy stole:
- Poczęstunek – sok owocowy. Doskonalenie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole, trening picia; czynności samoobsługowe. Spotkaniu towarzyszy muzyka z płyty pt. „Nutka wielkanocna”.
IV. Część końcowa:
- Krótka relaksacja. Część uczestników kładziemy na materacach. Pozostali tworzą wokół materacy małe kółko. Odpoczywamy przy piosenkach kształcących orientację w schemacie ciała:
- „Buzia” – wskazywanie części twarzy poprzez prowadzenie ręki uczestnika.
- „Mapa ciała” – wskazywanie części twarzy i całego ciała poprzez prowadzenie ręki uczestnika.
- „Szurupuru” – masowanie brzucha lub innej części ciała dłonią, palcami, piąstką.
- „Gdzie są paluszki” – wskazywanie po kolei wszystkich palców w dłoni uczestnika.
- Piosenka na pożegnanie: „Pożegnanka – klaskanka” – klaszczemy w rytm piosenki.
- Podziękowanie za udział i wspólną zabawę, posprzątanie sali i odprowadzenie uczestników do grup wychowawczych.
Autor: Anita Herok – Czytelniczka Portalu