Scenariusz zajęć integracyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością

Opublikowano: 21 lutego 2018 roku

Scenariusz zajęć integracyjnych przeprowadzonych

Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym

Temat zajęć: Złota rybka- bajka w innym wymiarze.

Opracowanie i prowadzenie zajęć: Karolina Staśkiewicz, Iwona Gorlewska

Czas trwania: 1 godzina

Uczestnicy: czworo dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, dwoje dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (zespół Downa), dwoje dzieci z autyzmem

Cele główne:

– dostarczanie pozytywnych doświadczeń w kontakcie z innymi dziećmi,

– uczenie dostrzegania innej osoby podczas aktywności.

Cele szczegółowe:

– pobudzanie dziecka do aktywności,

– doskonalenie koncentracji uwagi,

– usprawnianie pracy dłoni, a szczególnie chwytu,

– usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

– doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,

– rozbudzanie poczucia sprawczości,

– wdrażanie do zachowań społecznych – umiejętności akceptacji innej osoby i czekania na swoją kolej.

Metody pracy:

  • oparte na słowie,
  • oparte na praktycznym działaniu,
  • stymulacja polisensoryczna.

Formy pracy:

  • zbiorowa,
  • indywidualna.

Środki dydaktyczne: chusta, książka, ilustracje przedstawiające złotą rybkę, wędzona ryba, niebieska folia, ryby z talerzy papierowych, wiaderko, plastikowe ryby i wędka, pudełka owinięte kolorowym papierem, kartki z konturem ryby, farby plakatowe, stemple, gąbki, folie zabezpieczające miejsca pracy, płyta CD, naklejki.

Przebieg zajęć

  1. Powitanie dzieci piosenką:

Witaj………….., /2x

Jak się masz? /2x

Wszyscy Cię lubimy /2x

Bądź wśród nas /2x

Zachęcenie do przywitania się dzieci między sobą.

  1. Zabawa „Gdzie jest…”

– zakładanie chusty na głowy dzieci,

– dziecko zdejmuje chustę z głowy.

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez pokazanie i obejrzenie książki z bajkami. Wybór bajki „O złotej rybce”(bajka została zmodyfikowana przez nauczycieli na potrzeby przeprowadzenia zajęć). Zapoznanie ze złotą rybką- dzieci oglądają ilustracje przedstawiające złotą rybkę, zapoznają się z zapachem ryby.
  2. Czytanie tekstu bajki.
  3. Usprawnianie ruchowe – dzieci zbierają rozłożone na podłodze (niebieskiej foli) ryby i wkładają je do wiaderka.
  4. Czytanie tekstu bajki.
  5. Dzieci zamieniają się w rybaków – ich zadaniem jest złowienie rybek na wędkę. Przedszkolaki samodzielnie łowią rybki, wychowankowie z pomocą nauczyciela.
  6. Czytanie dalszego tekstu bajki.
  7. Doskonalenie ruchów dłoni i palców. Dzieci rozrywają papier, którym owinięte są pudełka. W każdym pudełku znajdują się słodkie upominki dla każdego dziecka. Dziecko, które otwierało pudełko częstuje resztę dzieci słodkościami.
  8. Dalsze czytanie bajki.
  9. Dzieci ozdabiają kontur rybki. Wypełniają go farbami poprzez stemplowanie i odciskanie farby za pomocą gąbki.
  10. Sprzątnięcie miejsc pracy.
  11. Relaksacja przy muzyce. Dzieci kładą się na materacach, leżąc słuchają nagranego odgłosu szumu fal.
  12. Podsumowanie zajęć, wręczenie nagród za uczestnictwo w zajęciach (naklejki rybki).
  13. Pożegnanie dzieci.

 Bajka „O złotej rybce”

Był pewien chłop, co już czterdzieści lat łowił ryby, ale bardzo mu się nie wiodło. Raz zarzucił sieci – wyłowił tylko morską trawę; zarzucił je drugi raz, patrzy, a tu rybka, nieduża, ale złota. Dopieroż to rybka prosi go, żeby ją puścił do wody:
– Puść mnie, co tylko będziesz chciał, to ci dam – powiada rybka.
Tak go prosiła, że ją w końcu puścił.

Usprawnianie ruchowe- dzieci z wody ( niebieskie worki foliowe ułożone na podłodze) łowią ryby. Złapane ryby wkładają do wiaderka.

 Wraca chłop do domu i mówi do żony:
– Wiesz, złapałem dzisiaj złotą rybkę, alem ją puścił, bo bardzo o to prosiła. Tyle, że mi obiecała, że co tylko będę chciał, to mogę dostać.
Żona na to:
– Oj, głupiś, głupi. Idź zaraz i poproś ją, żeby nam dała prezenty dla naszych dzieci.
Poszedł chłop do morza, stanął na brzegu, zdjął czapkę i prosi, żeby rybka dała prezenty dla dzieci. Wyszła rybka nad wodę i przemówiła:
– Idź do domu, idź.

Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wybrane dzieci zamieniają się w rybaków- ich zadaniem jest złowienie rybek na wędkę (na końcu wędki i każdej rybki przymocowany jest magnes). Przedszkolaki samodzielnie łowią rybki, wychowankowie z pomocą nauczyciela.

Wraca chłop do domu, patrzy, stoi przed domem pudełka zapakowane w kolorowy papier. Żona się ucieszyła, ale pomyślała sobie: Ciekawe co jest w tym pudełku, musimy rozerwać papier, żeby się o tym przekonać.

Doskonalenie ruchów dłoni i palców. Dzieci rozrywają papier, którym owinięte są pudełka. W każdym pudełku znajdują się słodkie upominki dla każdego dziecka. Dziecko, które otwierało pudełko częstuje resztę dzieci zawartością pudełka.

Dzieci rybaka i jego żony bardzo ucieszyły się z prezentów. W ramach podziękowania postanowiły namalować portret złotej rybki.

Dzieci ozdabiają kontur rybki. Wypełniają go farbami poprzez stemplowanie i odciskanie farby za pomocą gąbki.

Dzieci Rybaka i jego żony po skończonej pracy poszły nad wodę, by podarować rybce jej portret w ramach podziękowania za upominki. Po powrocie do domu były bardzo zmęczone, więc postanowiły trochę odpocząć. Ułożyły się obok siebie, wspominały drogę nad wodę  i spotkanie ze złotą rybką, a w ich uszach ciągle rozbrzmiewał szum fal.

Relaksacja przy muzyce. Dzieci kładą się na materacach, leżąc słuchają nagranego odgłosu szumu fal.

 

Autorki: Karolina Staśkiewicz, Iwona Gorlewska

Materiał nadesłany przez Czytelniczki portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz