Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 21 lutego 2018 roku.
Scenariusz zajęć integracyjnych przeprowadzonych
Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
Temat zajęć: Złota rybka- bajka w innym wymiarze.
Opracowanie i prowadzenie zajęć: Karolina Staśkiewicz, Iwona Gorlewska
Czas trwania: 1 godzina
Uczestnicy: czworo dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, dwoje dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (zespół Downa), dwoje dzieci z autyzmem
Cele główne:
– dostarczanie pozytywnych doświadczeń w kontakcie z innymi dziećmi,
– uczenie dostrzegania innej osoby podczas aktywności.
Cele szczegółowe:
– pobudzanie dziecka do aktywności,
– doskonalenie koncentracji uwagi,
– usprawnianie pracy dłoni, a szczególnie chwytu,
– usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,
– rozbudzanie poczucia sprawczości,
– wdrażanie do zachowań społecznych – umiejętności akceptacji innej osoby i czekania na swoją kolej.
Metody pracy:
- oparte na słowie,
- oparte na praktycznym działaniu,
- stymulacja polisensoryczna.
Formy pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna.
Środki dydaktyczne: chusta, książka, ilustracje przedstawiające złotą rybkę, wędzona ryba, niebieska folia, ryby z talerzy papierowych, wiaderko, plastikowe ryby i wędka, pudełka owinięte kolorowym papierem, kartki z konturem ryby, farby plakatowe, stemple, gąbki, folie zabezpieczające miejsca pracy, płyta CD, naklejki.
Przebieg zajęć
- Powitanie dzieci piosenką:
Witaj………….., /2x
Jak się masz? /2x
Wszyscy Cię lubimy /2x
Bądź wśród nas /2x
Zachęcenie do przywitania się dzieci między sobą.
- Zabawa „Gdzie jest…”
– zakładanie chusty na głowy dzieci,
– dziecko zdejmuje chustę z głowy.
- Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez pokazanie i obejrzenie książki z bajkami. Wybór bajki „O złotej rybce”(bajka została zmodyfikowana przez nauczycieli na potrzeby przeprowadzenia zajęć). Zapoznanie ze złotą rybką- dzieci oglądają ilustracje przedstawiające złotą rybkę, zapoznają się z zapachem ryby.
- Czytanie tekstu bajki.
- Usprawnianie ruchowe – dzieci zbierają rozłożone na podłodze (niebieskiej foli) ryby i wkładają je do wiaderka.
- Czytanie tekstu bajki.
- Dzieci zamieniają się w rybaków – ich zadaniem jest złowienie rybek na wędkę. Przedszkolaki samodzielnie łowią rybki, wychowankowie z pomocą nauczyciela.
- Czytanie dalszego tekstu bajki.
- Doskonalenie ruchów dłoni i palców. Dzieci rozrywają papier, którym owinięte są pudełka. W każdym pudełku znajdują się słodkie upominki dla każdego dziecka. Dziecko, które otwierało pudełko częstuje resztę dzieci słodkościami.
- Dalsze czytanie bajki.
- Dzieci ozdabiają kontur rybki. Wypełniają go farbami poprzez stemplowanie i odciskanie farby za pomocą gąbki.
- Sprzątnięcie miejsc pracy.
- Relaksacja przy muzyce. Dzieci kładą się na materacach, leżąc słuchają nagranego odgłosu szumu fal.
- Podsumowanie zajęć, wręczenie nagród za uczestnictwo w zajęciach (naklejki rybki).
- Pożegnanie dzieci.
Bajka „O złotej rybce”
Był pewien chłop, co już czterdzieści lat łowił ryby, ale bardzo mu się nie wiodło. Raz zarzucił sieci – wyłowił tylko morską trawę; zarzucił je drugi raz, patrzy, a tu rybka, nieduża, ale złota. Dopieroż to rybka prosi go, żeby ją puścił do wody:
– Puść mnie, co tylko będziesz chciał, to ci dam – powiada rybka.
Tak go prosiła, że ją w końcu puścił.
Usprawnianie ruchowe- dzieci z wody ( niebieskie worki foliowe ułożone na podłodze) łowią ryby. Złapane ryby wkładają do wiaderka.
Wraca chłop do domu i mówi do żony:
– Wiesz, złapałem dzisiaj złotą rybkę, alem ją puścił, bo bardzo o to prosiła. Tyle, że mi obiecała, że co tylko będę chciał, to mogę dostać.
Żona na to:
– Oj, głupiś, głupi. Idź zaraz i poproś ją, żeby nam dała prezenty dla naszych dzieci.
Poszedł chłop do morza, stanął na brzegu, zdjął czapkę i prosi, żeby rybka dała prezenty dla dzieci. Wyszła rybka nad wodę i przemówiła:
– Idź do domu, idź.
Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wybrane dzieci zamieniają się w rybaków- ich zadaniem jest złowienie rybek na wędkę (na końcu wędki i każdej rybki przymocowany jest magnes). Przedszkolaki samodzielnie łowią rybki, wychowankowie z pomocą nauczyciela.
Wraca chłop do domu, patrzy, stoi przed domem pudełka zapakowane w kolorowy papier. Żona się ucieszyła, ale pomyślała sobie: Ciekawe co jest w tym pudełku, musimy rozerwać papier, żeby się o tym przekonać.
Doskonalenie ruchów dłoni i palców. Dzieci rozrywają papier, którym owinięte są pudełka. W każdym pudełku znajdują się słodkie upominki dla każdego dziecka. Dziecko, które otwierało pudełko częstuje resztę dzieci zawartością pudełka.
Dzieci rybaka i jego żony bardzo ucieszyły się z prezentów. W ramach podziękowania postanowiły namalować portret złotej rybki.
Dzieci ozdabiają kontur rybki. Wypełniają go farbami poprzez stemplowanie i odciskanie farby za pomocą gąbki.
Dzieci Rybaka i jego żony po skończonej pracy poszły nad wodę, by podarować rybce jej portret w ramach podziękowania za upominki. Po powrocie do domu były bardzo zmęczone, więc postanowiły trochę odpocząć. Ułożyły się obok siebie, wspominały drogę nad wodę i spotkanie ze złotą rybką, a w ich uszach ciągle rozbrzmiewał szum fal.
Relaksacja przy muzyce. Dzieci kładą się na materacach, leżąc słuchają nagranego odgłosu szumu fal.
Autorki: Karolina Staśkiewicz, Iwona Gorlewska
Materiał nadesłany przez Czytelniczki portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli