Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 stycznia 2020 roku.
Przeznaczenie:
szkoła podstawowa specjalna (uczniowie niepełnosprawni intelektualnie), edukacja wczesnoszkolna [1].
Temat zajęć: Rozpoznaję pory roku.
Cele ogólne:
- rozpoznawanie i nazywanie pór roku;
- porozumiewanie się z wykorzystaniem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC).
Cele szczegółowe – uczeń potrafi:
- rozpoznawać i nazywać pory roku;
- nazywać pory roku z wykorzystaniem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC).
Formy pracy:
indywidualna, zajęcia w kręgu
Metody:
aktywizujące, podające
Środki dydaktyczne:
karta pracy, klej, wierszyk, symbole PCS [2]
Przebieg zajęć
1. Czynności organizacyjne.
2. Przedstawienie uczniom tematu zajęć, np. „Co jakiś czas, cztery razy w roku, świat się zmienia. Te zmiany nazywamy porami roku. Porozmawiamy dzisiaj o porach roku”. Nauczyciel pokazuje dzieciom symbol PCS – „pory roku”.
3. Zajęcia w kręgu: nauczyciel przedstawia uczniom symbole PCS obrazujące kolejne pory roku: wiosnę, lato, jesień i zimę (koniecznie w takiej kolejności). Następnie tłumaczy dzieciom, że pory roku mają wpływ na to, jak zmienia się świat. Na przykład:
- „Wiosną drzewa robią się zielone i kwitną kwiaty” – pokazuje na symbolach PCS kolor zielony oraz kwiaty jednocześnie powiązując je z symbolem „wiosna”
- „Latem jest bardzo ciepło, dzieci mają wakacje” – pokazuje na symbolach PCS wakacje jednocześnie powiązując je z symbolem „lato”
- „Jesienią liście spadają z drzew i często pada deszcz” – pokazuje na symbolach PCS liście i deszcz jednocześnie powiązując je z symbolem „jesień”
- „Zimą pada śnieg i Święty Mikołaj przynosi prezenty” – pokazuje na symbolach PCS śnieg, Świętego Mikołaja i prezenty jednocześnie powiązując je z symbolem „zima”.
4. Nauczyciel jeszcze raz powtarza jakie mamy pory roku, np. „Mamy takie pory roku: wiosna, lato, jesień, zima”. Cały czas korzysta przy tym z symboli PCS.
5. Nauczyciel rozkłada przed dziećmi symbole PSC z porami roku w dowolnej kolejności. Zadaje pytania dotyczące kolejności pór roku.
6. Przejście do pracy przy stolikach. Dzieci na ławkach znajdują karty pracy (dobieranie symboli PCS do pory roku). Nauczyciel pomaga w wykonaniu karty pracy.
7. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania i pochwalenie dzieci, np. „Bardzo dobrze poradziliście sobie z wykonaniem zadania! Jestem z Was bardzo dumna”.
8. Aktywność relaksacyjna: przeczytanie dzieciom wierszyka Bożeny Formy pt. „Stroje na różne pory roku” [3].
9. Zakończenie zajęć.
Bożena Forma „Stroje na różne pory roku”
Kiedy latem na niebie
słońce jasno praży
w kąpielowym stroju
siedzę na plaży.
Kiedy mróz siarczysty
panuje na dworze
w czapce i szaliku
spacerować mogę.
Kiedy jesienią
deszcz ciągle pada
wtedy bardzo chętnie
kalosze zakładam.
Wiosną wyciągam
buty sportowe
w dresie po parku
pobiegać w nich mogę.
Zacytowałam ten wiersz w oryginalnej formie, jednak ze względu na utrwalanie kolejności występowania pór roku, sugerowałabym jego przeczytanie w kolejności: wiosna, lato, jesień, zima, czyli w kolejności strof: 4, 1, 2, 3.
Pobierz scenariusz z kartą pracy
Autor: Monika Aleksandrowicz – Czytelniczka Portalu
Świetny scenariusz, dziękuję!