Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 20 marca 2019 roku.
Scenariusz zajęć Jesteśmy ostrożni na ulicy przeznaczony jest dla grupy przedszkolnej – dzieci w wieku 5-9 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Temat: Jesteśmy ostrożni na ulicy.
Cele ogólne:
- poznanie w zabawie elementarnych przepisów ruchu drogowego
- nazywanie, odróżnianie kolorów: czerwony, zielony, żółty
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi określić miejsca bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię (sygnalizacja świetlna, pasy, znak informacyjny – przejście dla pieszych)
- dziecko rozpoznaje kolory sygnalizacji świetlnej i określa ich przeznaczenie
- dziecko umiejętnie demonstruje poprawne przechodzenie przez jezdnię
- dziecko integruje się z innymi dziećmi w czasie zabawy
Pomoce:
- plansze przedstawiające przejścia dla pieszych (z sygnalizacją, bez sygnalizacji),
- znak drogowy – przejście dla pieszych
- indywidualne plansze przedstawiające scenki bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
- wiersze tematyczne
- kredki, klej
Metody:
- podające:
- pogadanka
- objaśnianie
- praktyczna
- pokaz
- ćwiczenia
Formy:
- praca z całą grupą
- praca zindywidualizowana
Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne, wprowadzające
- Przywitanie z dziećmi. Elementy Porannego Kręgu.
- Wprowadzenie do tematu, pogadanka dotycząca bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Omówienie historyjki obrazkowej przedstawiającej próbę przejścia przez jezdnię w miejscu niedozwolonym. Interwencja policjanta powstrzymuje ową próbę, jednocześnie policjant wskazuje miejsce bezpieczne, przeznaczone do przechodzenia przez jezdnię.
Zajęcia właściwe
- Przeprowadzenie rozmowy na temat miejsc, w których można przechodzić przez jezdnię, sposobu ich oznakowania:
- pasy
- sygnalizacja świetlna
- znak informacyjny przejście dla pieszych.
- Poprawne przechodzenie przez jezdnię bez sygnalizacji świetlnej (demonstracja plansz).
Zapoznanie z wierszem „Gdy zamierzasz przejść ulicę” W. Chotomskiej.
„ Gdy zamierzasz przejść ulicę
Na chodniku przystań bokiem.
Popatrz w lewo bystrym okiem.
Skieruj w prawo wzrok sokoli.
Znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna – więc swobodnie mogą
Przez nią przejść przechodni …”
- Poprawne przechodzenie przez jezdnię na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną (demonstracja plansz). Zapoznanie z wierszykiem „Światełko’’ I. Salach.
„Przez ulicę idą dzieci
Gdy zielone światło świeci.
Kiedy żółte się zapali
Uważają nawet mali,
Gdy zobaczysz zaś czerwone
Czekaj grzecznie na zielone. ’’
- Rozdanie dzieciom plansz przedstawiających przejścia dla pieszych: z sygnalizacją, bez sygnalizacji, sylwetki dzieci, kredki, klej.
- Indywidualna praca dzieci: naklejanie sylwetek w odpowiednich miejscach, kolorowanie znaków, sygnałów świetlnych.
- Omówienie wykonanych prac, wystawa prac.
- Zabawy ruchowe:
- przechodzenie przez jezdnię – nauczyciel demonstruje sygnalizator świetlny zielony – dzieci przechodzą przez jezdnią, sygnalizator czerwony – dzieci stoją
- przechodzenie przez jezdnię na pasach – spojrzenie w lewo, prawo i ponownie w lewo, jeśli nic nie jedzie dozwolone jest przejście i dzieci przechodzą.
Zakończenie zajęć
- Podsumowanie przedstawionych treści.
- Podziękowanie i pochwalenie dzieci za aktywny udział w zajęciach.
Opracowanie: Wiesława Kaźmierczak
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę Portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli