Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 lipca 2017 roku.
Temat: Stymulacja polisensoryczna zmysłu dotyku, słuchu i wzroku.
Miejsce: Zespół rewalidacyjno – wychowawczy
Prowadząca: Monika Rakuś
Czas trwania zajęć: 60 minut.
Cele główne:
- kształtowanie poczucia pozytywnej sprawczości i wyzwalanie pozytywnych emocji,
- koncentrowanie uwagi uczestniczek na dostarczanych bodźcach wzrokowych, słuchowych,dotykowych,
- usprawnianie percepcji słuchowej, wzrokowej i dotykowej,
- uwrażliwianie dłoni,
- doskonalenie umiejętności chwytania i manipulacji przedmiotami,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- stwarzanie pozytywnej atmosfery podczas zajęć,
- tworzenie poczucia zaufania i bezpieczeństwa,
- rozwijanie umiejętności współdziałania z nauczycielem,
- wyzwalanie aktywności własnej i poznawczej na miarę możliwości percepcyjno – motorycznych uczestniczek zajęć.
Cele operacyjne
Uczestniczki zajęć rewalidacyjno- wychowawczych samodzielnie lub z pomocą:
- współdziałają z nauczycielem podczas zajęć,
- reagują na dotyk, dźwięk, kolor,
- wodzą wzrokiem za źródłem światłai przedmiotami poruszającymi się w polu widzenia,
- odwracają głowę w kierunku źródła dźwięku,
- okazują zadowolenie z różnych form aktywności,
- chwytają przedmioty pod kontrolą wzroku i słuchu adekwatnie do możliwości percepcyjno-motorycznych,
- akceptują proponowane zadania rewalidacyjno – wychowawcze.
Formy pracy:praca indywidualna w ramach grupy.
Metody pracy:
- czynne – stawianie zadań do wykonania,
- słowne – opowiadania nauczyciela, kierowane do uczestniczek komunikaty,
- percepcyjne – pokaz, obserwacja, samodzielne doświadczenia, zabawa,
- metoda stymulacji polisensorycznej,
- metoda pozytywnych wzmocnień,
- elementy metody Porannego Kręgu,
- elementy metody F. Affolter (kierowanie ruchem – aktywności wspomagane),
- elementy metody muzykoterapii.
Pomoce dydaktyczne: oliwka, olejek zapachowy (cytrynowy), gąbka, wata, kolorowe materiały, chusty, szczoteczki, kolczaste piłeczki, masażery, makaron, kasza, ryż, woda, glina, instrumenty muzyczne: grzechotka, tamburyn, dzwonki itp., zielona farba, płyta CD z odgłosami przyrody, grająca zabawka, latarka, migające piłeczki, zabawki i przedmioty w kolorze zielonym, lustro, bańki mydlane, worek z nagrodą, płyta CD z muzyką relaksacyjną.
Przebieg zajęć
Zajęcia wprowadzające
- Indywidualne przywitanie się z uczestniczkami zajęć poprzez wymienienie imienia każdej z nich oraz delikatne pogłaskanie twarzy.
- Masaż dłoni z wykorzystaniem oliwki i olejku zapachowego: głaskanie, rozcieranie, oklepywanie, ostukiwanie zewnętrznej i wewnętrznej części dłoni, nauczyciel mówi wierszyk: „Olejek, olejek pachnący mam, o jak przyjemnie i jak miło zrobiło się nam.”
Zajęcia właściwe
Stymulacja polisensoryczna zmysłu dotyku
- Dotykanie i masaż wybranych części ciała materiałami o różnej fakturze: (gąbką, watą, materiałem, masażerami, szczoteczką, kolczastymi piłeczkami itp.)
- Zabawy z materiałem sypkim: wkładanie dłoni uczestniczek do misek z makaronem, kaszą, ryżem.
- Zabawy z ciepłą wodą – zabarwianie wody zieloną farbą, wkładanie do niej dłoni.
- Zabawy z gliną – dotykanie , ugniatanie gliny.
Stymulacja polisensoryczna zmysłu słuchu
- Zabawy z instrumentami muzycznymi i przedmiotami wydającymi dźwięki.
- Demonstrowanie przez nauczyciela dźwięków cichych i głośnych.
- Szukanie źródła dźwięku ukrytego pod chustą – nauczyciel chowa przedmiot wydający dźwięk, a następnie mobilizuje uczestniczki zajęć do jego poszukiwań.
- Słuchanie dźwięków przyrody: szumu wiatru, deszczu, burzy itp. (płyta CD).
Stymulacja polisensoryczna zmysłu wzroku
- Wodzenie oczami za przesuwającymi się przedmiotami np. za zapaloną latarką, za migającymi piłeczkami.
- Szukanie źródła światła ukrytego pod chustą.
- Zapoznanie z kolorem zielonym – obserwacja i dotykanie przedmiotów w tym kolorze.
- Zabawy przed lustrem – skupianie uwagi uczestniczek na własnym lustrzanym odbiciu.
Zajęcia końcowe
- Wyciszenie przy muzyce relaksacyjnej, łapanie baniek mydlanych, szukanie ukrytej nagrody w materiałowym worku, pochwała nauczyciela za aktywność podczas zajęć,pożegnanie z dziewczynkami.
Treści zgodne z Rozporządzeniem MEN z dnia 23 kwietnia 2013r.;
- Rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia.
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie małej motoryki.
- Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie.
- Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem, nauka nawiązywania kontaktów przez uczestniczki zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
- Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności.
Autor: Monika Rakuś
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli