Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 maja 2022 roku.

Temat: Ja i moje ciało – rozwój psychomotoryczny
Prowadzący zajęcia:
Iwona Kołpacka
Uczestnik zajęć:
…
Miejsce zajęć:
dom rodzinny podopiecznego
Termin realizacji:
…
Czas trwania zajęć:
2 godziny
Cele główne:
- stymulacja wszystkich zmysłów
- kształtowanie świadomości własnego ciała
- usprawnianie psychoruchowe
- budowanie dobrej komunikacji i kontaktu emocjonalnego z nauczycielem
Cele operacyjne – dziecko:
- reaguje aktywnością i zainteresowaniem na bodźce zmysłowe
- współpracuje z nauczycielem podczas ćwiczeń
- kształtuje sprawności psychomotoryczne i orientację w schemacie ciała
- koncentruje się i współdziała na miarę swoich możliwości psychofizycznych podczas wykonywania ćwiczeń
- czuje się bezpiecznie i nawiązuje dobry kontakt emocjonalny z nauczycielem
- relaksuje się podczas muzykoterapii
Metody:
- stymulacja polisensoryczna w oparciu o elementy metody „porannego kręgu”
- elementy masażu
- metoda zadaniowa, ćwiczebna (zadania wykonywane ze wsparciem nauczyciela)
- program M. i Ch. Knill (Program I)
- muzykoterapia
Środki dydaktyczne:
materac, klin rehabilitacyjny, koc, lampka do aromaterapii, olejek zapachowy lawendowy, zapałki, oliwka, szczoteczka, latarka, magnetofon, płyta z programem M. i Ch. Knill’ów, płyta z nagraniem muzyki E. Morricone, świeczka, balon, przyrządy do masażu np. szczoteczki, wałki sensoryczne, piłki – jeżyki, miód, kula świetlna (lampka z kolorowymi światłami)
Przebieg zajęć:
1. Zajęcie wstępne:
- przywitanie z dzieckiem
- zapalenie lampki zapachowej
- wąchanie olejku zapachowego
- masowanie dłoni oliwką
- śpiewanie piosenki powitalnej: Witaj (imię dziecka), witaj (imię), jak się masz?/bis
Wszyscy cię lubimy, wszyscy cię kochamy,
bądź wśród nas./bis
z jednoczesnym wyklaskiwaniem rytmu
- prezentacja instrumentu muzycznego – dzwonki rurowe
- masaż (tzw. szczoteczkowanie) rąk, z jednoczesnym nazywaniem części rąk (dłoń, palce, łokieć, lewa/prawa)
- stymulacja wzroku światłem, wodzenie za wiązką światła
- stymulacja smakowa – podanie miodu
- zgaszenie lampki zapachowej.
2. Zajęcia właściwe:
- „ścieżka wrażeń” – masowanie poszczególnych części ciała z wykorzystaniem materiałów o różnej fakturze i przyrządów do masażu, jednoczesne nazywanie części ciała
- zabawy z balonem – dotykanie balona, ugniatanie, odbijanie dłonią, dmuchanie powietrzem z balona we włosy, na twarz, szyję, ręce
- ćwiczenia rozmachowe w obrębie kończyn: wymachy rąk i nóg, kreślenie kółek w powietrzu i „leniwych ósemek”, zginanie i prostowanie kończyn
Przerwa 10 min.
- rozwijanie świadomości własnego ciała w realizacji Programu M. i Ch. Knill.
3. Zajęcia końcowe:
- relaksacja i wypoczynek w ramach muzykoterapii – słuchanie muzyki Ennio Morricone z jednoczesnym użyciem kuli świetlnej (np. światło zielone)
- uporządkowanie miejsca pracy
- pożegnanie: podziękowanie za udział w zajęciach, pochwalenie za aktywność, podanie ręki na pożegnanie, powiedzenie „Do widzenia”.
Autor: Iwona Kołpacka – Czytelniczka Portalu