Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – Ja i moje ciało

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 maja 2022 roku.

Temat: Ja i moje ciało – rozwój psychomotoryczny

Prowadzący zajęcia:

Iwona Kołpacka

Uczestnik zajęć:

Miejsce zajęć:

dom rodzinny podopiecznego

Termin realizacji:

Czas trwania zajęć:

2 godziny

Cele główne:

  • stymulacja wszystkich zmysłów
  • kształtowanie świadomości własnego ciała
  • usprawnianie psychoruchowe
  • budowanie dobrej komunikacji i kontaktu emocjonalnego z nauczycielem

Cele operacyjne – dziecko:

  • reaguje aktywnością i zainteresowaniem na bodźce zmysłowe
  • współpracuje z nauczycielem podczas ćwiczeń
  • kształtuje sprawności psychomotoryczne i orientację w schemacie ciała
  • koncentruje się i współdziała na miarę swoich możliwości psychofizycznych podczas wykonywania ćwiczeń
  • czuje się bezpiecznie i nawiązuje dobry kontakt emocjonalny z nauczycielem
  • relaksuje się podczas muzykoterapii

Metody:

  • stymulacja polisensoryczna w oparciu o elementy metody „porannego kręgu”
  • elementy masażu
  • metoda zadaniowa, ćwiczebna (zadania wykonywane ze wsparciem nauczyciela)
  • program M. i Ch. Knill (Program I)
  • muzykoterapia

Środki dydaktyczne:

materac, klin rehabilitacyjny, koc, lampka do aromaterapii, olejek zapachowy lawendowy, zapałki, oliwka, szczoteczka, latarka, magnetofon, płyta z programem M. i Ch. Knill’ów, płyta z nagraniem muzyki E. Morricone, świeczka, balon, przyrządy do masażu np. szczoteczki, wałki sensoryczne, piłki – jeżyki, miód, kula świetlna (lampka z kolorowymi światłami)

Przebieg zajęć:

1. Zajęcie wstępne:

  • przywitanie z dzieckiem
  • zapalenie lampki zapachowej
  • wąchanie olejku zapachowego
  • masowanie dłoni oliwką
  • śpiewanie piosenki powitalnej: Witaj (imię dziecka), witaj (imię), jak się masz?/bis

                                                       Wszyscy cię lubimy, wszyscy cię kochamy,

                                                        bądź wśród nas./bis

 z jednoczesnym wyklaskiwaniem rytmu

  • prezentacja instrumentu muzycznego – dzwonki rurowe
  • masaż (tzw. szczoteczkowanie) rąk, z jednoczesnym nazywaniem części rąk (dłoń, palce, łokieć, lewa/prawa)
  • stymulacja wzroku światłem, wodzenie za wiązką światła
  • stymulacja smakowa – podanie miodu
  • zgaszenie lampki zapachowej.

2. Zajęcia właściwe:

  • „ścieżka wrażeń” – masowanie poszczególnych części ciała z wykorzystaniem materiałów o różnej fakturze i przyrządów do masażu, jednoczesne nazywanie części ciała
  • zabawy z balonem – dotykanie balona, ugniatanie, odbijanie dłonią, dmuchanie powietrzem z balona we włosy, na twarz, szyję, ręce
  • ćwiczenia rozmachowe w obrębie kończyn: wymachy rąk i nóg, kreślenie kółek w powietrzu i „leniwych ósemek”, zginanie i prostowanie kończyn

Przerwa 10 min.

  • rozwijanie świadomości własnego ciała w realizacji Programu M. i Ch. Knill.

3. Zajęcia końcowe:

  • relaksacja i wypoczynek w ramach muzykoterapii – słuchanie muzyki Ennio Morricone z jednoczesnym użyciem kuli świetlnej (np. światło zielone)
  • uporządkowanie miejsca pracy
  • pożegnanie: podziękowanie za udział w zajęciach, pochwalenie za aktywność, podanie ręki na pożegnanie, powiedzenie „Do widzenia”.

Autor: Iwona Kołpacka – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Kursy online dla nauczycieli:

Dodaj komentarz