Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – Serce dla Mamy

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 maja 2022 roku.

Temat: „Serce dla Mamy” – rozwijanie percepcji świata poprzez zmysły, sprawności manualnych i koncentracji na zadaniu

Czas zajęć:

60 min

Cele główne:

  • stymulowanie zmysłów poprzez wzbudzanie zainteresowania bodźcami – słuchowymi, dotykowymi, wzrokowymi, węchowymi, smakowymi
  • usprawnianie w obrębie małej motoryki
  • wyzwalanie aktywności manualnej
  • budzenie pozytywnych przeżyć emocjonalnych

Cele operacyjne – dziecko:

  • reaguje aktywnością i zainteresowaniem na bodźce zmysłowe
  • wodzi wzrokiem za źródłem światła
  • zna zapach cytryny
  • poznaje smak gorzko-kwaśny
  • wyzwala aktywność własną, grając na bębenku (ze wsparciem nauczyciela)
  • współpracuje z nauczycielem, podczas zajęć manipulacyjnych – pozwala na pracę swoimi dłońmi
  • współdziała podczas wykonania laurki dla rodziców i ma poczucie sprawczości
  • relaksuje się podczas słuchania muzyki

Metody:

  • stymulacja polisensoryczna w oparciu o elementy metody „Porannego Kręgu”
  • metoda zadaniowa (zadania wykonywane z dużym wsparciem nauczyciela, praca dłońmi dziecka)
  • muzykoterapia

Środki dydaktyczne:

materac, koc, fotelik/krzesełko do pracy z blatem lub stolikiem, lampka do aromaterapii, instrument – bębenek, olejek zapachowy – cytrynowy, kawałek cytryny z cukrem, zapałki, odtwarzacz płyt CD, materiały plastyczne o zróżnicowanych fakturach, piórka, pianki plastyczne i inne, klej typu Magic, wycięte serce z bloku technicznego, np. czerwone, dowolna płyta z nagraniem muzyki relaksacyjnej lub piosenkami na Dzień Matki

Przebieg zajęć:

1. Zajęcie wstępne / ok. 15 minut (dziecko przebywa w pozycji siedzącej w foteliku/krzesełku):

  • przywitanie z dzieckiem
  • zapalenie lampki zapachowej
  • wąchanie olejku zapachowego
  • śpiewanie piosenki powitalnej na melodię „Panie Janie”:

Witaj … (imię dziecka), witaj (imię),

jak się masz?/bis

Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy,

bądź wśród nas./bis

(Autor: Marta Bogdanowicz)

  • granie na bębenku w rytm piosenki
  • stymulacja wzroku światłem, wodzenie za wiązką światła/płomieniem świecy
  • podanie cytryny z cukrem – rozsmarowanie na ustach, jeżeli dziecko nie może jeść
  • zgaszenie lampki zapachowej.

2. Zajęcia właściwe / 30 minut (dziecko przebywa w pozycji siedzącej z możliwością pracy rękami na blacie stolika, nauczyciel siedzi naprzeciwko):

  • zajęcia manualne, plastyczne
  • ćwiczenia manipulacyjne z wykorzystaniem materiałów papierniczych, piórek, pianek, ozdób itp. – dziecko zapoznaje się z materiałami – dotyka, chwyta, manipuluje materiałem na miarę swoich możliwości
  • wykonanie laurki w kształcie serca dla mamy (nauczyciel pracuje na wcześniej przygotowanym sercu wyciętym z bloku, podczas wykonywania zadań nauczyciel pracuje dłońmi dziecka – rozsmarowywanie kleju, przyklejanie paluszkami ozdób itd.)
  • mycie rąk po pracy.

3. Zajęcia końcowe (dziecko przebywa na materacu, otulone kocykiem):

  • relaksacja i wypoczynek podczas muzykoterapii – słuchanie muzyki relaksacyjnej lub ulubionych piosenek
  • uporządkowanie miejsca pracy
  • pożegnanie: podziękowanie uczennicy za udział w zajęciach, pochwalenie za aktywność, pożegnanie z uczennicą.

Literatura:

  • M. Bogdanowicz, W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, wyd. Harmonia, Gdańsk 2020
  • red. J. Kielin, Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, wyd. GWP, Gdańsk 2009

Autor: Iwona Kołpacka – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Kursy online dla nauczycieli:

Dodaj komentarz