Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 maja 2022 roku.
Temat: „Serce dla Mamy” – rozwijanie percepcji świata poprzez zmysły, sprawności manualnych i koncentracji na zadaniu
Czas zajęć:
60 min
Cele główne:
- stymulowanie zmysłów poprzez wzbudzanie zainteresowania bodźcami – słuchowymi, dotykowymi, wzrokowymi, węchowymi, smakowymi
- usprawnianie w obrębie małej motoryki
- wyzwalanie aktywności manualnej
- budzenie pozytywnych przeżyć emocjonalnych
Cele operacyjne – dziecko:
- reaguje aktywnością i zainteresowaniem na bodźce zmysłowe
- wodzi wzrokiem za źródłem światła
- zna zapach cytryny
- poznaje smak gorzko-kwaśny
- wyzwala aktywność własną, grając na bębenku (ze wsparciem nauczyciela)
- współpracuje z nauczycielem, podczas zajęć manipulacyjnych – pozwala na pracę swoimi dłońmi
- współdziała podczas wykonania laurki dla rodziców i ma poczucie sprawczości
- relaksuje się podczas słuchania muzyki
Metody:
- stymulacja polisensoryczna w oparciu o elementy metody „Porannego Kręgu”
- metoda zadaniowa (zadania wykonywane z dużym wsparciem nauczyciela, praca dłońmi dziecka)
- muzykoterapia
Środki dydaktyczne:
materac, koc, fotelik/krzesełko do pracy z blatem lub stolikiem, lampka do aromaterapii, instrument – bębenek, olejek zapachowy – cytrynowy, kawałek cytryny z cukrem, zapałki, odtwarzacz płyt CD, materiały plastyczne o zróżnicowanych fakturach, piórka, pianki plastyczne i inne, klej typu Magic, wycięte serce z bloku technicznego, np. czerwone, dowolna płyta z nagraniem muzyki relaksacyjnej lub piosenkami na Dzień Matki
Przebieg zajęć:
1. Zajęcie wstępne / ok. 15 minut (dziecko przebywa w pozycji siedzącej w foteliku/krzesełku):
- przywitanie z dzieckiem
- zapalenie lampki zapachowej
- wąchanie olejku zapachowego
- śpiewanie piosenki powitalnej na melodię „Panie Janie”:
Witaj … (imię dziecka), witaj (imię),
jak się masz?/bis
Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy,
bądź wśród nas./bis
(Autor: Marta Bogdanowicz)
- granie na bębenku w rytm piosenki
- stymulacja wzroku światłem, wodzenie za wiązką światła/płomieniem świecy
- podanie cytryny z cukrem – rozsmarowanie na ustach, jeżeli dziecko nie może jeść
- zgaszenie lampki zapachowej.
2. Zajęcia właściwe / 30 minut (dziecko przebywa w pozycji siedzącej z możliwością pracy rękami na blacie stolika, nauczyciel siedzi naprzeciwko):
- zajęcia manualne, plastyczne
- ćwiczenia manipulacyjne z wykorzystaniem materiałów papierniczych, piórek, pianek, ozdób itp. – dziecko zapoznaje się z materiałami – dotyka, chwyta, manipuluje materiałem na miarę swoich możliwości
- wykonanie laurki w kształcie serca dla mamy (nauczyciel pracuje na wcześniej przygotowanym sercu wyciętym z bloku, podczas wykonywania zadań nauczyciel pracuje dłońmi dziecka – rozsmarowywanie kleju, przyklejanie paluszkami ozdób itd.)
- mycie rąk po pracy.
3. Zajęcia końcowe (dziecko przebywa na materacu, otulone kocykiem):
- relaksacja i wypoczynek podczas muzykoterapii – słuchanie muzyki relaksacyjnej lub ulubionych piosenek
- uporządkowanie miejsca pracy
- pożegnanie: podziękowanie uczennicy za udział w zajęciach, pochwalenie za aktywność, pożegnanie z uczennicą.
Literatura:
- M. Bogdanowicz, W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, wyd. Harmonia, Gdańsk 2020
- red. J. Kielin, Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, wyd. GWP, Gdańsk 2009
Autor: Iwona Kołpacka – Czytelniczka Portalu