Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 3 lipca 2017 roku.
TEMAT: Stymulacja polisensoryczna w letnim „Porannym kręgu”.
Miejsce: sala zajęć zespołu rewalidacyjno – wychowawczego
Prowadząca: Monika Rakuś
Czas trwania zajęć: 60 minut
Cele główne:
- wprowadzenie podstawowych symboli, charakterystycznych dla lata: barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych,
- wyzwalanie aktywności własnej i poznawczej na miarę możliwości percepcyjno – motorycznych uczestników zajęć,
- rozwijanie umiejętności współdziałania z nauczycielem,
- kształtowanie poczucia pozytywnej sprawczości i wyzwalanie pozytywnych emocji,
- usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej,
- koncentrowanie uwagi uczestników na dostarczanych bodźcach wzrokowych, słuchowych, dotykowych,
- usprawnianie małej motoryki,
- tworzenie poczucia zaufania i bezpieczeństwa,
- stwarzanie pozytywnej atmosfery podczas zajęć.
Cele operacyjne:
Uczestnicy zajęć rewalidacyjno – wychowawczych samodzielnie lub z pomocą nauczyciela:
- reagują na dotyk, dźwięk, kolor, smak,
- obserwują piktogramy, karty pracy, ilustracje tematyczne,
- odwracają głowę w kierunku źródła dźwięku,
- okazują zadowolenie z różnych form aktywności,
- chwytają przedmioty pod kontrolą wzroku i słuchu adekwatnie do możliwości percepcyjno- motorycznych,
- akceptują proponowane zadania rewalidacyjno – wychowawcze.
Formy pracy: praca indywidualna w ramach grupy.
Metody pracy:
- stymulacja polisensoryczna,
- czynne – stawianie zadań do wykonania,
- słowne – opowiadania nauczyciela, kierowane do uczestników komunikaty,
- percepcyjne – pokaz, samodzielne doświadczenia, obserwacja, zabawa,
- metoda pozytywnych wzmocnień.
Pomoce dydaktyczne: piktogramy, karty pracy, książki tematyczne, czerwone przedmioty, świeca, oliwka, okazy naturalne – muszelki, kolorowe worki, suszarka, miska z wodą, dżem truskawkowy.
Przebieg zajęć
- Indywidualne przywitanie się z uczestnikami zajęć poprzez zaśpiewanie piosenki pt.: „Witaj…”, masaż dłoni oliwką i olejkiem zapachowym.
- Opowiadanie o porze roku, czytanie wierszy, obserwacja ilustracji tematycznych, piktogramów i kart pracy.
- Spotkanie z żywiołem – ogień – zapalanie i gaszenie świecy zapachowej.
- Muzykowanie na instrumencie – grzechotki, tuba z piaskiem.
- Zakładanie czerwonej chusty i werbalne podkreślenie symbolicznego znaczenia czerwieni dla lata.
- Zastosowanie bodźców smakowych i węchowych – latem to dżem truskawkowy i zapach różany.
- Chowanie do worków czerwonych przedmiotów i mobilizowanie uczestników do ich poszukiwań.
- Kropienie ciepłą wodą dłoni uczestników, zabarwianie jej na czerwono, wyciąganie z wody przedmiotów.
- Zabawa w „ciepły wiatr” – powietrzem z suszarki.
- Słuchanie z płyty CD odgłosu szumu morza, śpiewu ptaków, burzy itp.
- Pożegnanie: wręczenie nagrody i pochwala za aktywność podczas zajęć.
Treści zgodne z Rozporządzeniem MEN z dnia 23 kwietnia 2013r.
Autor: Monika Rakuś
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli