Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 stycznia 2022 roku.

Temat zajęć: Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
Usprawniana sfera:
myślenie, umiejętności polonistyczne – umiejętność czytania ze zrozumieniem
Czas trwania zajęć:
1 godzina
Data:
23.11.2021 r.
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności płynnego czytania;
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania i zapamiętywania istotnych informacji zawartych w tekście;
- ćwiczenie wypowiadania się pełnymi zdaniami;
- usprawnianie mowy, umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne (uczeń):
- reguluje oddech;
- ze zrozumieniem czyta tekst;
- odpowiada na pytania do tekstu;
- samodzielnie kontroluje poprawność wykonania zadania;
- wyszukuje wyrazy niepasujące do całości tekstu;
- oddziela litery od liczb;
- czyta zaszyfrowane informacje;
- odróżnia ch od h, wyszukuje wyrazy z tymi literami;
- czyta tekst zapisany różną czcionką;
- rozwiązuje zagadki;
- wymyśla zagadki.
Metody:
- asymilacji wiedzy: opowiadanie, opis, praca z książką;
- samodzielnego dochodzenia do wiedzy: gry dydaktyczne;
- praktyczne: ćwiczebna;
- terapeutyczne: ćwiczenia oddechowe.
Środki dydaktyczne:
karty pracy, kredki.
Przebieg zajęć
Część wstępna:
1. Przywitanie.
2. „Głębokie wdechy, powolne wydechy” – ćwiczenie oddechowe.
Uczeń głęboko nabiera powietrze, zatrzymuje go chwilowo w płucach i powoli wypuszcza. Uczeń kładzie rękę na klatce piersiowej, nabiera głęboko powietrza nosem i powoli wypuszcza go ustami. Uczeń nabiera głęboko powietrza, następnie szybko go wypuszcza mocnym strumieniem, tak jak gdyby zdmuchiwał świeczkę.
Zajęcia właściwe:
3. „Co wiesz o nietoperzach?” – ćwiczenie dotyczące rozumienia czytanego tekstu i zapamiętywania istotnych informacji.
Uczeń dwukrotnie czyta tekst, następnie tekst zostaje zasłonięty, uczeń musi odtworzyć z pamięci istotnie informacje i odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu. Następnie uczeń samodzielnie sprawdza poprawność wykonania zadania, czytając tekst i zaznaczając poprawne odpowiedzi (zał. nr 1).
4. „Historyjka dziwnej treści” – ćwiczenie rozwijające umiejętność wyszukiwania w tekście informacji niepasujących do całości.
Uczeń czyta tekst i skreśla wyrazy niepasujące do całości. W razie potrzeby, może przeczytać tekst dwukrotnie (zał. nr 2).
5. „Litery czy liczby?” – ćwiczenie rozwijające umiejętność zapamiętywania szczegółów.
Uczeń skreśla wszystkie cyfry i odczytuje kolejne litery tworzące hasło (zał. nr 3).
6. „Gdzie jest ch?” – ćwiczenie utrwalające pisownię wyrazów zgodnie z zasadami ortograficznymi.
Uczeń czyta wyrazy zawarte w tabelce, wyszukuje i zamalowuje te, w których znajduje się dwuznak „ch” oraz przepisuje tylko te wyrazy, w których znajduje się „h” (zał. nr 4).
7. „Różne czcionki” – ćwiczenie doskonalące umiejętność czytania tekstu zapisanego różną czcionką.
Uczeń odczytuje litery, które są zapisane różną czcionką w wężu literowym, dzieli litery na wyrazy, z których następnie tworzy zdania (zał. nr 5).
Zakończenie zajęć:
8. „Zagadki” – ćwiczenie usprawniające logiczne myślenie (zał. nr 6).
9. Pożegnanie.
Bibliografia:
- Jolanta Pańczyk Zajęcia rewalidacyjne, Zeszyt ćwiczeń dla szkoły podstawowej, klasy 4-6, wyd. Helion
- Myślę, rozwiązuję… i wiem! Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów klas 4-6, wyd. Harmonia
Pobierz załączniki
Autor: Barbara Pawlik-Goryl – Czytelniczka Portalu