Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 kwietnia 2022 roku.
Osoby uczestniczące:
osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w klasach 6-8 szkoły podstawowej
Czas trwania:
45 minut
Cel ogólny:
- rozwijanie i kształtowanie sposobów komunikowania się
Cele szczegółowe:
- budowanie wspólnego pola uwagi
- wydłużanie czasu koncentracji na wspólnie wykonywanym zadaniu
- motywowanie do podejmowania wspólnych aktywności
- wdrażanie do pracy naprzemiennej
- rozwijanie słownictwa biernego
Metody:
- słowna (objaśnienie)
- praktycznego działania
- komunikacja totalna
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
Pomoce dydaktyczne:
- kolorowe woreczki gimnastyczne
- szablony kredek w czterech kolorach z obrazkami
- obrazki w czterech kolorach
- latarka
- czyste szablony kredek
- kredki ołówkowe, plastelina
Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wstępne
- Powitanie uczniów poprzez wymienienie imienia ucznia oraz przyklejenie do tablicy symbolu PCS z informacją obecny/nieobecny.
- Przedstawienie tematu i celu zajęć.
II. Praca poznawcza
- Ćwiczenia naprzemienne z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych – nauczyciel podaje uczniowi woreczek, a następnie uczeń ten woreczek podaje do nauczyciela i tak kolejno z każdym uczniem. Następnie uczniowie wymieniają woreczki między sobą – ważne, by osoba, która otrzymała woreczek, oddała go osobie, od której go dostała. Ćwiczenia można wykonywać w rytm wybranej muzyki.
- Ćwiczenia w budowaniu wspólnego pola uwagi – oglądanie ukrytych obrazków przy użyciu latarki – nauczyciel rozkłada na stole wycięte szablony kredek w czterech kolorach (czerwony, zielony, żółty i niebieski) z przyklejonymi od spodu obrazkami oraz osobno obrazki/symbole PCS z ilustracjami spod kredek – uczeń, świecąc latarką na szablon kredki, odgaduje obrazek przyklejony do niej, wskazując jego odpowiednik na symbolu PCS.
- Usprawnianie manualne – zamalowywanie/wylepianie plasteliną konturów kredki. Uczeń zamalowuje kredkami czarno-biały kontur kredki. Może także wylepić go plasteliną.
III. Zajęcia końcowe
- Wystawa prac uczniów – przypięcie prac do wyznaczonej do tego tablicy w klasie.
- Powtórzenie ćwiczeń naprzemiennych z woreczkami.
- Uprzątnięcie sali lekcyjnej – uczniowie wraz z nauczycielem segregują użyte na zajęciach pomoce i chowają je do odpowiedniej półki.
- Zakończenie zajęć – pożegnanie uczniów, wymienienie imienia każdego z nich.
Autor: Karolina Tajak-Skałba – Czytelniczka Portalu