Scenariusz zajęć rozwijających komunikowanie się dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 kwietnia 2022 roku.

Osoby uczestniczące:

osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w klasach 6-8 szkoły podstawowej

Czas trwania:

45 minut

Cel ogólny:

  • rozwijanie i kształtowanie sposobów komunikowania się

Cele szczegółowe:

  • budowanie wspólnego pola uwagi
  • wydłużanie czasu koncentracji na wspólnie wykonywanym zadaniu
  • motywowanie do podejmowania wspólnych aktywności
  • wdrażanie do pracy naprzemiennej
  • rozwijanie słownictwa biernego

Metody:        

  • słowna (objaśnienie)
  • praktycznego działania
  • komunikacja totalna

Formy pracy:

  • indywidualna
  • grupowa

Pomoce dydaktyczne:

  • kolorowe woreczki gimnastyczne
  • szablony kredek w czterech kolorach z obrazkami
  • obrazki w czterech kolorach
  • latarka
  • czyste szablony kredek
  • kredki ołówkowe, plastelina

Przebieg zajęć:

I. Zajęcia wstępne

  1. Powitanie uczniów poprzez wymienienie imienia ucznia oraz przyklejenie do tablicy symbolu PCS z informacją obecny/nieobecny.
  2. Przedstawienie tematu i celu zajęć.

II. Praca poznawcza

  1. Ćwiczenia naprzemienne z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych – nauczyciel podaje uczniowi woreczek, a następnie uczeń ten woreczek podaje do nauczyciela i tak kolejno z każdym uczniem. Następnie uczniowie wymieniają woreczki między sobą – ważne, by osoba, która otrzymała woreczek, oddała go osobie, od której go dostała. Ćwiczenia można wykonywać w rytm wybranej muzyki.
  2. Ćwiczenia w budowaniu wspólnego pola uwagi – oglądanie ukrytych obrazków przy użyciu latarki – nauczyciel rozkłada na stole wycięte szablony kredek w czterech kolorach (czerwony, zielony, żółty i niebieski) z przyklejonymi od spodu obrazkami oraz osobno obrazki/symbole PCS z ilustracjami spod kredek – uczeń, świecąc latarką na szablon kredki, odgaduje obrazek przyklejony do niej, wskazując jego odpowiednik na symbolu PCS.
  3. Usprawnianie manualne – zamalowywanie/wylepianie plasteliną konturów kredki. Uczeń zamalowuje kredkami czarno-biały kontur kredki. Może także wylepić go plasteliną.

III. Zajęcia końcowe

  1. Wystawa prac uczniów – przypięcie prac do wyznaczonej do tego tablicy w klasie.
  2. Powtórzenie ćwiczeń naprzemiennych z woreczkami.
  3. Uprzątnięcie sali lekcyjnej – uczniowie wraz z nauczycielem segregują użyte na zajęciach pomoce i chowają je do odpowiedniej półki.
  4. Zakończenie zajęć – pożegnanie uczniów, wymienienie imienia każdego z nich.

Autor: Karolina Tajak-Skałba – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz