Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 21 stycznia 2023 roku.
Temat: Kurczaczek wielkanocny
Klasa:
8 b SP (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym)
Cele ogólne:
- zapoznanie z pochodzeniem i wyglądem kurczaczka
- wzbogacanie zasobu słownictwa
- rozwijanie aktywności plastycznej i muzycznej
- rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi
- wdrażanie do twórczego spędzania czasu wolnego
- budzenie wrażliwości estetycznej
Cele rewalidacyjne:
- usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej
- usprawnianie motoryki małej
- stymulowanie funkcji myślowych
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Cele szczegółowe – uczeń:
- słucha w skupieniu piosenki
- odpowiada na pytania nauczyciela
- zna symbole Świąt Wielkanocnych
- wyszukuje rodziców kurczaczka wśród ilustracji, na których są inne ptaki hodowlane
- rozróżnia odgłosy wydawane przez koguta, kurę i pisklęta
- nazywa figurę geometryczną (koło), która jest podstawą techniki plastycznej – origami z koła
- rozpoznaje i nazywa kolor żółty
- rozpoznaje i nazywa części ciała kurczaczka
- według możliwości, składa papierowe kółko na pół
- tworzy według wzoru, wskazówek nauczyciela i własnych pomysłów portret kurczaczka
- doskonali umiejętność posługiwania się klejem
- sprząta swoje stanowisko pracy
- wystukuje rytm i naśladuje ruchy nauczyciela podczas piosenki
Formy:
- zbiorowa
- indywidulana
Metody:
- słowne
- oglądowe
- praktycznego działania
Środki dydaktyczne:
- nagranie z piosenką pt. „Żółty kurczaczek”
- nagranie z odgłosami koguta, kury i piskląt
- karton, jajka styropianowe, sucha trawa
- kurczaczek z włóczki, małe kurczaczki – zabawki
- ilustracje z ptakami hodowlanymi
- klej, pędzelek, chusteczki higieniczne
- gotowy wzór pracy plastycznej, gotowe papierowe koła i inne elementy dekoracyjne
- kartki z bloku rysunkowego
Przebieg zajęć:
- Powitanie uczniów w kole.
- Wysłuchanie piosenki pt. „Żółty kurczaczek”.
- Krótka rozmowa na temat piosenki.
- Zagadka – „Co jest w jajku?”
Uczniowie otwierają jajko styropianowe, w którym jest kurczaczek z włóczki. Dotykają go po kolei.
5. Rozdanie kurczaczków – zabawek. Odszukiwanie wśród ilustracji z ptakami hodowlanymi, rodziców kurczaczka.
Uczniowie kładą kurczaczka na odpowiednią ilustrację.
6. Odgadywanie odgłosów wydawanych przez koguta, kurę i kurczaczki.
7. Zaprezentowanie gotowej pracy plastycznej – Żółty kurczaczek, technika origami z koła.
8. Nazywanie figur geometrycznych, z których jest zrobiony. Nazywanie części ciała kurczaczka.
9. Nauka składania koła papierowego na pół.
10. Układanie na kartce z bloku rysunkowego elementów tworzących postać kurczaczka.
11. Przypomnienie o sposobie posługiwania się klejem.
12. Podklejanie elementów.
13. Dekorowanie pracy plastycznej dodatkowymi elementami według uznania.
14. Sprzątanie stanowisk pracy.
14. Zakończenie zajęć – podsumowanie pracy uczniów.
15. Wysłuchanie piosenki pt. „Żółty kurczaczek”.
Netografia:
Źródło piosenki ” Żółty kurczaczek”: Śpiewające Brzdące – Piosenki dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg
Autor: Renata Lipińska – Czytelniczka Portalu