Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 31 grudnia 2019 roku.
Czas trwania zajęć:
dwie godziny
Miejsce zajęć:
sala zajęć zespołu rewalidacyjno-wychowawczego
Uczestnicy zajęć:
troje wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim z współwystępującymi zaburzeniami
Temat zajęć: Słyszę zimę
Środki dydaktyczne:
- miski, butelki z zimną i ciepłą wodą
- kostki lodu
- olejek miętowy, kominek i podgrzewacz
- rymowany wierszyk „Kule śnieżne” z „Zabawy z najmłodszymi dziećmi” W. Szuman
- rymowany wierszyk „Bałwanek” z „Rysowane wierszyki” W. Szuman
- podkład muzyczny piosenki „Panie Janie”
- piosenki o tematyce zimowej „Biała zima”, „Zima, zima, zima”, „Nasza zima zła”
- muzyka relaksacyjna „Szmer strumyka”
- odtwarzacz
- PCS zima, fotografie uczestników zajęć
- komunikator
- instrumenty: dzwonki, trójkąty
- biały papier
- figura bałwana
- czapka, rękawice, szalik (ewentualnie PCS – y)
Cele zajęć
Cel ogólny:
- stymulacja zmysłu słuchu dźwiękami przypisanymi do zimy
- osłuchanie ze słownictwem zimowym
Cele szczegółowe – uczestnik:
- wykazuje aktywność poznawczą samorzutną i kierowaną
- odbiera proponowane bodźce zimowe reagując na stworzony klimat zajęć
- bogaci słownictwo rozumiane związane z porą roku, osłuchuje się ze słowem zima
- dostrzega PCS–y towarzyszące słowom
- jest sprawczy, wysyła komunikaty
- uczestniczy w odtwarzaniu komunikatów z komunikatora
- wyraża odczucia związane z bodźcami słuchowymi
- lokalizuje dźwięki
- współdziała w wydobywaniu dźwięków
- czuje się członkiem grupy
- czuje się bezpieczny
Metody pracy:
- metoda wielozmysłowego poznawania świata „Poranny Krąg”
- stymulacja polisensoryczna
- elementy muzykoterapii, aromaterapii, biblioterapii
- metody instrumentalne:
- – modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących
- zabawa z rymowanką
- elementy metody F. Affolter
- komunikacja wspomagająca
- metoda praktycznego działania
- metoda słowna
- metoda poglądowa
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Przebieg zajęć
I ZAJĘCIA WSTĘPNE
- Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania: zaspokojenie potrzeb, zredukowanie niepewności, zapewnienie bezpieczeństwa, stworzenie ciepłego nastroju w pomieszczeniu, utworzenie kręgu (pozycjonowanie).
- Zapalenie lampki zapachowej pachnącej miętą.
- Obejście z lampką kręgu, spotkanie z każdym z uczestników zajęć.
- Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego dziecka.
- Wymawianie imion z podkreśleniem głoski „a”, nawiązanie dialogu, nagradzanie wokalizacji/adekwatnych odpowiedzi pochwałą.
- Zaznaczenie obecności na tablicy komunikacyjnej (PCS), dostrzeganie zdjęcia, przedstawienie się komunikatorem/mową.
II ZAJĘCIA WŁAŚCIWE
1. Wprowadzenie w tematykę zimy
1) Wpuszczenie zimnego powietrza z zewnątrz i wymówienie słów: „zimno”, „mróz”, „zima”.
2. Osłuchanie ze słownictwem zimowym
1) Przybliżenie się do okna i obserwacja ukierunkowana pogody jaką przyniosła Pani Zima. Dostrzeganie znaczka PCS – zima na tablicy (koncentracja, ćwiczenie chwyty i podawania).
2) Przywdzianie przez nauczyciela białej szaty i wspólne odsłuchanie piosenki „Biała zima”.
3) Słuchanie piosenki mówiącej o oznakach zimy „Nasza zima zła” – pocieranie rąk, nosa, uszu.
4) Włączanie wierszyka „Bałwanek” (komunikator), wspólne powtarzanie wiersza.
5) „Zabawa w ubieranie bałwana” – dostrzeganie postaci bałwana, zimowych niezbędników: czapka, szalik, rękawice; łączenie z PCS–ami.
6) Zabawa przy słowach rymowanki „Kule śnieżne”, ugniatanie kuli z białego papieru.
3. Stymulacja zmysłu słuchu
1) Demonstracja instrumentów muzycznych, granie przez nauczyciela na trójkątach i dzwonkach.
2) Umożliwienie odczucia wibracji, także dotykiem.
3) Koncentracja uwagi uczestników na dźwiękach.
4) Oddalanie źródła dźwięku w celu wytworzenia odruchu orientacyjnego.
5) Zachęcanie wychowanków do wydobywania dźwięków z dzwonków, trójkątów.
6) Aktywizacja modelowana muzyką, granie akompaniamentu do piosenki „Zima, zima, zima” .
4. Relaks
1) Odpoczynek przy spokojnej relaksującej muzyce „Szmer strumyka”.
III ZAJĘCIA KOŃCOWE
1) Gaszenie lampki zapachowej.
2) Porządkowanie pracowni po zajęciach.
3) Czynności opiekuńczo – higieniczne.
4) Pożegnanie.
Uwagi: Przebieg zajęć może ulec zmianie w zależności od bieżących potrzeb wychowanków, samopoczucia, zachowań trudnych.
Scenariusz zajęć w zespole rewalidacyjno-wychowawczym opracowała: Irena Wasyluk – Czytelniczka Portalu