Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 kwietnia 2021 roku.
Temat: Sortowanie i pranie odzieży.
Data:
Uczestnicy:
uczennica kl. I Szkoły Przysposabiającej do Pracy
Prowadzący:
Czas:
2 godziny lekcyjne
Cel główny:
Wdrożenie do samodzielnego sortowania odzieży oraz wykonania prania.
Cele operacyjne – uczennica:
- prawidłowo sortuje brudną odzież według podziału na kolor, rodzaj włókna, stopień zabrudzenia, technikę prania,
- zna technikę prania ręcznego i mechanicznego,
- z pomocą nauczyciela dobiera odpowiednie środki piorące i zmiękczające do rodzaju prania, stopnia jego zabrudzenia,
- zna zasady bezpiecznego użytkowania środków chemicznych przeznaczonych do prania,
- zna zasady zachowania się w sytuacji połknięcia lub dostania się do błon śluzowych środków chemicznych przeznaczonych do prania,
- zna podstawowe symbole stosowane w przemyśle odzieżowym dotyczące sposobów czyszczenia i konserwacji odzieży,
- z pomocą nauczyciela rozróżnia podstawowe rodzaje tkanin: naturalne i syntetyczne,
- wdraża się do zachowań proekologicznych: oszczędzanie energii, wody, dozowanie środków chemicznych.
Metody pracy:
słowna – objaśniająca, pokaz, praktycznego działania.
Forma pracy:
indywidualna.
Środki dydaktyczne:
chemia gospodarcza: proszek do prania białego, kolorowego, płyn do płukania tkanin, różne elementy garderoby w tym: bielizna osobista, odzież wierzchnia, bielizna stołowa i inne, tablice z oznaczeniami stosowanymi w przemyśle odzieżowym, obrazki z brudnymi i czystymi elementami garderoby.
Przebieg zajęć
I. Cześć wstępna:
- Przywitanie się poprzez uściśnięcie dłoni i powiedzenie sobie „dzień dobry”.
- Ustalenie dnia tygodnia i miesiąca. Odszukanie aktualnej daty na kartce kalendarza.
- Wprowadzenie w tematykę zajęć. Pokazanie ilustracji przedstawiających czystą i brudną odzież. Segregowanie przez uczennicę ilustracji na dwa zbiory – zbiór ubrań czystych i brudnych, przeliczanie elementów w zbiorach.
- Rozmowa kierowania na temat dbania o czystość i dobry stan naszej odzieży. Zwrócenie szczególnej uwagi na utrzymywanie w czystości bielizny osobistej. Zadanie pytania: Dlaczego warto dbać o nasze ubrania? Co zrobić, aby nasze ubranie było czyste?
- Poznanie technik prania (pranie ręczne i mechaniczne) oraz oznaczeń stosowanych w przemyśle odzieżowym. Prezentacja planszy z podstawowymi oznaczeniami.
II. Część główna:
- Określenie czynności przygotowujących do prania. Pokazanie i omówienie obrazków przedstawiających, jakie po kolei czynności należy wykonać, aby zrobić pranie.
- Segregacja prania:
a. według koloru tkanin (podział na tkaniny białe, kolorowe, ciemne),
b. według rodzaju tkaniny (próby scharakteryzowania i rozróżniania tkanin naturalnych i syntetycznych),
c. według techniki prania (pranie ręczne, mechaniczne),
d. według stopnia zabrudzenia (lekko zabrudzone, brudne, bardzo brudne). - Wybór środków chemii gospodarczej odpowiednich do prania.
- Rozmowa kierowana dotycząca bezpieczeństwa stosowania środków chemicznych.
- Wykonanie prania w pralce:
a. zapełnienie bębna pralki brudną odzieżą,
b. wsypanie proszku do odpowiedniej komory,
c. nalanie płynu do odpowiedniej komory,
d. nastawienie pralki na odpowiedni program. - Wykonanie prania ręcznego bielizny osobistej:
a. nalanie wody do miski,
b. nasypanie proszku do prania,
c. pokazanie przez nauczyciela, jak należy ręcznie prać skarpetki,
d. samodzielne pranie skarpetek oraz bielizny osobistej,
e. płukanie wypranej bielizny w czystej wodzie,
f. płukanie bielizny w płynie do płukania,
g. wyżymanie bielizny z nadmiaru wody. - Wywieszanie wypranego prania na suszarce.
III. Część końcowa:
- Uprzątniecie stanowiska pracy. Odstawienie na miejsce środków chemicznych, wrzucenie do kosza na brudy posegregowanej odzieży, wypłukanie miski.
- Podsumowanie pracy uczennicy na zajęciach i wystawienie oceny.
- Podziękowanie za wspólną pracę i pożegnanie się poprzez podanie dłoni i powiedzenie „do widzenia”.
Autor: Maria Szwoch – Czytelniczka Portalu