Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 22 grudnia 2020 roku.

Temat: Nasz kuchenny ogródeczek – tworzymy klasowy „mini ogródeczek”
Przedmiot:
przysposobienie do pracy
Klasa II PDP:
3 osobowa grupa uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym
Czas trwania zajęć:
45 minut
Metoda:
słowna, pokaz, praktycznego działania, pozytywnych wzmocnień
Forma:
grupowa, indywidualna
Środki:
piktogramy, wydrukowane nazwy ziół, zioła do przesadzenia, ziemia, plastikowe doniczki z podstawkami, plastikowe łopatki, folia na stół, 3 plastikowe miski, konewka, kamienie różnej wielkości, ciepła woda, ręcznik papierowy, drewniana skrzynka do ziół, drewniane tabliczki, kreda, mokre chusteczki do rąk, nożyczki
Cele główne:
- Zapoznanie z nazwami i wyglądem ziół stosowanych w kuchni.
- Zapoznanie ze sposobem sadzenia roślin do doniczek.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie umiejętności odpowiadania na zadawane pytania i dotyczące tematu.
- Kształcenie umiejętności dzielenia się informacjami podczas swobodnej rozmowy na temat zastosowania przypraw w kuchni.
- Rozwijanie zmysłu dotyku poprzez zabawy z ciepłą wodą i chłodną ziemią.
- Rozwijanie percepcji wzrokowo-ruchowej.
Przebieg zajęć
- Powitanie uczniów, przedstawienie tematu zajęć – sadzenie ziół w doniczkach do klasowego „mini ogrodu”.
- Ustalenie tematu zajęć i przyczepienie go do małej tablicy.
- Rozmowa z uczniami dotycząca ziół, odpowiadanie na pytania nauczyciela: Co to są zioła? Czy znacie ich nazwy? Które z nich lubicie i znacie? Po czym można rozpoznać bazylię, miętę? Co potrzebne jest do zasadzenia ziół w doniczce? Wybieranie kolejno piktogramów i przyczepianie ich do tablicy przez jednego ucznia.
- Przygotowanie miejsca pracy: rozłożenie przez uczniów folii na stole.
- Nalanie przez ucznia ciepłej wody do 2 misek z drobnymi kamieniami, do których uczniowie wkładają kolejno swoje dłonie.
- Uczniowie wyciągają z miski kamienie i wrzucają je do doniczek, potem wylewają wodę do zlewu.
- Rozcinanie worka z ziemią i wsypywanie ziemi do misek.
- Przygotowanie ziół do przesadzania i wyciąganie ich z osłonek.
- Wszyscy uczniowie kolejno nakładają łopatką niewielkie ilości ziemi do poszczególnych doniczek.
- Wszyscy uczniowie kolejno ugniatają ziemię w doniczkach.
- Uczniowie wkładają zioła do poszczególnych doniczek i dokładają ziemię.
- Po skończonej pracy uczniowie samodzielnie myją ręce.
- Uczniowie piszą wg wzoru nazwy ziół.
- Uczniowie wkładają tabliczki do doniczek, a później wkładają doniczki do drewnianej skrzynki przeznaczonej na zioła i oznaczonej: „mały ogród”.
- Ocena pracy uczniów, sprzątanie miejsca pracy.
Autor: Ewa Wrzesińska – Czytelniczka Portalu