Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 maja 2016 roku.
Poszukiwanie pozytywnych wartości i promowanie właściwego zachowania.
Prezentowany przeze mnie cykl scenariuszy zajęć Uczucia i Emocje wykorzystuje bajki terapeutyczne, wiersze i fragmenty lektur, które uczą dobrego zachowania i kultury bycia na co dzień. Scenariusze mają pomóc uczniowi w zrozumieniu jego własnych emocji, emocji innych, przeciwdziałać powstawaniu zaburzeń zachowania, a jeśli już się one pojawią – ma pokazać jak sobie z nimi radzić. Mają wspierać je w rozwoju i kształtowaniu osobowości. Obejmują 5 tematów zajęć przeznaczonych dla dzieci niepełnosprawnych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Realizacja jednego tematu zajmuje około 120 minut. Zajęcia należy prowadzić grupowo. Mogą być realizowane przez każdego nauczyciela, który zapozna się z jego tematyką. Prowadzący może – jeśli uzna za słuszne – modyfikować przebieg zajęć, wprowadzać zmiany i korekty (dostosowywać do potrzeb i możliwości uczniów).
Rolą prowadzącego – nauczyciela jest stworzenie klimatu zaufania, bezpieczeństwa, zachęty do współpracy. Zalecane jest tworzenie kręgu sprzyjającego rozwijaniu umiejętności wyrażania uczuć oraz integracji grupy.
Cele proponowanych zajęć:
- zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych osób.
- wyciszenie uczniów – uczestników zajęć,
- wywołanie chęci działania i podjęcie działania,
- współdziałanie z innymi uczniami – uczestnikami grupy,
- przekazywanie uczniom wartości i norm postępowania,
- wspieranie ucznia w rozwoju i kształtowaniu jego osobowości,
- pomoc uczniowi w zrozumieniu jego własnych emocji,
- wskazywanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć,
- pomoc uczniowi w zrozumieniu potrzeb i emocji innych, uczucie empatii,
- uświadomienie uczniowi, że oprócz praw ma również obowiązki.
Realizację proponowanych zajęć umożliwią metody aktywizujące np.:
- praca z tekstem; głośne czytanie, słuchanie, dyskusja na temat głównych wątków, relacji między bohaterami,
- drama angażująca jednocześnie ruch i gest, mowę, myśli i uczucia uczestnika,
- techniki plastyczne (rysunek omówiony i wyeksponowany),
- gry i zabawy ruchowe (propozycje znalazłam w książce autorstwa Klausa W. Vopela pt. „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży”, Cz 1-4. Kielce, 1999),
- słuchanie muzyki, odtwarzanie nastroju muzyki ruchem całego ciała.
Tematy wszystkich scenariuszy
- Emocje i uczucia- jak sobie z nimi radzić?
- Magiczne słowo PRZEPRASZAM.
- Nie obrażaj mnie.
- Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe.
- Chętnie się z tobą podzielę.
Opracowanie: mgr Małgorzata Szwalec
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli