Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 lutego 2020 roku.
I Informacje wstępne
Nauczyciel prowadzący:
Marzena Wtulich
Przedmiot:
zajęcia rewalidacyjne – fortioryzacja
Czas trwania zajęć:
60 min
Klasa:
VII (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym)
Temat: Usprawnianie funkcji językowych w oparciu o tematykę zimową.
Cele:
- usprawnianie funkcji manualno-kinestetycznej;
- kształtowanie słuchu fonematycznego;
- rozwijanie percepcji wzrokowej;
- kształtowanie analizy i syntezy wyrazowej;
- doskonalenie umiejętności czytania;
- utrwalanie obrazu liter kształtopodobnych;
- rozwijanie grafomotoryki, motoryki małej i dużej.
Formy pracy:
- indywidualna zróżnicowana;
- zbiorowa zróżnicowana.
Metody pracy:
- oparte na obserwacji;
- oparte na słowie;
- oparte na praktycznej działalności uczniów: metoda ćwiczebna, aktywizująco-zadaniowa.
Środki dydaktyczne:
drobne przedmioty, szeregi wyrazów, ilustracje, karty pracy, kartki do tworzenia śnieżek, magnetofon z płytą cd.
II Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne
- Powitanie uczniów – łańcuch imion.
- Gimnastyka – poruszanie poszczególnymi częściami ciała przy piosence Bogdanowicz.
Zajęcia zasadnicze
1. Ćwiczenia manualno-kinestetyczne:
a) rozpoznawanie drobnych przedmiotów podanych do ręki bez kontroli wzroku:
- klucz,
- ołówek,
- gumka,
- widelec,
- łyżeczka,
- nożyczki;
b) wybieranie papierowych kuleczek z pudełka wypełnionego ryżem.
2. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokowo-ruchową.
Odnajdywanie umieszczonych w klasie elementów obrazków – tworzenie w całość:
- bałwan,
- śnieg,
- iglo,
- Eskimos.
3. Ćwiczenia rozwijające analizę i syntezę wyrazową:
a) dobieranie do obrazków etykiet wyrazowych:
- bałwan,
- śnieg,
- iglo,
- dom,
- Eskimos;
b) analiza i synteza sylabowa i głoskowa;
c) dopasowywanie sylab – tworzenie wyrazów;
d) przeliczanie sylab, głosek – dobieranie odpowiedniej ilości korali.
4. Ćwiczenia kształtujące myślenie przyczynowo-skutkowe.
Układanie historyjki obrazkowej (praca zespołowa).
5. Ćwiczenia rozwijając motorykę małą i dużą – lepienie kul śniegowych i wrzucanie do obręczy.
6. Ćwiczenia kształtujące percepcję wzrokową/umiejętność czytania:
a) czytanie tekstu rymowanki/kreślenie palcem liter – odnajdywanie liter d – b w tekście i na ilustracji;
b) odnajdywanie liter kształtopodobnych: p – b;
c) odnajdywanie różnic na ilustracjach;
d) odnajdywanie takich samych sylab – tworzenie domina/układanie zdań z rozsypanych sylab.
7. Ćwiczenie kształtujące grafomotorykę (łączenie punktów – bałwan)/ćwiczenie kształtujące syntezę wyrazową (zimowa zgadywanka – uzupełnianie brakujących liter w wyrazach – odczytanie hasła.
Zajęcia końcowe
- Relaksacja przy muzyce.
- Ocena pracy uczniów i nagrodzenie buźkami uśmiechu i łakociami.
- Pożegnanie uczniów.
Autor: Marzena Wtulich – Czytelniczka Portalu