Usprawnianie funkcji językowych w oparciu o tematykę zimową – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Opublikowano: 8 lutego 2020 roku

I Informacje wstępne

Nauczyciel prowadzący:

Marzena Wtulich

Przedmiot:

zajęcia rewalidacyjne – fortioryzacja

Czas trwania zajęć:

60 min

Klasa: 

VII (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym)

Temat: Usprawnianie funkcji językowych w oparciu o tematykę zimową.

Cele:
  • usprawnianie funkcji manualno-kinestetycznej;
  • kształtowanie słuchu fonematycznego;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej;
  • kształtowanie analizy i syntezy wyrazowej;
  • doskonalenie umiejętności czytania;
  • utrwalanie obrazu liter kształtopodobnych;
  • rozwijanie grafomotoryki, motoryki małej i dużej.
Formy pracy:
  • indywidualna zróżnicowana;
  • zbiorowa zróżnicowana.
Metody pracy:
  • oparte na obserwacji;
  • oparte na słowie;
  • oparte na praktycznej działalności uczniów: metoda ćwiczebna, aktywizująco-zadaniowa.
Środki dydaktyczne:

drobne przedmioty, szeregi wyrazów, ilustracje, karty pracy, kartki do tworzenia śnieżek, magnetofon z płytą cd.

II Przebieg zajęć

Zajęcia wstępne
  1. Powitanie uczniów – łańcuch imion.
  2. Gimnastyka – poruszanie poszczególnymi częściami ciała przy piosence Bogdanowicz.
Zajęcia zasadnicze

1. Ćwiczenia manualno-kinestetyczne:

a) rozpoznawanie drobnych przedmiotów podanych do ręki bez kontroli wzroku:

  • klucz,
  • ołówek,
  • gumka,
  • widelec,
  • łyżeczka,
  • nożyczki;

b) wybieranie papierowych kuleczek z pudełka wypełnionego ryżem.

2. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokowo-ruchową.

Odnajdywanie umieszczonych w klasie elementów obrazków – tworzenie w całość:

  • bałwan,
  • śnieg,
  • iglo,
  • Eskimos.

3. Ćwiczenia rozwijające analizę i syntezę wyrazową:

a) dobieranie do obrazków etykiet wyrazowych:

  • bałwan,
  • śnieg,
  • iglo,
  • dom,
  • Eskimos;

b) analiza i synteza sylabowa i głoskowa;

c) dopasowywanie sylab – tworzenie wyrazów;

d) przeliczanie sylab, głosek – dobieranie odpowiedniej ilości korali.

4. Ćwiczenia kształtujące myślenie przyczynowo-skutkowe.

Układanie historyjki obrazkowej (praca zespołowa).

5. Ćwiczenia rozwijając motorykę małą i dużą – lepienie kul śniegowych i wrzucanie do obręczy.

6. Ćwiczenia kształtujące percepcję wzrokową/umiejętność czytania:

a) czytanie tekstu rymowanki/kreślenie palcem liter – odnajdywanie liter d – b w tekście i na ilustracji;

b) odnajdywanie liter kształtopodobnych: p – b;

c) odnajdywanie różnic na ilustracjach;

d) odnajdywanie takich samych sylab – tworzenie domina/układanie zdań z rozsypanych sylab.

7. Ćwiczenie kształtujące grafomotorykę (łączenie punktów – bałwan)/ćwiczenie kształtujące syntezę wyrazową (zimowa zgadywanka – uzupełnianie brakujących liter w wyrazach – odczytanie hasła.

Zajęcia końcowe
  1. Relaksacja przy muzyce.
  2. Ocena pracy uczniów i nagrodzenie buźkami uśmiechu i łakociami.
  3. Pożegnanie uczniów.

Autor: Marzena Wtulich – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz