Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 31 maja 2022 roku.
Temat zajęć: Wiosenne rozmowy – wspomaganie kompetencji komunikacyjnych
Termin:
wiosna
Czas trwania zajęć:
4 h
Miejsce zajęć:
sale zajęć
Uczestnicy zajęć:
uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Środki dydaktyczne:
- tablica, zdjęcia uczestników zajęć, symbole obrazkowe
- symbole wg porannego kręgu (zapach cytryny, owoc cytryny, barwa zielona, bębenek, ziemia, materiał przyrodniczy)
- chusta, tkanina zielona
- suszarka (nadmuch)
- materiały plastyczne
- czarna ziemia, nasiona, naczynia, zraszacz z wodą
- odzież wierzchnia, obuwie
- laptop, nagrania (A. Vivaldi „Wiosna”, opowiadanie „Wiosna”, piosenka „Wiosna śpiewa na zielono”, nagranie „Śpiew ptaków wiosną”, utwór „Wiosenny wietrzyk”, nagrania „W naszym ogródeczku” i inne w razie potrzeby)
- literatura dziecięca (rymowanka „Pajączek”, wiersz „Wiosenne porządki” J. Brzechwy i inne w razie potrzeby)
Cele zajęć:
Cel ogólny:
- rozwijanie komunikowania się werbalnego i pozawerbalnego
Cele szczegółowe – uczestnik zajęć:
- reaguje na głos, swoje imię, codzienne powitania i pożegnania
- reaguje w sposób zróżnicowany na ton i modulację głosu, mimikę twarzy, gesty
- wyraża mową ciała, mimiką, słowami swoje samopoczucie, emocje, potrzeby
- osłuchuje się ze słownictwem związanym z porą roku, odczuciami wiosny
- aktywnie uczestniczy w oznaczaniu tablicy obecności i kalendarza pogody
- wzbogaca mowę bierną z zakresu schematu ciała, zna nazwy
- inicjuje rozmowy, uczestniczy w dialogu, odpowiada na pytania
- reaguje adekwatnie na proste polecenia
- reaguje emocjonalnie na muzykę, zabawy ze słowem
Metody pracy:
- elementy „porannego kręgu”, muzykoterapii, chromoterapii, aromaterapii
- komunikacja wspomagająca
- stymulacja polisensoryczna
- zabawa słowna połączona z dotykiem i ruchem
- metoda naśladowcza
- pokaz
- biblioterapia
- metoda słowna – opowiadanie, wiersz, piosenka
- praktycznego działania
- elementy metody Affolter
- relaksacja
- modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących
Formy pracy:
zbiorowa, indywidualna, zindywidualizowana
Rola nauczyciela:
wspiera, aktywizuje, pomaga, zachęca i motywuje do działania
Rola uczestnika zajęć:
na miarę swoich możliwości aktywnie uczestniczy w zajęciach
Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wstępne:
- Powitanie każdego uczestnika zajęć – wypowiadanie jego imienia, nawiązanie kontaktu werbalnego i fizycznego, obdarzenie go uwagą.
- Oznaczanie tablicy obecności, osłuchanie z imionami.
- Oznaczanie kalendarza pogody z podkreśleniem słowa „wiosna”.
II. Zajęcia właściwe:
- Osłuchanie z terminem „wiosna”, określeniami zjawisk atmosferycznych (słońce, deszcz, lekki wiatr), nazwami symboli i odczuć (ciepło) związanymi z tą porą roku poprzez:
- muzyczne wprowadzenie w atmosferę wiosny (nagranie A. Vivaldi „Wiosna”);
- odczuwanie symboli wiosennych (zapach, smak, dźwięk, barwa) z podkreśleniem słowa „wiosna”, akcentowanie głoski „o”;
- słuchanie opowiadania o wiośnie (nagranie „Wiosna”);
- zabawa z zieloną chustą przy słowach piosenki „Wiosna śpiewa na zielono”;
- praca plastyczna (kolorowanie, wyklejanie) przy wiosennych odgłosach przyrody (nagranie „Śpiew ptaków wiosną”)
- zabawa w wiatr przy utworze „Wiosenny wietrzyk”
- masażyk przy słowach rymowanki „Pajączek”;
- słuchanie czytanego tekstu „Wiosenne porządki” J. Brzechwy.
- Osłuchanie z terminem „wiosna” i terminami związanymi z pracami ogrodowymi podczas praktycznego działania:
- słuchanie nagrania „W naszym ogródeczku”;
- praca z czarną ziemią, odczuwanie wilgoci, podkreślenie słów „wiosna”, „ziemia”;
- wciskanie nasion, podlewanie, podkreślenie słowa „deszcz”;
- odpoczynek przy odgłosach wiosennej przyrody (nagranie „Śpiew ptaków wiosną”).
- Osłuchanie z komunikatami werbalnymi, nazwami części ciała i realizacja poleceń słownych podczas przygotowań do powrotu do domu:
- zmiana obuwia z podkreśleniem słowa „noga”;
- nakładanie odzieży wierzchniej z podkreśleniem słów „ręka”, „głowa”;
- realizacja poleceń werbalnych związanych z wyjazdem do domu.
III. Zajęcia końcowe:
- Porządkowanie sali po zajęciach.
- Wymienianie pozytywnych zachowań, reakcji, chwalenie, dostrzeganie wytworów.
- Pożegnanie się słowem, gestem.
Uwagi:
Przebieg zajęć może ulec zmianie w zależności od bieżących potrzeb uczestników zajęć, samopoczucia, zachowań trudnych.
Autor: Irena Wasyluk – Czytelniczka Portalu