Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 lutego 2020 roku.
Temat: Zabawy ruchowe w świetlicy szkolnej
Ilość dzieci:
dowolna
Cel główny:
- Relaksacja uczniów jako integralna część procesu nauczania i wychowania
Cele szczegółowe:
- Przeciwdziałanie negatywnym skutkom znużenia i zmęczenia gromadzonego w ciągu dnia pracy ucznia
- Ożywienie funkcji wegetatywnych
- Korekcja postawy poprzez ruch wszechstronnie angażujący układ kostno-stawowo-mięśniowy
- Odciążenie analizatora wzrokowego i słuchowego
- Kształtowanie trwałego nawyku stosowania aktywnego wypoczynku w czasie pracy umysłowej w szkole i po zajęciach dydaktycznych
Metody:
słowna, oglądowa, aktywnego działania
Formy:
zabawowa, indywidualna, zbiorowa
I Wstęp
Sygnałem do rozpoczęcia ćwiczeń są zaobserwowane przez nauczyciela objawy zmęczenia i znużenia uczniów, spadek percepcji, gwar, oznaki niepokoju lub apatii. Odbywają się one w pomieszczeniu świetlicowym przy otwartych oknach. Należy tak ustawić dzieci, by zapewnić ćwiczącym bezpieczeństwo i swobodę ruchu.
Wskazówki metodyczno-organizacyjne:
- Przerwa na przeprowadzenie ćwiczeń powinna trwać do 5 minut
- Należy ją organizować zawsze wtedy, gdy nauczyciel zauważy znużenie i zmęczenie uczniów
- Ćwiczenia powinny być prowadzone przy otwartych oknach
- Należy dążyć do wytworzenia atmosfery radości, pogody i swobody ruchu
- Należy uwzględniać przede wszystkim te ćwiczenia, które uaktywniają narządy ruchu męczące się najbardziej wskutek jednostronnej i często niewłaściwej postawy ucznia podczas pracy
Tok ćwiczeń powinien składać się z pięciu pozycji uszeregowanych według następującego schematu:
- ćwiczenia ramion i szyi
- ćwiczenia ramion i nóg
- ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach
- marsze, biegi, podskoki
- ćwiczenia oddechowe lub śpiew
Proponowane zestawy mogą być wykorzystane nie tylko jako materiał ćwiczebny, mogą służyć jako wskazówka i zachęta do podejmowania własnych rozwiązań programowych i metodycznych. Ćwiczenia ruchowe powinny być dostosowane do możliwości i ograniczeń dziecka. Nauczyciel demonstruje każde zadanie.
Zestawy do ćwiczeń
Zestaw I
„Zabawa tak-nie”. Postawa swobodna. Wolne skręty głowy w lewo i prawo, wymawiać „nie, nie, nie” – wolne skłony głowy w przód i tył, wymawiać „tak, tak”.
„Huśtawka”. W staniu, stopy złączone. Swobodne ruchy wahadłowe ramion w przód i tył, aż do zatoczenia całego koła do przodu i ku tyłowi, rytmicznie powtarzać.
„Skaczące piłeczki”. Stopy złączone, wspięcie, podskoki w miejscu obunóż na palcach.
„Łapanie muchy”. W staniu, szybkie skręty tułowia z klaśnięciem w dłonie na wysokości głowy lub wyżej (naśladowanie chwytania motyli).
„Balonik”. Ćwiczenia oddechowe. Głęboki wdech nosem (pełen balonik) wydech ustami – jak najdłużej ssssss (pusty balonik).
Zestaw II
„Patrzymy przez lornetkę”. W siadzie, w ławce, naśladowanie chwytu lornetki i poprzez skłony i skręty głowy obserwacja terenu „przed lotem” (ruchy okrężne).
„Samolot w górę”. Siad poprawny w ławce, skurcz poziomy ramion, cofanie barków ze ściągnięciem łopatek.
„Pilot zmęczony i wypoczęty”. W siadzie, przedramiona leżą na pulpicie, dłonie stykają się palcami, powolny wyprost tułowia aż do wyprostu głowy i ramion.
„Samolot w górę i w dół”. Stanie na całych stopach, wspięcie, ramiona w bok, przysiad podparty.
„Dmuchanie na piórko i chwyt piórka”. Postawa swobodna. Wdech nosem, wydech ustami (nacisk na wydech).
Zestaw III
„Młynek”. Mały rozkrok, stopy równolegle, skurcz pionowy ramion przodem w górę i w tył.
„Zegar z podstawką”. W staniu, stopy złączone, ramiona wzdłuż ciała. Bardzo wolne skłony głowy boczne (tik, tak).
„Witanie się z sufitem, kolanami stopami”. Mały rozkrok, stopy równolegle, ramiona w górę i w skos, popatrzeć na sufit, dwukrotne pogłębienie skłonu tułowia w przód z dotknięciem kolan i stóp. Głowa między ramionami.
„Krakowiaczek”. Siad, uderzenie 2 razy palcami stóp, 2 razy piętami o podłogę, palce stóp w górę.
„Dmuchanie na płatki kwiatów”. Ćwiczenia oddechowe.
Zestaw IV
„Waga”. Wstań, popatrz w prawo, usiądź, wstań, popatrz w lewo, usiądź. Zmiana pozycji na polecenie wydawane w różnej kolejności i rytmicznie (szybko, wolno).
„Berek”. Stojąc w rozkroku lewe ramię w przód, prawe ramię w przód, lewa wzwyż, prawa wzwyż, lewa w przód, prawa w przód, lewa w dół, prawa w dół, lewa w bok, prawa w bok itd. Nauczyciel dyktuje sposób poruszania się lewej ręki.
„Wiatrak”. W rozkroku, ręce na biodrach, skręt tułowia w prawo, w lewo, skłon do przodu i powtórzyć.
„Kręciołki”. Podskoki obunóż w miejscu i dookoła swej osi (w prawo, w lewo) na sygnał i w kierunku wskazanym przez nauczyciela.
„Litera T”. W staniu, pionowy skurcz ramion, uniesienie skurczonych ramion w bok, wdech, opuszczenie do skurczu pionowego, wydech.
Zestaw V
„Miś kiwa głową”. Skłony głowy w przód z lekkim przyciąganiem brody i w tył z wydłużeniem szyi.
„Łapanie motyli”. Prawa ręka w skos „łapie motyla”, ten sam ruch wykonuje lewa ręka. Podskok i klaśnięcie nad głową – motyl złapany, opuszczenie ramion bokiem w dół.
„Koci grzbiet”. Przysiad podparty – prostowanie kolan z wysokim unoszeniem bioder w górę i powrót do przysiadu podpartego.
„Kura grzebie nóżką”. Postawa – dwukrotny akcent o podłogę palcami lewej nogi w wykroku i powrót do postawy. To samo prawą nogą.
„Ćwiczenia oddechowe”. Postawa zasadnicza – wspięcie na palce (wdech), opust pięt (wydech).
Zestaw VI
„Wypychanie sufitu”. Wyciąganie głowy w górę, następnie rozluźnianie mięśni szyi.
„Malowanie ścian i sufitu”. Naśladowanie malowania.
„Sufit – podłoga”. Na pierwsze hasło dzieci prostują ramiona w górę w skos, na drugie wykonują przysiad podparty.
„Froterowanie podłogi”. Wysunięcie nogi w przód na palce i podskokiem zmiana nogi.
„Katar”. Ćwiczenia oddechowe. Głęboki wdech i wydech w formie kichnięcia z zasłonięciem ust dłońmi.
Zestaw VII
„Lalka kiwa głową”. Skłony głowy w przód i w tył.
„Kukiełka wesoła”. Klasnąć 2 razy przed sobą i przenieść ramiona w bok.
„Pajacyk smutny”. Siedząc w ławce dotknąć czołem pulpitu, wyprost i spojrzenie na sufit.
„Skaczący chłopiec”. Podskokiem rozkrok i zeskok do postawy – podskoki pajaca.
„Dmuchaj w balonik”. Głęboki wdech i wydech.
Zestaw VIII
„Chorągiewka na wietrze”. Skręty głowy w lewo, w prawo.
„Robimy kółeczka”. W małym rozkroku – lewa ręka lekko ugięta w łokciu zatacza raz małe, potem duże koła. To samo wykonuje ręka prawa.
„Łodzie na jeziorze”. Wiosłowanie. Rytmiczne skłony tułowia w lewo, w prawo – stojąc w rozkroku lub siedząc w ławce.
„Piłeczka”. Podskoki obunóż w miejscu.
„Wdech – wydech”. W pozycji stojącej głęboki wdech nosem i wydech ustami.
Zestaw IX
„Kwiaty na wietrze”. Skręty głowy w prawo i lewo.
„Płatki róż”. Płatki rozchylają się – ramiona w bok, płatki składają się – ręce złączone nad głową.
„Kwiaty rosną, kwiaty więdną”. Kwiaty więdną – przysiad, kwiaty rosną – powrót do postawy.
„Spacer w Parku”. Chód w miejscu z wysokim unoszeniem kolan.
„Wąchanie konwalii majowych”. Wdech powietrza nosem, wydech ustami.
Zestaw X
Ręce do góry, nóżki prościutkie,
tak ładnie ćwiczą dzieci malutkie.
Teraz na ramię w dół opuszczamy
i kilka razy tak powtarzamy.
Teraz się każdy robi malutki,
to proszę państwa są krasnoludki.
Następnie na jednej nodze stajemy,
bo jak bociany chodzić umiemy.
W górę, wysoko piłeczki skaczą,
takie piłeczki – chyba coś znaczą?
Powoli powietrze noskiem wdychamy
i delikatnie ustami wypuszczamy.
Zestaw XI
„Flaga na wietrze”. Siad (lub stanie w małym rozkroku) – skręty głowy w lewo, w prawo.
„Zapalanie latarki”. Mały rozkrok, ramiona w bok, dłonie zwinięte w pięść – odwrócenie dłoni w górę, wyprost palców i skurcz w pięść.
„Szycie na maszynie”. Stanie zwarte, ciężar ciała na jednej nodze, druga noga na palcach – i zmiana (przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą).
„Puszczanie baniek mydlanych”. Ćwiczenia oddechowe.
Zestaw XII
„Jaskółka pije wodę”. Przysiad podparty – skłony głowy w przód, skłony głowy w tył z równoczesnym cofnięciem brody.
„Sikorka porusza skrzydełkami”. Siad lub stanie w małym rozkroku, pionowy skurcz ramion – unoszenie łokci wzwyż i opuszczanie.
„Ptaszki szukają ziarenek”. W staniu lub chodzie małymi krokami – skłony tułowia w przód ze zwrotem w prawo, w lewo, w tył.
„Wróble wylatują”. Stojąc w małym rozkroku energiczny wyprost w skos (wdech), opuszczenie ramion bokiem w dół, ruszając palcami (wydech). Ruch przez cały czas wydechu.
„Podskoki”. Stopy zwarte, podskoki obunóż w miejscu.
Zestaw XIII
„Malowanie cyfr nad głową”. Np. 1, 2,3 itd… prawą i lewą ręką na zmianę.
„Pies wspina się po drabinie”. Przysiad podparty. Powolny wyprost tułowia do wspięcia na palce z jednoczesnym wyrzutem ramion w górę. Palce rąk wykonują naprzemianstronne ruchy naśladujące chwyt szczebli drabiny.
„Koci grzbiet”. Z przysiadu podpartego wypychanie bioder w górę i powrót do przysiadu podpartego.
„Gąsienica”. Siad w ławce – skurcz palców stóp i wyprost z przesuwaniem nóg do przodu.
„Gra na flecie”. W staniu – naśladowanie palcami rąk gry na flecie, nabieranie powietrza nosem i wydmuchiwanie ustami.
Zestaw XIV
„Zegar”. Skręty głowy w bok: w lewo, w prawo – zegar tyka. Dzieci wymawiają rytmicznie: ,,tik, tak’’.
„Zrywanie kwiatów z drzewa”. Stojąc, sięganie wysoko raz prawą, raz lewą ręką.
„Ważenie owoców”. Dwójkami do siebie zwrot i podanie rąk – jedno dziecko wykonuje przysiad, drugie wspięcie na palce i zmiana.
„Zbieranie warzyw”. Przez skłony i skręty tułowia naśladowanie zbierania warzyw z ogródka.
„Orkiestra dęta”. W marszu ćwiczenie oddechowe z naśladowaniem gry na instrumentach dętych.
III Zakończenie
Relaksacja przy muzyce. Uczniowie kładą się na dywan, w ciszy i spokoju słuchają muzyki relaksacyjnej.
Zestawy ćwiczeń zmodyfikowane na podstawie materiałów z certyfikowanego szkolenia „Rozwijanie inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole”
Autor: Renata Czorny – Czytelniczka Portalu