Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 czerwca 2019 roku.
Rodzaj zajęć: grupowe
Czas zajęć: 60 minut
Uczestnicy:
Wychowankowie z indywidualnych i zespołowych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Cele:
- rozbudzanie kanałów zmysłowych dzieci,
- wprowadzenie do rytmów przyrody,
- polisensoryczne poznawanie środowiska przyrody,
- zachęcanie do aktywności własnej,
- wspieranie wszechstronnego rozwoju psychofizycznego dziecka,
- stworzenie poczucia bezpieczeństwa.
Pomoce dydaktyczne:
kominek aromaterapeutyczny z olejkiem cytrynowym, kostki lodu, woda z mydłem, pianka do golenia, szklane butelki, balony, drożdże, miski plastikowe, kolorowe piłeczki, jogurt, herbata
Przebieg zajęć
1. Zapalenie lampki zapachowej – w kręgu razem z dziećmi zapalamy lampkę zapachową, zachęcamy do obserwowania płomienia świeczki.
2. Eksperyment naukowy – nauczyciele wraz z dziećmi wkładają do butelek trochę drożdży (około 2-3 łyżeczki), następnie nauczyciele wlewają ciepłą wodę, dodają 2 łyżeczki cukru i mieszają, aby drożdże wraz z cukrem rozpuściły się. Na butelki nakładają kolorowe balony i obserwują ich zachowanie na butelkach.
3. Poznawanie wody w różnych stanach skupienia:
- woda (zanurzanie rąk w misce z ciepłą i zimną wodą, w miarę samodzielne wyciąganie z wody ulubionych zabawek),
- lód (dotykanie, przerzucanie kostek lodu),
- pianka (smarowanie dłoni pianką do golenia).
4. Tworzenie przy pomocy słomek piany mydlanej.
5. Zaproszenie na poczęstunek (stymulacja zmysłu smaku): jogurt oraz herbata cytrynowa.
6. Zakończenie zajęć: gaszenie lampki zapachowej.
Autorzy: Atena Marszałek i Maciej Czosnyk – Czytelnicy Portalu