Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 maja 2019 roku.
Zajęcia kształtujące kreatywność
Temat lekcji: Papieroplastyka – wykonywanie ramki na rodzinne zdjęcia.
Grupa: 7 uczniów
Czas trwania: 45 minut
Cele rewalidacyjne:
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów (werbalnych i pozawerbalnych)
- rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej i pamięci oraz sprawności manualnej i grafomotorycznej
- stwarzanie pozytywnej atmosfery bezpieczeństwa i zaufania
Cel ogólny poznawczy:
- zapoznanie uczniów z techniką wykonania ramki z tektury i dekorowania jej według instrukcji nauczyciela
Cele operacyjne poznawcze – uczeń potrafi na miarę swoich możliwości:
- połączyć za pomocą kleju i taśmy klejącej poszczególne elementy ramki
- naklejać poszczególne (duże i małe) elementy na szablon według instrukcji nauczyciela
- komponować układ na szablonie według wzoru
Cele ogólne kształcące:
- doskonalenie umiejętności korzystania z taśmy dwustronnej, dziurkacza z wzorami, linijki, kleju
- doskonalenie umiejętności prawidłowego odpoznawania i dobierania kolorów
Cele operacyjne kształcące – uczeń potrafi na miarę swoich możliwości:
- prawidłowo korzystać, dziurkacza, taśmy dwustronnej
- dobrać odpowiednie kolory zgodnie z instrukcją nauczyciela
Cele wychowawcze:
- wdrażanie uczniów do zachowania porządku w miejscu pracy
- rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie
- doskonalenie znajomości reguł i zasad obowiązujących w czasie lekcji
- wdrażanie uczniów do przestrzegania form grzecznościowych
- rozwijanie poczucia poszanowania pracy innych uczniów
Metody pracy wg Okonia:
- ćwiczebne: odpoznawanie kolorów, omawianie rodzinnych zdjęć
- waloryzacyjne:
* ekspresja plastyczna – wykonanie ramki na zdjęcia
* impresja muzyczna – słuchanie utworów muzycznych w czasie pracy
*ekspresja ruchowa – zabawa naśladowcza
- podające – przekazanie instrukcji kolejnych etapów pracy
- poszukujące – pogadanka heurystyczna na temat członków rodziny
Formy pracy:
- indywidualna jednolita głośna i cicha
Środki dydaktyczne:
- papier kolorowy (w dwóch odcieniach)
- papier tekturowy
- klej wikol, taśma dwustronna
- nożyczki
- dziurkacz ozdobny
- linijka, ołówek, gumka do mazania
- zdjęcia rodzinne
- papier samoprzylepny
- wzór ramki (zał.1)
- elementy dekoracji (zał.2)
- magnetofon
- płyty z muzyką relaksacyjną
- ziarna słonecznika
Struktura zajęć
I Faza wstępna
1. Czynności organizacyjno–porządkowe:
– powitanie
– przygotowanie przyborów do pracy.
2. Zabawa naśladowcza – „Kółko małe…”.
3. Zabawa tematyczna – „Poszukiwanie kolorów”.
II Faza zasadnicza
1. Wprowadzenie do tematu – pogadanka na temat rodziny na podstawie przyniesionych przez uczniów zdjęć rodziny.
2. Praca plastyczno–techniczna: tekturowa ramka na zdjęcia.
III Faza końcowa
1. Prezentacja wykonanych prac.
2. Podsumowane zajęć.
3. Uporządkowanie miejsc pracy.
Pobierz cały konspekt z przebiegiem zajęć
Opracowanie: Joanna Warmuz
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli