Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2019 roku.
Data: 26.10.2017 r.
Czas zajęć: 60 minut
Rodzaj zajęć:
integracyjne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
Cele ogólne:
- stymulacja polisensoryczna,
- dostarczanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa podczas zajęć,
- wyzwalanie aktywności własnej i odkrywanie nowych, własnych możliwości ruchowych,
- wydłużanie czasu koncentracji,
- nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego.
Cele operacyjne:
- uwrażliwianie na dotyk,
- doskonalenie sprawności ruchowej ręki i dłoni,
- rozwijanie zdolności chwytnych,
- dzieci reagują na właściwości żywiołu – ognia,
- dzieci reagują na podstawowy smak: słodki,
- dzieci czerpią radość z samodzielnego wykonania zadania,
Metody pracy:
- metoda F. Affolter,
- stymulacja polisensoryczna,
- komunikacja werbalna i niewerbalna.
Pomoce:
- lampiony dynie,
- lampki choinkowe – dynie i inne,
- podgrzewacze zapachowe – zapach lawendowy,
- odtwarzacz płyt CD,
- płyta z muzyką o tematyce jesiennej,
- „słoikowe lampiony”
- zapałki, gałązki,
- patelnia,
- bibuła pomarańczowa,
- brystolowe kartki w kolorze czarnym,
- pasta do zębów,
- balony w kolorze pomarańczowym i żółtym,
- kisiel pomarańczowy,
- miąższ dyni,
- dary jesieni: jarzębina, żołędzie i kasztany.
Przebieg zajęć
1. Przywitanie się z dziećmi.
2. Stworzenie odpowiedniego nastroju – zaciemnienie sali, zapalenie lampionów i światełek oraz włączenie muzyki o tematyce jesiennej.
3. Spotkanie z żywiołem.
Ogień:
- Obserwacja palącego się „słoikowego lampionu” oraz mini ogniska” z wykałaczek, zapałek, gałązek – przybliżanie dłoni dzieci do płomyków, stymulacja tele- i kontaktoreceptorów, obserwacja płomienia, zwrócenie uwagi na cechy ognia – jasny, ciepły itd.
- Prezentowanie uczestnikom palących się „zimnych” ogni – stymulacja zmysłu wzroku.
4. Stymulacje darami jesieni – dotykanie, oglądanie, wąchanie jarzębiny, żołędzi i kasztanów.
5. Zabawy z miąższem dyni – wkładanie i zanurzanie rąk w misce z miąższem.
6. Zajęcia plastyczne.
„Wesoły nietoperz” – pomalowane pastą do zębów dłonie odciskamy na czarnej kartce, tak by tworzyły skrzydła nietoperza. Uśmiech i oczy robimy z brokatu.
7. Prezentacja i omówienie stworzonych przez dzieci prac.
8. Słodki poczęstunek – kisiel pomarańczowy.
9. Podziękowanie za udział w zajęciach.
Autorzy: Atena Marszałek i Maciej Czosnyk – Czytelnicy Portalu