Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze – jesienne stymulacje

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2019 roku.

Dynia leży na trawie, obok żółty liść

Data: 26.10.2017 r.

Czas zajęć: 60 minut

Rodzaj zajęć:

integracyjne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

Cele ogólne:

  • stymulacja polisensoryczna,
  • dostarczanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa podczas zajęć,
  • wyzwalanie aktywności własnej i odkrywanie nowych, własnych możliwości ruchowych,
  • wydłużanie czasu koncentracji,
  • nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego.

Cele operacyjne:

  • uwrażliwianie na dotyk,
  • doskonalenie sprawności ruchowej ręki i dłoni,
  • rozwijanie zdolności chwytnych,
  • dzieci reagują na właściwości żywiołu – ognia,
  • dzieci reagują na podstawowy smak: słodki,
  • dzieci czerpią radość z samodzielnego wykonania zadania,

Metody pracy:

  • metoda F. Affolter,
  • stymulacja polisensoryczna,
  • komunikacja werbalna i niewerbalna.

Pomoce:

  • lampiony dynie,
  • lampki choinkowe – dynie i inne,
  • podgrzewacze zapachowe – zapach lawendowy,
  • odtwarzacz płyt CD,
  • płyta z muzyką o tematyce jesiennej,
  • „słoikowe lampiony”
  • zapałki, gałązki,
  • patelnia,
  • bibuła pomarańczowa,
  • brystolowe kartki w kolorze czarnym,
  • pasta do zębów,
  • balony w kolorze pomarańczowym i żółtym,
  • kisiel pomarańczowy,
  • miąższ dyni,
  • dary jesieni: jarzębina, żołędzie i kasztany.

Przebieg zajęć

1. Przywitanie się z dziećmi.

2. Stworzenie odpowiedniego nastroju – zaciemnienie sali, zapalenie lampionów i światełek oraz włączenie muzyki o tematyce jesiennej.

3. Spotkanie z żywiołem.

Ogień:

  • Obserwacja palącego się „słoikowego lampionu” oraz  mini ogniska” z wykałaczek, zapałek, gałązek – przybliżanie dłoni dzieci do płomyków, stymulacja tele- i kontaktoreceptorów, obserwacja płomienia, zwrócenie uwagi na cechy ognia – jasny, ciepły itd.
  • Prezentowanie uczestnikom palących się „zimnych” ogni – stymulacja zmysłu wzroku.

4. Stymulacje darami jesieni – dotykanie, oglądanie, wąchanie jarzębiny, żołędzi i kasztanów.

5. Zabawy z miąższem dyni – wkładanie i zanurzanie rąk w misce z miąższem.

6. Zajęcia plastyczne.

Wesoły nietoperz” – pomalowane pastą do zębów dłonie odciskamy na czarnej kartce, tak by tworzyły skrzydła nietoperza. Uśmiech i oczy robimy z brokatu.

7. Prezentacja i omówienie stworzonych przez dzieci prac.

8. Słodki poczęstunek – kisiel pomarańczowy.

9. Podziękowanie za udział w zajęciach.

Autorzy: Atena Marszałek i Maciej Czosnyk – Czytelnicy Portalu


Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz