Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 maja 2022 roku.

Temat: Moja Planeta
Grupa:
uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, klasa III
Cel główny:
zapoznanie uczniów z wiedzą dotyczącą planety Ziemi i układem słonecznym
Cele szczegółowe – uczeń:
- bierze czynny udział w zajęciach
- zna nazwę planety, na której mieszka
- układa czteroelementową historyjkę obrazkową
- nazywa czynności prezentowane na materiale obrazkowym
- układa wyraz ZIEMIA według wzoru
- nazywa dotychczas poznane litery
- podejmuje próby czytania
- prawidłowo przelicza w zakresie siedmiu
- rozumie różnicę między kulą a kołem
- naśladuje ruchy nauczyciela podczas zabaw z masami przekształcalnymi
Narzędzia:
prezentacja multimedialna, komputer, ziemia ogrodowa, doniczki, nasiona i cebule kwiatów, konewka, historyjka obrazkowa, karta pracy, puzzle, nożyczki, klej, proszek do pieczenia, mąka, woda, ciastolina
Metody pracy:
pokazowa, instruktaż, praktycznego działania, doświadczania, zadań stawianych do wykonania
Formy pracy:
zindywidualizowania, grupowa
Przebieg:
Zapoznanie uczniów z pojęciem „Ziemia” poprzez wyświetlenie przygotowanej przez nauczyciela prezentacji multimedialnej.
- Czym jest ziemia? – sadzimy i siejemy – omówienie, jaka jest różnica między sianiem a sadzeniem. Wraz z grupą wsypujemy ziemię do dwóch doniczek, w jednej sadzimy cebulę kwiatową, a w drugiej umieszczamy nasiona kwiatów, podpisujemy doniczki, podlewamy i odstawiamy na parapet, celem obserwacji w najbliższych dniach.
- Układanie historyjki obrazkowej (rozcięcie czteroelementowej historyjki obrazkowej przedstawiającej dziewczynkę siejącą kwiaty w ziemi, celem utrwalenia kolejności wykonywanych czynności podczas siania lub sadzenia, ułożenie zgodnie z chronologią i przyklejenie na kartce).
- Woda – doświadczamy (wlanie wody z dzbanka do kubka, oglądanie, smakowanie, dotykanie).
- Kula czy koło – zabawa z masą przekształcalną (wyjaśnienie różnicy między kulą a kołem poprzez zabawy w naśladowanie ruchów nauczyciela podczas tworzenia kuli z ciastoliny oraz podczas tworzenia koła z tej samej masy).
- Karta pracy – z rozsypanki literowej dzieci układają wyraz „Ziemia”. W zależności od możliwości psychofizycznych, uczniowie układają wyraz wg wzoru lub bez wzoru.
- Praca plastyczna – wykonanie z „puchnących farb” obrazka przedstawiającego kulę ziemską. Farby wyciskane z foliowych rożków.
Przepis na farby:
1 łyżka mąki, 1 łyżeczka proszku do pieczenia, 0,5 łyżeczki soli, barwniki spożywcze lub zwykłe farby, 3 łyżki wody (tak, by powstała gęsta konsystencja).
Bibliografia:
Jak zrobić puchnące farby? Przepis na rosnące farby dla dzieci
Autor: Katarzyna Sadoch – Czytelniczka Portalu