Ziemia moja planeta – scenariusz zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 maja 2022 roku.

Temat: Moja Planeta

Grupa:

uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, klasa III 

Cel główny:

zapoznanie uczniów z wiedzą dotyczącą planety Ziemi i układem słonecznym

Cele szczegółowe – uczeń:

  • bierze czynny udział w zajęciach
  • zna nazwę planety, na której mieszka
  • układa czteroelementową historyjkę obrazkową
  • nazywa czynności prezentowane na materiale obrazkowym
  • układa wyraz ZIEMIA według wzoru
  • nazywa dotychczas poznane litery
  • podejmuje próby czytania
  • prawidłowo przelicza w zakresie siedmiu
  • rozumie różnicę między kulą a kołem
  • naśladuje ruchy nauczyciela podczas zabaw z masami przekształcalnymi

Narzędzia:

prezentacja multimedialna, komputer, ziemia ogrodowa, doniczki, nasiona i cebule kwiatów, konewka, historyjka obrazkowa, karta pracy, puzzle, nożyczki, klej, proszek do pieczenia, mąka, woda, ciastolina

Metody pracy:

pokazowa, instruktaż, praktycznego działania, doświadczania, zadań stawianych do wykonania

Formy pracy:

zindywidualizowania, grupowa

Przebieg:

Zapoznanie uczniów z pojęciem „Ziemia” poprzez wyświetlenie przygotowanej przez nauczyciela prezentacji multimedialnej.

  1. Czym jest ziemia? – sadzimy i siejemy – omówienie, jaka jest różnica między sianiem a sadzeniem. Wraz z grupą wsypujemy ziemię do dwóch doniczek, w jednej sadzimy cebulę kwiatową, a w drugiej umieszczamy nasiona kwiatów, podpisujemy doniczki, podlewamy i odstawiamy na parapet, celem obserwacji w najbliższych dniach.  
  2. Układanie historyjki obrazkowej (rozcięcie czteroelementowej historyjki obrazkowej przedstawiającej dziewczynkę siejącą kwiaty w ziemi, celem utrwalenia kolejności wykonywanych czynności podczas siania lub sadzenia, ułożenie zgodnie z chronologią i przyklejenie na kartce).
  3. Woda – doświadczamy (wlanie wody z dzbanka do kubka, oglądanie, smakowanie, dotykanie).
  4. Kula czy koło – zabawa z masą przekształcalną (wyjaśnienie różnicy między kulą a kołem poprzez zabawy w naśladowanie ruchów nauczyciela podczas tworzenia kuli z ciastoliny oraz podczas tworzenia koła z tej samej masy).
  5. Karta pracy – z rozsypanki literowej dzieci układają wyraz „Ziemia”. W zależności od możliwości psychofizycznych, uczniowie układają wyraz wg wzoru lub bez wzoru.
  6. Praca plastyczna – wykonanie z „puchnących farb” obrazka przedstawiającego kulę ziemską. Farby wyciskane z foliowych rożków.

Przepis na farby:

1 łyżka mąki, 1 łyżeczka proszku do pieczenia, 0,5 łyżeczki soli, barwniki spożywcze lub zwykłe farby, 3 łyżki wody (tak, by powstała gęsta konsystencja).

Bibliografia:

Jak zrobić puchnące farby? Przepis na rosnące farby dla dzieci

Autor: Katarzyna Sadoch – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz