Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 lutego 2019 roku.
Temat zajęć: ZIMA W STYMULACJI POLISENSORYCZNEJ
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji podczas zajęć rewalidacyjno – wychowawczych z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w okresie zimowym.
Środki dydaktyczne:
- śnieg, kostki lodu, woda
- miski, butelki z zimną i ciepłą wodą
- olejek miętowy
- rymowane wierszyki „Kule śnieżne” z „Zabawy z najmłodszymi dziećmi” W. Szuman, „Bałwanek” z „Rysowane wierszyki” W. Szuman
- podkład muzyczny piosenki „Panie Janie”
- piosenki o tematyce zimowej „Biała zima”, „Zima, zima, zima”, „Nasza zima zła”
- muzyka relaksacyjna „Szmer strumyka”
- odtwarzacz
- PCS zima, fotografie uczestników zajęć
- komunikator
- suszona mięta, dzbanek, kubki
- instrumenty: dzwonki, trójkąty
- różnorodne materiały w barwie białej, niebieskiej (tkaniny, folie, gąbki, papiery itp)
- lampa UV
- figura bałwana
- czapka, rękawice, szalik (ewentualnie PCS-y)
- mata stymulacyjna
Cele zajęć
Cel ogólny:
Wielozmysłowe poznawanie otoczenia poprzez odbieranie bodźców z otaczającego świata i integrowanie tych wrażeń.
Cele szczegółowe
Wychowanek:
- wykazuje aktywność poznawczą samorzutną i kierowaną
- odbiera proponowane bodźce zimowe reagując na stworzony klimat zajęć
- bogaci słownictwo rozumiane związane z porą roku, osłuchuje się ze słowem zima
- wyraża odczucia związane z czuciem, słuchem, węchem, smakiem, wzrokiem i działaniem
- poznaje materiał stymulacyjny i naprowadzany uczestniczy w działaniach na nim
- doskonali chwyt i manipulację
- ćwiczy wstawanie, chodzenie i siadanie z trzymaniem
- doświadcza troski o zdrowie
- jest sprawczy, wysyła komunikaty
- aktywnie uczestniczy w czynnościach samoobsługowych
- wykazuje samodzielność w samoobsłudze (picie)
- czuje się bezpieczny
- czuje się członkiem zespołu
Metody pracy:
- metoda wielozmysłowego poznawania świata „Poranny Krąg”
- stymulacja polisensoryczna
- elementy chromoterapii, muzykoterapii, aromaterapii, hydroterapii, biblioterapii
- metody instrumentalne:
- modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących
- zabawa z rymowanką
- elementy metody Affolter
- elementy metody Snoezelen
- komunikacja wspomagająca
- praktycznego działania
- słowna
- poglądowa
Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa
Przebieg zajęć
I ZAJĘCIA WSTĘPNE
- Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania: zaspokojenie potrzeb, zredukowanie niepewności, zapewnienie bezpieczeństwa, stworzenie ciepłego nastroju w pomieszczeniu, utworzenie kręgu (pozycjonowanie).
- Zapalenie lampki zapachowej pachnącej miętą.
- Obejście z lampką kręgu, spotkanie z każdym z uczestników zajęć.
- Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego dziecka.
- Wymawianie imion z podkreśleniem głoski „a”, nawiązanie dialogu, nagradzanie wokalizacji serdecznością.
- Zaznaczenie obecności na tablicy komunikacyjnej (PCS), dostrzeganie zdjęcia, przedstawienie się komunikatorem.
II ZAJĘCIA WŁAŚCIWE
1. WPROWADZENIE W TEMATYKĘ ZIMY
- Wpuszczenie zimnego powietrza z zewnątrz i wymówienie słów: „zimno”, „mróz”, „zima”.
- Przybliżenie się do okna i obserwacja ukierunkowana pogody jaką przyniosła Pani Zima.
- Dostrzeganie znaczka PCS – zima na tablicy (koncentracja, ćwiczenie chwyty i podawania).
- Przywdzianie przez nauczyciela białej szaty i wspólne odsłuchanie piosenki „Biała zima”.
- Słuchanie piosenki mówiącej o oznakach zimy „Nasza zima zła” – pocieranie rąk, nosa, uszu.
- Włączanie wierszyka „Bałwanek” (komunikator).
- „Zabawa w ubieranie bałwana” – dostrzeganie postaci bałwana, zimowych niezbędników: czapka, szalik, rękawice; łączenie z PCS–ami.
2. ODCZUWANIE ŻYWIOŁU
- Poznawanie wody w stanie ciekłym i stałym (twardy lód, puszysty śnieg, ciekła woda).
- Stymulacja termiczno – dotykowa. Naprowadzanie rękę na dotknięcie, lepienie śniegu, zanurzenie, chlapanie, przelewanie wody, odczuwanie wody ciepłej i zimnej, zraszanie wodą twarzy, dotykanie kostkami lodu policzków i rąk.
- Zabawa przy słowach rymowanki „Kule śnieżne”, ugniatanie kuli ze śniegu. Czas i rodzaj działań zależą od tolerancji przez wychowanka danego bodźca.
- Wzmacnianie oddziaływań odgłosami wody: słuchanie plusku wody oraz dźwięków z płyty CD.
3. STYMULACJA SŁUCHOWA
- Demonstracja instrumentów muzycznych, granie przez nauczyciela na trójkątach i dzwonkach.
- Umożliwienie odczucia wibracji, także dotykiem.
- Koncentracja uwagi uczestników na dźwiękach.
- Oddalanie źródła dźwięku w celu wytworzenia odruchu orientacyjnego.
- Zachęcanie wychowanków do wydobywanie dźwięków z dzwonków, trójkątów.
- Aktywizacja modelowana muzyką, granie akompaniamentu do piosenki „Zima, zima, zima”.
4. STYMULACJA WZROKOWA
- Otaczanie barwą zimy – białą, przybliżanie wychowankom materiałów o barwie białej o różnorodnej fakturze.
- Zakładanie na głowy wychowanków białej chusty (samodzielnie lub z pomocą ściąganie chusty z głowy).
- Poruszanie nad głową białą tkaniną, falowanie, zamieszczanie tkaniny w zasięgu wzroku.
- Zaciemnienie sali, zapalenie lampy nadfioletowej, pokazywanie w ciemnościach i w świetle nadfioletowym fosforyzujących elementów. Prowadzenie bodźców w różnych płaszczyznach, oddalanie bodźców.
- Rozrzucanie „śniegu” (papierowe kuleczki).
- Aktywność dowolna na macie sensorycznej.
5. ODCZUWANIE SMAKU I ZAPACHU
- Stymulacja zapachem mięty – przybliżanie suszu mięty każdemu z wychowanków, umożliwienie wielozmysłowego poznawanie – oglądanie, dotykanie, wąchanie, pocieranie. Wkładanie do dzbanka, zalewanie wodą, odczuwanie zapachu naparu.
- Stymulacja smakowa – picie naparu mięty z wrzuconą kostką lodu.
6. RELAKS
- Odpoczynek przy spokojnej relaksującej muzyce „Szmer strumyka”.
III ZAJĘCIA KOŃCOWE
1. Gaszenie lampki zapachowej.
2. Porządkowanie pracowni po zajęciach.
3. Czynności opiekuńczo – higieniczne.
4. Pożegnanie.
Uwagi: Przebieg zajęć może ulec zmianie w zależności od bieżących potrzeb wychowanków, samopoczucia, zachowań trudnych.
Opracowanie: Irena Wasyluk
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli