Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 września 2020 roku.
Przystępując do pracy z dzieckiem nadpobudliwym, należy pamiętać o głównych założeniach:
- Konsekwencja w postępowaniu, stawianie jasnych granic, co dziecku wolno, a czego nie może wykonywać.
- Należy wyznaczać niezbyt odległe cele działania i określić sposób ich realizacji. Chwiejna koncentracja i duże rozproszenie uwagi powoduje kierowanie swoich zainteresowań na coraz to inne bodźce. Stawianie odległych celów powoduje zapominanie, porzucanie rozpoczętego zadania i podejmowanie coraz to nowych zabaw. Dlatego im bliższy jest postawiony cel lub termin, tym większa pewność, że polecenie zostanie wykonane, a praca zakończona.
- Systematyczne przyzwyczajenie i wdrażanie dziecka do finalizowania każdego rozpoczętego zadania.
- Stała kontrola i przypominanie o obowiązkach oraz pomoc w ich realizacji.
Dziecko z ADHD potrzebuje jasnych oraz konkretnych informacji, jak powinno się zachowywać. Formułowanie zasad[1]:
- Zasady formułujemy krótko, np.: siedź prosto na swoim miejscu, zajmij się swoim zadaniem, nie rozglądaj się i nie zaczepiaj innych.
- Wszystkie zasady formułujemy pozytywnie – stają się wskazówkami, nie pokazują innych możliwości, rzadziej stosowanych sposobów postępowania.
- Formułujemy nie więcej niż 2-3 zasady, ponieważ dziecko przyswaja naraz tylko tyle zasad, maksymalnie zapamiętuje około 10.
- Dopasowujemy system zasad do zmieniającej się rzeczywistości.
- Zawsze musimy dotrzymywać raz ustalonej zasady, nawet wówczas gdy nie bardzo nam się to podoba.
- Przypominamy zasady tak często jak jest to potrzebne.
- Sami również musimy przestrzegać ustalonych zasad. W innym przypadku tracimy wiarygodność, dziecko przestaje wierzyć, że były one wprowadzone na serio.
- Zasady przestrzegane są zarówno w domu przez dorosłych jak i w szkole czy przedszkolu, przez nauczycieli.
Aby wychowanie dziecka nadpobudliwego było skuteczne, musimy mieć jasno określony cel.
Celem w wychowaniu dziecka jest nauczenie go takich umiejętności, aby w przyszłości potrafiło sobie poradzić w życiu codziennym. Do umiejętności takich zaliczamy[2]:
- słuchanie – gdy ktoś do nas mówi,
- proszenie o pomoc – gdy nie potrafimy sami sobie poradzić,
- używanie zwrotów grzecznościowych,
- oferowanie pomocy osobie dorosłej, członkom rodziny,
- decydowanie o tym, co zrobić,
- planowanie tego, co się ma do zrobienia,
- ubieranie się,
- jedzenie bez odchodzenia od stołu,
- samodzielne odrabianie lekcji,
- przestrzeganie instrukcji,
- wyrażanie uczuć,
- radzenie sobie ze złością swoją i innych,
- słuchanie na zajęciach,
- siedzenie w jednym miejscu,
- słuchanie poleceń nauczyciela,
- przestrzeganie zasad obowiązujących w klasie, np. jeden mówi – reszta słucha, podnoszenie ręki, czekanie na swoją kolej,
- rozładowywanie frustracji w akceptowany społecznie sposób,
- nieużywanie siły w rozwiązywaniu konfliktów,
- nawiązywanie przyjaźni.
Wszystkie wyżej wymienione umiejętności są ważne. Jednak planując pracę z dzieckiem nadpobudliwym, na początek należy wybrać 2-3 zachowania, które będą przedmiotem naszej systematycznej pracy wychowawczej[3].
Pracę wychowawczą z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową powinno się oprzeć na dziesięciu zasadach, które można odczytać jako prośby dziecka nadpobudliwego[4]:
- Pomóż mi skupić się na jednej czynności.
- Chcę wiedzieć, co się zdarzy za chwilę.
- Poczekaj na mnie, pozwól mi się zastanowić.
- Nie potrafię tego zrobić, pokaż mi wyjście z tej sytuacji.
- Chciałbym od razu wiedzieć, czy to, co robię, jest zrobione dobrze.
- Dawaj mi tylko jedno polecenie – nie dawaj kilku naraz.
- Przypomnij mi, żebym się zatrzymał i pomyślał.
- Dawaj mi małe zadania do wykonania – kiedy cel jest daleko, gubię się.
- Chwal mnie choć raz dziennie, bardzo tego potrzebuję.
- Wiem, że potrafię być męczący, ale czuję, że rosnę, kiedy okazujesz mi, jak mnie kochasz.
Wskazania do pracy na zajęciach[5]:
- W pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo należy zachować spokój i rozsądek.
- Dziecko powinno siedzieć blisko nauczyciela.
- Nadmiernej aktywności dziecka nie należy hamować, ale ją pozytywnie ukierunkowywać, poprzez poproszenie go, np. przyniesienie pomocy naukowych, zamknięcie sali, która umożliwi częściowe rozładowanie jego napięcia.
- Nowe lub trudne zadania najpierw należy zademonstrować wykonując czynności z krótkimi, jasnymi, łagodnymi komentarzami do czasu, aż dziecko się nauczy.
- Czas trwania zadania należy dostosować do możliwości skupienia się dziecka. Lepiej niech dziecko wykonuje częściej krótkie czynności od początku do końca, niż w ciągu dłuższego czasu zacznie wiele a nie skończy żadnej.
- Należy zwracać uwagę na staranne wykonywanie prac oraz ich ukończenie. Należy wracać do pracy rozpoczętej i niedokończonej.
- Dziecku powinno się stopniowo wydłużać czas zadania i nasilać stopień trudności.
- W zabawach, w których dziecko bierze udział, powinny być jasno określone zasady oraz czas. Nie można pozwolić na chaotyczny, niekontrolowany i bezładny ruch.
- Po zajęciach ruchowych wymagających dużej aktywności należy zastosować ćwiczenia wyciszające, np. relaksację, arteterapię.
- Przy wykonywaniu danej czynności, np. pisaniu, rysowaniu należy usunąć ze stolika wszystkie zbędne przedmioty, a zostawić tylko to, co jest konieczne. Dziecko nadpobudliwe nie potrafi samo odgrodzić się od nadmiaru bodźców – wszystko je rozprasza!
- W czasie odpytywania dziecko powinno mieć więcej czasu na sformułowanie odpowiedzi. Pierwsza odpowiedź nie powinna być oceniana, gdyż na ogół jest pochopna i błędna.
- Dziecku należy powierzać jakąś odpowiedzialność, jednak zadanie nie powinno przekraczać jego możliwości.
- Dziecko należy nagradzać ilekroć uda mu się skończyć rozpoczętą czynność. Należy zauważać i uznawać wysiłek dziecka.
- Dorosły powinien umieć rozpoznawać wszelkie pozytywne zachowania dziecka i na nie reagować.
- Dorosły powinien umieć oddzielać zachowanie, które mu się nie podoba, od osoby dziecka. Można lubić dziecko, ale nie akceptować konkretnego zachowania.
- Jeżeli dziecko kłóci się z innymi lub jest agresywne – należy się wtrącić. W przeciwnym razie, gdy agresja lub złość odniesie skutek, dziecko będzie miało tendencje do powtarzania tego zachowania. Agresji nie wolno karać agresją!
- Dorosły powinien unikać nieustannego negatywnego podejścia, np. nie rób, nie dotykaj.
- Praca z dzieckiem nadpobudliwym wymaga dużej cierpliwości, gdyż mimo pozornego pośpiechu wykonuje ono czynności znacznie wolniej ze względu na to, że jego ruchy są mało ekonomiczne i z reguły słabo skoordynowane.
Wskazania do pracy w domu[6]:
- Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo powinno mieć zapewnioną w domu atmosferę spokoju i akceptacji.
- Należy być konsekwentnym w ustalaniu reguł, obowiązków i karceniu.
- Osoba dorosła powinna umieć kontrolować swoje emocje w kontakcie z dzieckiem nadpobudliwym. Nie wolno reagować wybuchowo i gwałtownie.
- Dziecku należy stwarzać poczucie bezpieczeństwa, dać mu do zrozumienia, że jest kochane, ale równocześnie być wobec niego konsekwentnym i wymagającym.
- Wymagania wobec dziecka powinny być jasne i klarowne, aby znało swoje obowiązki i wiedziało jak powinno się zachować w danej sytuacji.
- Obowiązki domowe powinny być dostosowane do jego możliwości. Przejawy chaosu eliminuje się, a dobrze wykonanie zadania chwali się, docenia się trud włożony w pracę, nawet gdy jest mało dokładne.
- Dzienny rozkład zajęć dziecka powinien być uporządkowany. Jasno i wyraźnie powinien określać godzinę wstawania, posiłków, oglądania telewizji, uczenia się itp.
- Należy ograniczyć czas oglądania telewizji, a przede wszystkim wyeliminować programy o treści agresywnej z dużym ładunkiem emocji i szybką akcją.
- Dziecku powinno się wyznaczyć osobny pokój lub część pokoju, jako jego własny teren i miejsce do nauki, przed którym znajduje się czysta ściana bez dodatkowych elementów czy dekoracji.
- Podczas odrabiania przez dziecko lekcji należy wyeliminować wszystkie dodatkowe bodźce, które mogą go rozproszyć, np. wyłącza się radio, chowa zbędne przedmioty z biurka.
- Opiekunowie powinni odnosić się do dziecka z wyrozumiałością i cierpliwością, ponieważ jego zachowanie nie wynika ze złości, ale z nieumiejętności kontrolowania swego zachowania.
- Osoby opiekujące się dzieckiem nadpobudliwym powinny nauczyć się odczytywać jego sygnały ostrzegawcze poprzedzające wybuch – aby uniknąć wybuchu należy spokojnie interweniować przez odwrócenie uwagi lub spokojne omówienie konfliktu.
- W sytuacji konfliktowej nie należy zostawiać dziecka zbyt długo w napięciu emocjonalnym, np. odsyłać go do swojego pokoju, odraczać karę do przyjścia rodzica. Rozwiązanie konfliktu powinno nastąpić zaraz po jego zaistnieniu.
- Opiekunowie powinni codziennie poświęcać trochę czasu na rozmowę i wspólną zabawę z dzieckiem.
- Proponowane zabawy w chwilach wolnych to: lepienie, wycinanie, malowanie, układanie klocków.
- Liczbę dzieci biorących udział w zabawie należy ograniczyć do jednego lub dwóch ze względu na duże rozproszenie i pobudliwość.
- Dom jest najlepszym miejscem do zabawy, ponieważ można w nim najlepiej obserwować dziecko i interweniować w każdej chwili.
Bibliografia:
- [1] A. Tanajewska, R. Naprawa, J. Stawska. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Poradnik dla nauczyciela. Wydawnictwo Dyfin. Warszawa 2014. s. 51-52
- [2]B. Chrzanowska, J. Święcicka. Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Dyfin. Warszawa 2006. s. 56-57
- [3] B. Chrzanowska, J. Święcicka. Oswoić ADHD. s. 62
- [4] K. Adaśko, Uwaga! ADHD!, s. 10
- [5] Opracowano m.in. na podstawie W. Baranowska. Nauczyciel a uczeń z ADHD. s. 65-74; M. Świderska. Dziecko z ADHD – charakterystyka zaburzenia oraz wybrane zasady postępowania w domu i w szkole. W: Praca z dzieckiem wymagającym. Część I. Red: E. Przygońska. Wydawnictwo Adam Marszałek. Toruń 2011. s. 83-88; A. Kołakowski, A. Pisula, Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, s.32-34; ; K. Chrąściel. Dziecko z ADHD. s. 61- 77;
- [6] Opracowano m.in. na podstawie B. Chrzanowska, J. Święcicka. Oswoić ADHD. s. 54-85; G. Serfontein, Twoje nadpobudliwe dziecko. Poradnik dla rodziców. Prószyński i S-ka. Warszawa 1999. s. 37; K. Chrąściel. Dziecko z ADHD. s. 35-60; M. Świderska. Dziecko z ADHD – charakterystyka zaburzenia, s. 80-82
Autor: Anna Urdzoń – Czytelniczka Portalu