12 sposobów dopasowania aplikacji Pszczółka do uczniów ze szczególnymi potrzebami

Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 29 kwietnia 2019 roku.

W dzisiejszych czasach nowe technologie odgrywają dużą rolę w pracy nauczycieli i terapeutów. Specjaliści coraz częściej szukają nowoczesnych metod nauczania, które pomogą zaoszczędzić czas i urozmaicić terapię. Nowatorska aplikacja Pszczółka (www.pszczolka.online) została opracowana we współpracy ze specjalistami. W ćwiczeniach wykorzystywana jest ta sama metodologia co w poradniach, a dodatkowo, dzięki animacjom, obrazkom, pochwałom i dźwiękom, dzieci rozwijają umiejętności czytania w formie interaktywnej zabawy.

W porównaniu do materiałów papierowych uczniowie są bardziej zaangażowani i skupieni. Pszczółka jest indywidualnym trenerem czytania odpowiednim dla wszystkich uczących się czytać, również uczniów z dysleksją. Aplikacja potrafi diagnozować problematyczne sfery w zakresie czytania oraz proponować ćwiczenia na miarę potrzeb każdego dziecka, które następnie dostosowuje do jego postępów.

W poprzednim artykule opublikowanym na portalu Pedagogika Specjalna można znaleźć więcej podstawowych informacji na temat tego jak działa aplikacja: https://pedagogika-specjalna.edu.pl/terapia-pedagogiczna/aplikacja-do-nauki-czytania-pszczolka/  W tym artykule przedstawimy 12 sposobów dopasowywania aplikacji Pszczółka do indywidualnych potrzeb ucznia, których nie dostarczają materiały papierowe.

12 sposobów dopasowania aplikacji Pszczółka do indywidualnych potrzeb ucznia

 

Aplikacja zawiera szeroką gamę ustawień, które umożliwiają dopasowanie każdego ćwiczenia do pracy nad różnymi zaburzeniami.
W każdej chwili można zmienić ustawienia w danym ćwiczeniu otwierając panel ustawień. Przycisk znajduje się w prawym górnym rogu strony i oznaczony jest ikoną koła zębatego.

1.   Nagrywanie własnej wymowy

Podczas ćwiczeń uczniowi towarzyszy lektor wskazujący poprawną wymowę trenowanego tekstu. Dodatkową funkcją jest możliwość nagrywania własnej wymowy. Dzięki temu uczeń może sam porównać i poprawić dostrzeżone błędy. Często dzieciom łatwiej jest zdać sobie sprawę z popełnionego błędu gdy jest on pokazany przez aplikację, niż gdy wskazuje go nauczyciel bądź rodzic. Dziecko nie odbiera wtedy uwagi jako krytykę lecz obiektywną ocenę. Aby uaktywnić tę opcję należy zaznaczyć ‘Włącz mikrofon’.

2.   Dobranie odpowiedniej czcionki

Aplikacja oferuje szeroką gamę czcionek. Najczęściej wybieraną jest czcionka Szkolne Pismo, która odwzorowuje poprawny, szkolny zapis. Dla uczniów z dysleksją zalecamy wybranie czcionki Dyslexie Font zaprojektowanej tak, aby wspomóc uczniów ze szczególnymi trudnościami w czytaniu.

3.   Zmiana wielkości liter

Również w zależności od indywidualnych predyspozycji ucznia, można dopasować wielkość liter wyświetlanych w aplikacji. Użytkownicy mają do wyboru małe, średnie, normalne, duże lub bardzo duże litery. Ze względu na to, że ćwiczenia wyświetlane są na komputerach, laptopach, tablicach interaktywnych i rzutnikach, łatwy dostęp do zmiany wielkości liter jest bardzo przydatny.

4.   Dobranie koloru czcionki i tła

Oprócz dopasowania wielkości i typu czcionki, dodatkowo można wybrać jej kolor. Taka sama funkcja dotyczy również tła w ćwiczeniu. Do wyboru są jednolite kolory i tło ‘tęcza’, które jest zalecane osobom z zaburzeniami widzenia. Kolory tworzą kontrast między tłem a literami, ułatwiając proces czytania i skupienia się na tekście.

5.   Ustawienie wielkich liter

Dla dzieci, które nie poznały jeszcze małych liter dodana została opcja zmienienia wszystkich liter na wielkie.

6.  Zwiększenie wykorzystywanego ekranu

Funkcja ‘Szeroki obszar roboczy’ zwiększa wielkość wykorzystywanego ekranu podczas ćwiczenia. W zależności od indywidualnych umiejętności motorycznych ucznia, ekran w ćwiczeniu można zmienić z normalnego na szeroki. Jeśli dzieci mają problemy z czytaniem łatwiej jest im ćwiczyć gdy linijki tekstu są wąskie. W tym przypadku zwiększenie szerokości ekranu np. w ćwiczeniach z długim tekstem jest dodatkowym utrudnieniem. W innych ćwiczeniach np. strzelnicy, szeroki obszar roboczy jest bardzo pomocny.

7.   Odliczanie przed startem

Przed rozpoczęciem każdego ćwiczenia lektor odlicza do startu. Tę opcję można również uaktywnić lub dezaktywować w ustawieniach. Odliczanie motywuje dzieci do wykonania zadania i pomaga skupić uwagę na ćwiczeniu.

8.   Podświetlenie bieżącej frazy

Opcja ‘Podświetl bieżącepodświetla frazę, nad którą obecnie się pracuje. Gdy na ekranie znajduje się wiele obiektów tekstowych, ta funkcja pomaga odnaleźć się w ćwiczeniu.

9.   Pogrubienie sylab

Zaznacz sylaby’ umożliwia pogrubienie co drugiej sylaby w słowie. Ułatwia to czytanie dzieciom, które dopiero zaczynają naukę i uczniom którzy mają szczególne trudności.

10.   Pasek postępu

Nad każdym ćwiczeniem znajduje się pasek pokazujący postęp w zadaniu. Ilustracja pszczółki przesuwa się z każdym wykonanym poleceniem wskazując na ilość, która pozostała do wykonania. Jest to istotne szczególnie dla dzieci autystycznych, które często odczuwają potrzebę kontrolowania swojego postępu.

11.   Informacja o poprawności wykonanego ćwiczenia i ocena

Po zakończonym ćwiczeniu pojawia się animacja pszczółki i informacja o poprawności wykonanego zadania. Dodatkowo Pszczółka pyta o indywidualne odczucia na temat jego trudności. Obie informacje posłużą do dopasowania następnych ćwiczeń. Jeśli zadanie zostało wykonane poprawnie, ale sprawiło uczniowi trudność, jego poziom nie zostanie jeszcze podniesiony.

12.   Zbieranie naklejek za zdobyte punkty

Na końcu zadania użytkownikowi przyznawane są punkty – plastry miodu. Można je wymienić w sklepie na plansze i naklejki. Motywuje to uczniów do wykonywania ćwiczeń i sprawia, że są bardziej zaangażowani.

 Informacje praktyczne dla poradni *

Korzystanie z aplikacji w ramach zajęć w poradni jest całkowicie bezpłatne. Zapraszamy wszystkie zainteresowane poradnie do korzystania z Pszczółki (www.pszczolka.online), wystarczy zgłosić się na e-mail pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33.

Oprócz wykorzystywania aplikacji w pracy podczas terapii, Pszczółka jest chętnie używana przez rodziców i dzieci w poczekalniach, oczekujących na swoje zajęcia. Na terenie poradni każdy ma darmowy dostęp do aplikacji. Co więcej, rodzic, któremu aplikacja została polecona przez terapeutę, uzyskuje darmową licencję do pracy w domu na jeden miesiąc.

* Informacje praktyczne dla szkół *

Zapraszamy również wszystkie szkoły do korzystania z aplikacji Pszczółka. Aplikację można wyświetlić na projektorze, tablicy interaktywnej lub komputerze. Należy zgłosić się do nas na adres e-mail: pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33, by zyskać miesięczną darmową licencję próbną w zamian za opinię na temat aplikacji.

Program Pszczółka pozwala zaoszczędzić czas potrzebny na przygotowanie lekcji, a także ograniczyć koszty materiałów potrzebnych do kopiowania tekstów. Ćwiczenia generowane są przez komputer z bazy danych obejmującej dziesiątki tysięcy słów. W porównaniu z podręcznikami papierowymi nie może zatem dojść do sytuacji, że zabraknie odpowiednich materiałów do nauczania. Nauczyciel może rozpocząć pracę z ćwiczeniem na dowolny temat kilkoma kliknięciami na tej stronie www.pszczolka.online.

 

Artykuł sponsorowany we współpracy z pszczolka.online

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz