Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 17 maja 2016 roku.
Gra przeznaczona jest dla 1-4 graczy.
Cele:
- Utrwalenie nazw instrumentów
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- Ćwiczenie percepcji słuchowej
- Doskonalenie syntezy i analizy sylabowej
- Świadome gospodarowanie oddechem podczas ćwiczeń oddechowych
- Umiejętność prawidłowego wykonania ćwiczeń artykulatorów- ćwiczenia języka
Początek gry:
Grę rozpoczynamy na polu START. Kolejność ustalamy poprzez rzut kostką – zaczyna osoba, która wyrzuci największą liczbę oczek. Jeśli kilku graczy ma taki sam najlepszy wynik, zaczyna młodszy.
Przebieg gry:
Poruszamy się po planszy według wyrzuconej na kostce liczby oczek, w kierunku zgodnym, ze wskazówkami zegara. Na planszy narysowana jest pięciolinia, na której znajdują się pola
w kształcie nut. Pod każdą z nich ukryte jest zadanie, gracz musi odkryć nutkę a następnie wykonać zadanie. (Format planszy do gry- B1)
- Gdy gracz trafi na pole z obrazkiem instrumentu muzycznego, musi podać jego nazwę a potem podzielić ją na sylaby i podać sylab np. tamburyn /tam -bu –ryn/- 3, marakasy / ma -ra – ka –sy/- 4
Instrumenty na obrazkach: harfa, wiolonczela, perkusja, gitara, marakasy, tamburyno, trąbka, akordeon, fortepian
- Gdy gracz stanie na polu oznaczonym znakiem zapytania jego zadaniem
jest wylosowanie karty i odgadnięcie zagadki dotyczącej instrumentu, przeczytanej przez nauczyciela (co to jest?) lub odgadnięcie zagadki dźwiękowej z płyty CD (jaki instrument wydaje ten dźwięk?).
zagadki dźwiękowe: fortepian, harfa, gitara, perkusja, akordeon, trąbka
- Gdy gracz stanie na polu z obrazkiem ust jego zadaniem jest wylosowanie karty i wykonanie ćwiczenia narządów artykulacyjnych lub ćwiczeń oddechowych (ćwiczenia prezentuje nauczyciel a uczeń je powtarza).
Ćwiczenia oddechowe:
- ćwiczenia wdechu i wydechu – przy wdechu głowa uniesiona, przy wydechu głowę opuszczamy,
- Wypuszczanie pary przez lokomotywę: ff lub szszsz
- Wypuszczanie powietrza z piłki lub dętki – długie sss
- Dmuchanie na paski bibuły
- Dmuchanie na kulki z waty
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego- ćwiczenia języka:
– Wysuwanie oraz cofanie języka,
– Wysuwanie języka na brodę
– Unoszenie języka do nosa
– Ruchy języka od jednego kącika ust do drugiego
– Ruch okrężny językiem dookoła warg
– Oblizywanie wewnętrznej strony warg: dolnej, górnej
Zakończenie gry:
Gra kończy się, gdy wszyscy uczestnicy gry dotrą do pola META.
Opracowała: mgr Agnieszka Przybyszewska