Logopedyczna gra planszowa „W świecie instrumentów”

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 17 maja 2016 roku.

gra-planszowaGra przeznaczona jest dla 1-4 graczy.

Cele:

  • Utrwalenie nazw instrumentów
  • Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej
  • Ćwiczenie percepcji słuchowej
  • Doskonalenie syntezy i analizy sylabowej
  • Świadome gospodarowanie oddechem podczas ćwiczeń oddechowych
  • Umiejętność prawidłowego wykonania ćwiczeń artykulatorów- ćwiczenia języka

Początek gry:

Grę rozpoczynamy na polu START. Kolejność ustalamy poprzez rzut kostką – zaczyna osoba, która wyrzuci największą liczbę oczek. Jeśli kilku graczy ma taki sam najlepszy wynik, zaczyna młodszy.

Przebieg  gry:

Poruszamy się po planszy według wyrzuconej na kostce liczby oczek, w kierunku  zgodnym, ze wskazówkami zegara. Na planszy  narysowana jest pięciolinia, na której znajdują się pola
w kształcie nut. Pod każdą z nich ukryte jest zadanie, gracz musi odkryć nutkę a następnie wykonać zadanie. (Format planszy do gry-  B1)

  • Gdy gracz trafi na pole z obrazkiem instrumentu muzycznego, musi podać jego nazwę a potem podzielić ją na sylaby i podać sylab np. tamburyn /tam -bu –ryn/- 3, marakasy / ma -ra – ka –sy/- 4

Instrumenty na obrazkach: harfa, wiolonczela, perkusja, gitara, marakasy, tamburyno, trąbka, akordeon, fortepian

  • Gdy gracz stanie na polu oznaczonym znakiem zapytania jego zadaniem
    jest wylosowanie karty i odgadnięcie zagadki dotyczącej instrumentu, przeczytanej przez nauczyciela (co to jest?) lub odgadnięcie zagadki dźwiękowej z  płyty CD (jaki instrument wydaje ten dźwięk?).

zagadki dźwiękowe:  fortepian, harfa, gitara, perkusja,  akordeon, trąbka

  • Gdy gracz stanie na polu z obrazkiem ust jego zadaniem jest wylosowanie karty i wykonanie ćwiczenia narządów artykulacyjnych lub ćwiczeń oddechowych (ćwiczenia prezentuje nauczyciel a uczeń je powtarza).

Ćwiczenia oddechowe:

  • ćwiczenia wdechu i wydechu – przy wdechu głowa uniesiona, przy wydechu głowę opuszczamy,
  • Wypuszczanie pary przez lokomotywę: ff lub szszsz
  • Wypuszczanie powietrza z piłki lub dętki – długie sss
  • Dmuchanie na paski bibuły
  • Dmuchanie na kulki z waty

 Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego- ćwiczenia języka:

–     Wysuwanie oraz cofanie języka,

–     Wysuwanie języka na brodę

–     Unoszenie języka do nosa

–     Ruchy języka od jednego kącika ust do drugiego

–     Ruch okrężny językiem dookoła warg

–     Oblizywanie wewnętrznej strony warg: dolnej, górnej

Zakończenie gry:

Gra kończy się, gdy wszyscy uczestnicy gry dotrą do pola META.

Opracowała: mgr Agnieszka Przybyszewska

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz