Poznajemy się bliżej – scenariusz zajęć

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 czerwca 2016 roku.

grupaInformacje podstawowe:

Klasa: I  B Gimnazjum

Termin: 26.10.2015 rok

Prowadzący:Anna Wojda – psycholog szkolny

Czas trwania: 45 min.

Cele:

  • bliższe poznanie się uczestników
  • dookreślenie zasad regulujących prace w grupie
  • budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania między uczestnikami
  • zintegrowanie uczestników

Metody pracy:

  • praca w grupach
  • burza mózgów
  • dyskusja
  • rozmowa kierowana

Pomoce:

Kartki papieru, długopisy, markery.

Przebieg zajęć:

CZĘSC I

  1. Powitanie grupy

Młodzież siada w kręgu. Prowadzący przedstawia się i podaje podstawowe informacje dotyczące celu i tematyki zajęć.

(3 minuty)

  1. „Termometr Uczuć”

Każdy uczestnik dostaje samoprzylepną kartkę i marker. uczestnicy piszą swoje imiona i przyklejają do narysowanego termometru nastroju.

(5 minut)

  1. Ustalamy zasady pracy w grupie – burza mózgów

Prowadzący zadaje pytanie uczestnikom: czego powinniśmy przestrzegać, aby każdy z nas czuł się na tych zajęciach bezpiecznie i aby nasza praca przebiegała sprawnie?

Na arkuszu zapisywane są wszystkie pomysły uczestników i prowadzącego (wskazane zapisanie takich zasad, jak: dyskrecja, mówienie od siebie i za siebie. Na koniec prowadzący pyta każdego o akceptację zasad i przypomina, do czego będą one służyć. Uczestnicy składają swoje podpisy na arkuszu z zasadami.

(5 minut)

  1. Reporter – ćwiczenie w parach

Uczestnicy dobierają się w pary, w których podczas 5-minutowej rozmowy mają dowiedzieć się jak najwięcej o koledze lub koleżance. Następnie każdy przedstawia rozmówcę na forum grupy.

(10 minut)

  1. Wspólne pisanie bajek

Uczestnicy siadają w kole. Każdy z nich ma kartki (najlepiej kilka kartek doklejonych jedna do drugiej) i długopis. Jeżeli uczestników jest więcej kartki wręczamy np. co drugiej osobie. Każdy (posiadający kartkę) pisze u samej góry jedno zdanie – początek bajki- ale w taki sposób aby ostatni wyraz znalazł się w następnej linii, np. „Za górami, za lasami była maleńka chatka w której żyli dwaj….. krasnale.”

Następnie zagina kartkę tak aby nie było widoczne zdanie, ale aby był widoczny ostatni wyraz (zagięcie kartki dodatkowo można spiąć np. spinaczem biurowym). Kartkę podaje osobie siedzącej obok. Ta z kolei dopisuje swoje zdanie, które będzie wiązało się z widocznym wyrazem dokładnie w taki sam sposób jak pierwsza osoba (tzn. pisze zdanie w taki sposób aby ostatni wyraz był poniżej) i znowu zawija kartkę, podaje sąsiadowi i tak dalej aż kartka obejdzie np. kilka razy wszystkich uczestników. Oczywiście w tym samym czasie wokół krąży co najmniej kilka kartek. Jeżeli dana kartka kończy się można do niej dokleić następną. Po pewnym czasie ogłaszamy zakończenie pisania bajek – ci uczestnicy, u których są kartki piszą ostatnie zakończające bajkę zdanie. Następnie rozwijamy kartki i głośno odczytujemy bajki.

(12 minut)

  1. „Termometr Uczuć”

Każdy uczestnik  przyklejają swoja kartkę z imieniem i nazwiskiem do narysowanego termometru nastroju, porównując, czy uległ zmianie.

(5 minut)

  1. Podsumowanie zajęć – rundka kończąca

Jakie są twoje wrażenia ze spotkania: co ci się najbardziej podobało, z czym było ci trudno?

(5 minut)

Autor: Anna Wojda

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz